Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

verklaar het radiant?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

verklaar het radiant?

Domme vraag van mij weer: Hoe komt het dat er bij een meteorenzwerm een radiant is? Ik probeer me dat voor te stellen, maar dat lukt niet erg. Iemand een heldere uitleg?

grtz, Philip
    We hebben een Black Berry!!

Meade ETX70
    Meade LXD75 6"Newton

Re: verklaar het radiant?

Origineel geplaatst door Xynyx
    Domme vraag van mij weer: Hoe komt het dat er bij een meteorenzwerm een radiant is? Ik probeer me dat voor te stellen, maar dat lukt niet erg. Iemand een heldere uitleg?

grtz, Philip
    Gewoon kijken naar de richting van de relatieve snelheidsvector.

Als je op een motor een zwerm stationaire vliegen op je ziet afkomen is de radiant recht voor jou.

Als de vliegen zelf vliegen niet...
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Wat zie je als je op een lange weg naar de horizon kijkt ? Dan lijkt het alsof de weg samenkomt in een punt. Dat is het zelfde effect dat bij meteoren het radiant veroorzaakt.

Commentaar

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden. Op de site van Urania.be wordt het heel mooi uitgelegd:
        http://www.urania.be/leoniden/zwermen.p ... endly=true
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dank voor jullie antwoorden.

Als ik het goed begrijp is de radiant dus in feite de richting van de beweging van de aarde in zijn baan om de zon?

Groeten, Philip

Meade ETX70
          Meade LXD75 6"Newton

Commentaar

Als de gruisdeeltjes stil zouden hangen in de ruimte zou dat inderdaad het geval zijn. Maar omdat de meteoriden ook nog een behoorlijke snelheid en een "vliegrichting" hebben kan de radiant in theorie overal aan de hemel staan. Als ze sneller reizen dan de aarde zelf, halen ze de aarde zelfs in en worden we als het ware van achteren geraakt!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Juist! Nu snap ik het!

thnx, Philip

Meade ETX70
              Meade LXD75 6"Newton

Commentaar

Dank voor jullie antwoorden.

Als ik het goed begrijp is de radiant dus in feite de richting van de beweging van de aarde in zijn baan om de zon?
                Plus de beweging van de deeltjes die de meteoren veroorzaken. Hetis de richtnig van de *relatieve* snelheidsvector.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela

de *relatieve* snelheidsvector.
                  wat is dat dan?

Meade ETX70
                  Meade LXD75 6"Newton

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela

de *relatieve* snelheidsvector.
                    De relatieve snelheid? De snelheid van iemand anders ten opzichte van jouw assenstelsel.

Stel: jij loopt naar voren en iemand anders loopt voor jou van rechts naar links. Als je jezelf als stilstaand beschouwt, dan loopt die andere diagonaal (van rechtsvoor naar linksachter) naar jou.

Als hij een verzameling parallel bewegende deeltjes is, dan is zijn radiant dus rechtsvoor.

Commentaar

Werken...
                    X