Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Filters welke?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Filters welke?

Beste mensen,

Bij http://www.benel.nl wil ik een motorfocus kopen: motorfocus

Nu ik daar toch wat ga bestellen wil ik gelijk wat filters kopen. Ik heb t forum aardig doorgespit, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik wil uiteraard de maan en planeten waarnemen en imagen met een webcam. Ik ben ook geintereseerd in het waarnemen en imagen van deepsky objecten.
    Ik las een hoop over lichtvervuilings filters en heb op mijn balkon erg veel last van licht van de provinciale weg.
    Een maan filter heb ik al, zat bij mn oude scoop, maar of het wat is

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen met het uitzoeken van de juiste filters.
    Ik gebruik een Meade LXD-75 6" newton, van de lidl..

Bij voorbaat dank!
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Op de website van Benel kan ik geen echt interessante filters vinden.

Maar als je planeten wilt imagen met een webcam heb je een adapter en een IR/UV-blokkeerfilter nodig. Om prettig naar de maan te kijken is een variabel polarisatiefilter erg handig. In deepsky-filters ben ik niet zo thuis, maar dit deepsky filter zou wel eens geschikt kunnen zijn.

Ik verwijs steeds naar de Koepel, maar je zou je licht ook op kunnen steken bij een andere (web)winkel.

Commentaar

Sterrenkijker, dank voor je antwoord. Mijn webcam heb ik al gemod. Ik heb het kleine ir(block) filter uit de cam gebruikt en deze voor de ccd geplaatst. Is dit voldoende? Ik weet niet of dit ook een uv filter is.
      Ik had begrepen dat kleuren filters geschikt zijn om meer detail van planeten te kunnen waarnemen/imagen. Op benel ook niet van dit soort filters te vinden?

Hoe meer ik me verdiep in atronomie, hoe meer dingen ik vind waar ik wat van zou moeten leren. Maargoed, tis en blijft een mooie hobby.
      =WMN Clan Member=

Commentaar

Met die kleurenfilters heb ik geen ervaring, iemand anders ?

Commentaar

Over kleurfilters kan ik redelijk kort zijn: je hebt ze in iets van acht verschillende kleuren en elke kleur doet iets met het kijken naar planeten: de één geeft meer contrast op stofwolken, de ander weer op poolkappen etc. Ik kan de accessoirehandleiding van bijvoorbeeld Celestron wel over gaan tikken maar dat is allemaal op internet te vinden. Buiten planeten heb je er niet zoveel aan, alhoewel ik ze soms ook voor de zon en de maan gebruik.

Waar je verder lol aan kunt beleven is een zonnefilter (let op: voor het objectief!), dan heb je overdags ook iets aan je telescoop. Deze kunnen redelijk prijzig zijn, afhankelijk of je met folie of glas aan de gang gaat. Glas is wel erg mooi kan ik uit ervaring zeggen. Verwacht echter geen zonnevlammen, daar heb je een H-alpha filter voor nodig en deze zijn schrikbarend duur (>1000 euro).

Tot slot zijn er diverse deepsky-filters. De één filtert wat stadslicht weg (broadband), de ander laat slechts specifieke kleurfrequenties door(narrowband). De laatste doet uiteraard mee maar is ook minder inzetbaar.

Zelf gebruik ik een oranje en blauw kleurenfilter, een maanfilter (tegen lasogen :P ), een glazen zonnefilter van Three Oaks op mijn refractor en een narrowband Baader OIII voor de nevels (sommigen lichten dan echt op). En een UV-filter voor de webcam niet te vergeten.

Op deze site (en op andere plekken) is veel nadere infomatie te vinden.
          Full WMN-member.

Commentaar

Origineel geplaatst door Flatsix
            daar heb je een H-alpha filter voor nodig en deze zijn schrikbarend duur (>1000 euro).

.
            nee joh

klik
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Weet je het wel zeker?

Bij mijn weten heeft een goed H-alpha filter een bandbreedte van ongeveer 1 nm (ultra-narrow dus). Daarom moet ie ook op een vaste temperatuur gehouden worden van zo'n 40 graden, anders verschuift de frequentie. Ik heb ook wel eens begrepen dat het een samenspel is tussen een set van objectief- en oculairfilters met een temperatuurregelaar.

