Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Rood filterfolie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Rood filterfolie

Hallo allemaal,
    Als ik rood filterfolie wil om naar de zon te kijken (in combinatie met zonnefilterfolie natuurlijk) kan ik daar dan gewoon een rood transparant folietje voor gebruiken, of is er ook nog iets speciaals mee gedaan?
    Mijn andere vraag: Op het forum staan een aantal stukjes over Rood licht / rode lampjes, waar dienen die voor? (ik ben maar een beginner)
    Meet alles wat meetbaar is, en wat niet meetbaar is, maak het meetbaar! (Galileo Galilei)

@Douw: Dat rood filterfolie is NIET voldoende om naar de zon te kijken. Je moet speciale zonnefilters hebben. Als je een foutje maakt en het verkeerde soort filter gebruikt kun je blind worden!!! Uitkijken!!!!

De rode folie is voor het nachtzicht. Onze ogen zijn na een half uurtje aan het donker gewend, maar dit moet opnieuw als je wit licht ziet. Bij rood licht blijft je nachtzicht wel goed.

Kijk alleen met echte zonnefilters naar de zon. hiet wat meer info http://home.no.net/jonbent/Sunobserving.html
    The Big Bang is fun

Commentaar

Misschien was het niet duidelijk wat ik tussen haakjes had gezet?
      (in combinatie met zonnefilterfolie natuurlijk) het staat er toch echt!
      En dat rode lampje?
      Meet alles wat meetbaar is, en wat niet meetbaar is, maak het meetbaar! (Galileo Galilei)

Commentaar

Rode lampjes: Zie m'n nachtzicht verhaal.

Rood folie en zonnefilters...zou ik niet weten, maar ben blij dat ik 't fout heb gelezen
        The Big Bang is fun

Commentaar

Je oog is het minst gevoelig voor rood licht. Vandaar dat (amateur)astronomen onder de sterrenhemel uitsluitend met rood licht werken als ze aan het waarnemen zijn. Je oog is namelijk je sterkste wapen in de visuele astronomie, d.w.z. een donker geadapteerd oog.