Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Rood filterfolie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Rood filterfolie

Hallo allemaal,
    Als ik rood filterfolie wil om naar de zon te kijken (in combinatie met zonnefilterfolie natuurlijk) kan ik daar dan gewoon een rood transparant folietje voor gebruiken, of is er ook nog iets speciaals mee gedaan?
    Mijn andere vraag: Op het forum staan een aantal stukjes over Rood licht / rode lampjes, waar dienen die voor? (ik ben maar een beginner)
    Meet alles wat meetbaar is, en wat niet meetbaar is, maak het meetbaar! (Galileo Galilei)

@Douw: Dat rood filterfolie is NIET voldoende om naar de zon te kijken. Je moet speciale zonnefilters hebben. Als je een foutje maakt en het verkeerde soort filter gebruikt kun je blind worden!!! Uitkijken!!!!

De rode folie is voor het nachtzicht. Onze ogen zijn na een half uurtje aan het donker gewend, maar dit moet opnieuw als je wit licht ziet. Bij rood licht blijft je nachtzicht wel goed.

Kijk alleen met echte zonnefilters naar de zon. hiet wat meer info http://home.no.net/jonbent/Sunobserving.html
    The Big Bang is fun

Commentaar

Misschien was het niet duidelijk wat ik tussen haakjes had gezet?
      (in combinatie met zonnefilterfolie natuurlijk) het staat er toch echt!
      En dat rode lampje?
      Meet alles wat meetbaar is, en wat niet meetbaar is, maak het meetbaar! (Galileo Galilei)

Commentaar

Rode lampjes: Zie m'n nachtzicht verhaal.

Rood folie en zonnefilters...zou ik niet weten, maar ben blij dat ik 't fout heb gelezen
        The Big Bang is fun

Commentaar

Je oog is het minst gevoelig voor rood licht. Vandaar dat (amateur)astronomen onder de sterrenhemel uitsluitend met rood licht werken als ze aan het waarnemen zijn. Je oog is namelijk je sterkste wapen in de visuele astronomie, d.w.z. een donker geadapteerd oog.

Zoals je vast hebt gemerkt zie je als je in het donker buitenkomt vanuit een verlichte ruimte in eerste instantie niet veel. Na dertig seconden is dat al veel meer, na enkele minuten ng meer. Dat is omdat je oog zich aanpast (staafjes-kegeltjes verhaal, maar dat ga ik niet helemaal uitleggen). Na ongeveer een half uur is je donker adaptatie -bijna- volledig. Daarna wordt het slechts heel langzaam, bijna onmerkbaar, beter.
          Kijk je nou een met een geadapteerd oog een fractie van een seconde in wit licht... dan kan je opnieuw beginnen, zo gevoelig is het. Rood licht heeft een veel minder negatief effect en je ogen behouden met gebruik van zwak rood licht hun donkeradaptatie.

Ik zeg zwak rood licht, want een felle rode lamp doet exact hetzelfde als fel licht van een andere kleur. Dus de kleur rood is n, de felheid is twee.
          Dat weet helaas niet iedereen dus soms zie je mensen lopen met veel te felle lichten, die onterecht in de veronderstelling verkeren dat het kan... is toch rood?
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Sorry Victor....zal mijn rode lampje een beetje zwakker maken
            The Big Bang is fun

Commentaar

Sorry Victor....zal mijn rode lampje een beetje zwakker maken

Commentaar

Ik zeg ook weer 's wat hoor...

Commentaar

Tja wie kaatst kan.......

Commentaar

Bedankt voor alle antwoorden, maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag over het rode filterfolie. Ik had het hier vandaan:
                    Origineel geplaatst door Schipluiden
                    tip: gebruik in combi met het zonnefilter een simpel rood kleurenfilter: verhoogt het contrast en geeft de zon een meer natuurlijke kleur!
                    Maar de vraag is dus of ik ook een willekeurig rood transparant folie kan gebruiken.

Commentaar

Douwe: nee, is niet vlak genoeg waarschijnlijk.
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

Niet vlak genoeg? Het is een soort overheadsheet, maar dan transparant rood, dat is toch vlak?

Commentaar

Douwe: met vlak bedoel ik optisch vlak. Optisch vlak betekent dat de grootste ruwheidsverschillen ongeveer kleiner of gelijk zijn aan minstens 100nanometer.
                          Dit is geen undersign.

Commentaar

Bedankt voor alle antwoorden (en ander geklets), ik denk dat het dan toch zoiets moet worden, dat is een goed kleurenfilter.

Commentaar

Origineel geplaatst door Douwe
                              Bedankt voor alle antwoorden (en ander geklets), ik denk dat het dan toch zoiets moet worden, dat is een goed kleurenfilter.
                              Ah, een filter voor het oculair! Ik dacht toch echt dat je iets bedoelde voor over de voorkant van de scope.
                              Zo'n filter kan je vast wel lenen van iemand op dit forum en eens in de praktijk testen voor je zelf tot aanschaf overgaat!
                              Ik heb zelf geen rood filter, wel oranje. Mocht ik ooit in de buurt zijn dan kan je die natuurlijk proberen.

Succes,

Victor

Commentaar

Werken...
                              X