Volgens mij ben je met de aanschaf van een typische zonnetelescoop van Coronado net zo duur of goedkoper uit.
              Full WMN-member.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                nee joh

klik
                Daar ga je geen zonnevlammen mee zien, daarvoor is de bandbreedte veel te groot. Anders zou iedereen het zo doen . Het goedkoopste om zonnevlammen zelf te kunnen zien is een PST, kost een kleine 800€.
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

De kleinste telg van Coronado dus. Ik zeg dit zonder reclame te maken overigens. Het is nou eenmaal zo. De PST heeft trouwens maar een objectief van 40 mm, maar dat terzijde. Ze hebben ook grotere met dito prijs. Oplopend tot 16000 euro voor een 90 mm. En buiten de zon aanschouwen kun je er niks mee. Tsja.

Kortom, een H-alpha filter is redeloos duur voor de amateur dus ik kijk nog wel even naar de mooie plaatjes op internet. Of je moet een échte zonaanbidder zijn, dat kan.
                  Full WMN-member.

Commentaar

Mensen bedankt voor alle info. Ik kan hier wel wat mee. Een H-alpha filter laten we maar liggen. Wat kleur filters en een narrowband kan ik voorlopig wel mee uit de voeten. Een stukje zonne folie ga ik ook maar aanschaffen.

Nogmaals bedankt.
                    =WMN Clan Member=

Commentaar

Wat het gebruik van filters bij het waarnemen van deepsky-objecten betreft:
                      uit het programma van de komende Deepsky Dag (zie bij Evenementen):

13.45 - Wouter van Reeven - Het gebruik van filters

Gr.
                      Guus

Commentaar

@Guus: Ik kan het stukje zo gau niet vinden.

Ik zie op deze pagina http://www.benel.nl/shop/showcategory/261 een hoop nevel filters staan. Welke is nou het beste om een nevel als die van Orion beter te kunnen bekijken en imagen? Ik neem aan een smallband? Maar wat zijn die andere oxygen dingen.
                        Waarom hebben ze een verschillend formaat?
                        =WMN Clan Member=

Commentaar

Voor visueel gebruik heb ik geen ervaring met kleurenfilters, maar......

kleuren filters voor gebruik icm met je kleuren webcam zijn iig overbodig!

De webcam heeft zelf al kleine filtertjes (bayermask) ingebakken voor de verschillende pixels.

Alleen als je een zwartwit webcam hebt, is het handig (en noodzakelijk als je kleur wil waarnemen) om met kleurenfilters te gaan werken.

Ik denk om eerlijk te zijn dat het IR filter wat je nu op de webcam hebt zitten wel afdoende is voor planetair gebruik.
                          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Origineel geplaatst door MvZ

De webcam heeft zelf al kleine filtertjes (bayermask) ingebakken voor de verschillende pixels.

Alleen als je een zwartwit webcam hebt, is het handig (en noodzakelijk als je kleur wil waarnemen) om met kleurenfilters te gaan werken.

Ik denk om eerlijk te zijn dat het IR filter wat je nu op de webcam hebt zitten wel afdoende is voor planetair gebruik.
                            Aaaight,.. En de nevel filters op de aangegeven pagina, hebben die nut voor webcam gebruik? Zo ja welke, of voor visueel gebruik?

Of begin ik nu vervelend te worden met al mn vragen? Haha, kan wel wat aanschaffen, maar tis niet goedkoop allemaal dus wil geen geld weggooien.
                            =WMN Clan Member=

Commentaar

Origineel geplaatst door Arlestron
                              Origineel geplaatst door MvZ

Aaaight,.. En de nevel filters op de aangegeven pagina, hebben die nut voor webcam gebruik? Zo ja welke, of voor visueel gebruik?

Of begin ik nu vervelend te worden met al mn vragen? Haha, kan wel wat aanschaffen, maar tis niet goedkoop allemaal dus wil geen geld weggooien.
                              als je vervelend begint te worden dan reageer ik gewoon niet meer , dus maak je daar maar niet druk om

Maar helaas kan ik je hier niet echt mee helpen.. Ik denk om eerlijk te zijn niet dat je veel aan nevel filters zult hebben icm je kleuren webcam. maar misschien dat iemand anders daar wat meer van af weet.
                              Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Werken...
                              X