Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dob met eigen leven

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dob met eigen leven

Ok, ik wordt er nu toch wel een beetje moe van; als ik mijn redelijk zware 40mm WA uit de focusser haal, kruipt het hele ding langzaam omhoog. Des te lager ik de kijker richt, des te sneller het gaat. Stop ik vervolgens een 2"-1.25" adapter en oculair erin, niks aan het handje. Waar ligt dit aan? Persoolijk denk ik dat de springs die ervoor zorgen dat het geheel op zijn positie blijft staan nog een beetje te sterk zijn en langzaam uitgerekt moeten worden. Klopt dit vermoeden of is het iets anders. We hebben het hier over de 8" dob van GSO.

Ik vind dit vooral naar omdat het de verticale as is, die iets harder loopt dan de horizontale. Ik heb liever dat iets horizontaal uit beeld floept dan verticaal. Gebruikers van dobsons zullen dit vast wel met me eens zijn. Ik hoor het wel.
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

balans probleem . je zal de veer wat strakker moeten zetten.. zo dat er wat meer weerstand komt.

Persoonlijk heb ik liever dit als horizontaal.. Horizontaal heeft vaak last van een doodpunt, je moet daar doorheen en dan schiet je het object voorbij.

Commentaar

Heb hetzelfde probleem met een 10" GSO gehad. Had er zelf wat loodstripjes op geplakt.

De veren strakker trekken werkte niet bij mij.
      Orion 80mm f7.5 ED
      GSO 8" f4 Newton
      OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
      Canon 350D (Rebel XT)
      Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Ik heb een stuk zacht staal op 2 magneten gekleefd en die zijn op hun beurt met een stuk zachte doek bekleed .
        Op die manier kan ik de balans "instellen" .

Commentaar

Ik ben op het moment bezig om van een 10" Meade Starfinder een Dobson te maken, maar aan een veersysteem had ik nog niet gedacht, hoe ziet dat er uit ? (fotootje ?).

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
            Persoonlijk heb ik liever dit als horizontaal.. Horizontaal heeft vaak last van een doodpunt, je moet daar doorheen en dan schiet je het object voorbij.
            Dit is ook een mankement dat ik ervaar bij m'n 25cm GSO. Heel soepel die rollagers, maar zoals je zegt wil de as wel eens in een 'putje' vallen waar hij steeds naar terugwil. Ook wil de telescoop wel eens opzij rollen als ie niet waterpas staat. Een beetje vilt rond de lagers en het is opgelost.
            Groetjes uit de westhoek,
            Karel.

Commentaar

De horizontale as kun je zo stroef zetten als je zelf wil. Ik heb zelf een tafeltje gemaakt met 3 verstelbare poten waardoor het hele handeltje altijd waterpas staat, vooral handig voor in het gras. Ook staat de scope zo hoger en kan je er comfortabelder door kijken. Das dus niet het probleem. Die magneet strip is wel een slim idee, vooral dat doek er omheen is erg slim bedacht. Veren strakker zetten is niet echt te doen, dwz ik weet niet hoe. Ik denk dat ik maar eens een paar magneten ga scoren bij de lokale bouwmarkt. Bedankt voor de tips so far.
              Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
              Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                Ik ben op het moment bezig om van een 10" Meade Starfinder een Dobson te maken, maar aan een veersysteem had ik nog niet gedacht, hoe ziet dat er uit ? (fotootje ?).
                Laat maar ik heb hem al gevonden, bedankt voor de hulp.

klik

Commentaar

Werken...
                X