Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focussen met webcam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focussen met webcam

Beste Mensen,

gister weer zitten spelen met mn scoop en webcam. Geprobeerd opnames van jupiter te maken om toch een beetje te oefenen. Op zich was het redelijk gelukt, was het niet dat ik elke keer hetzelfde filmpje overschreef
    Maargoed, als ik focus trilt mijn scoop heel erg, ook doordat er wat speling zit op de assen. Het voor mij bijna ommogelijk om een object goed scherp te stellen met de hand omdat het object trilt zodra ik aan de focus knop zit. Verder is het moeilijk goed scherp te stellen omdat de knop er gevoelig is, of juist niet.
    Hebben anderen dit ook, wat is jullie ervaring? Is er zo iets als een fijnafstelling die te menteren is, of een gemotoriseerde focus. Eigenlijk wil ik mn scoop niet meer aanraken als deze op een object staat maar toch goed kunen focussen.

Ideeën en suggesties zijn van harte welkom. Alvast bedankt.
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

gebruik een zgn hartmann mask. Google er maar eens op. Het maakt dan niet uit als je scope een beetje trilt
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Je hebt het antwoord zelf eigenlijk al gegeven, gebruik een motorfocus en/of een betere focusser. Maar je zou ook wat geld kunnen investeren in een betere en stabielere montering daar heb je altijd plezier van.

Commentaar

@Patrcikduis:
        hartmann mask, ga ik bekijken.

@sterrenkijker: Ik heb een LXD-75 van de lidl. Ik dacht dat ie aardig stabiel waren. Ik moet de worden opnieuw afstellen denk ik. Nadat ik m helemaal uit elkaar had gehaald en weer geassembleerd had ik bijna geen speling. Een motorfocus of een betere focusser voor mn LXD-75. Waar kan ik die vandaan halen?

Beide bedankt voor de info!
        =WMN Clan Member=

Commentaar

Kijk eens bij de webwinkels op de astrowiki klikkerdeklik hier

Commentaar

Zow wat zijn die dingen duur zeg. Ik zie dat ze hier: http://www.galileo.cc/Belgique-FL/bo...Focus%20motors verschillende focusmotors verkopen voor de LXD-75. Welliswaar voor verschillende types maar ik vraag me af of het wat uitmaakt.
            Eerst maar is de hartmann mask proberen. Ik zag dat Nop een mooi plaatje had gemaakt daarvoor.
            =WMN Clan Member=

Commentaar

Hier een link waar je hem zelf kan "ontwerpen"

http://billyard.servehttp.com/Hartmann.html

Zeer handig en gebruik hem zelfs voor het midden van de lens van mijn ETX70 scoopje te bepalen (om de klapspiegel uit te lijnen)

Commentaar

Ik heb net een JMI EV2 focusser gekocht (ligt op me te wachten bij een vriend van me in de US) en heb die oa. gekocht omdat ik denk (hoop) dat ik daar eventueel nog zelf wat aan kan sleutelen. Niet aan de focusser zelf maar dat ik hem bv kan upgraden met een eigen gemaakte motorfocus.

Ik zat bij conrad te brwosen en kwam deze motoren tegen: transmissie motors

Wie weet zijn die met wat tandwielen goed te gebruiken. Is allemaal nog toekomst muziek maar er zijn dus allemaal mogelijkheden als je een beetje handig bent.

Dus wie weet kun je zelf wat knutselen. Of anders je statief verzwaren, speling uit je assen proberen weg te werken, je focusser soepeler te laten lopen... etc.
                Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Of zelf een helical focusser maken van een zoom objectief van een fotolens.

Ik heb er zelf ook 1 gemaakt, een 2-speed helical focusser. Kan niet meer zonder!
                  Zo soepel als een nieuw gekochte....
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

@Henk: Handige link, morgen even een mooi printje maken. Net een mask van een stuk pizza doos gemaakt. Maakt het veel uit waar de gaten zitten en hoe groot ze zijn? Heb t een beetje op eigen inzicht gedaan. Ziet er wel goed uit.

@Borix: Ik ben opzich wel handig. Ik denk als ik een focus motor wil dat ik m ook wel zelf maak. Alleen de link werkt niet: "Invalid Session
                    You have tried to use a WWW session that has already been terminated."
                    Om welk product gaat het precies?

@Patrick: Wat is een helical focusser precies?

Nogmaals bedankt voor de reacties. Strax even proberen wat mn mask doet op jupiter.
                    =WMN Clan Member=

Commentaar

Deze motorfocus kost 20,= Euro en doet het ook prima, ik heb er ook eentje.

Commentaar

Origineel geplaatst door Arlestron
                        de link werkt niet: "Invalid Session
                        You have tried to use a WWW session that has already been terminated."
                        Om welk product gaat het precies?
                        Woops dacht dat de link het deed maar dat was misschien omdat ik zelf die window al open had staan.

Als je naar http://www.conrad.nl gaat dan ' Motoren & toebehoren (modelbouw)' dan 'transmissiemoteren'. Je krijgt dan een hele list.

Ben zelf nog maar een beetje aan het exploreren hoor maar dacht dat product 222376 - 89 (kun je gebruiken om op te zoeken) wel wat was. Bij 6 V draaid die maar 2 keer per minuut. Ik dacht als je daar een tandwieltje op zet en op je focus knop een grote kun je heel fijn bewegen.

Probleem is natuurlijk om hem stevig vast te maken en een soort van veilighieds stop lijkt me ook wel verstanding als die motor echt zo sterk blijkt te zijn. Je wilt niet je hele focus inrichting de soep in draaien.

Ik zit alleen nog maar te brainstormen maar lijkt me een leuk projectje.

Of anders die van Sterrenkijker... bijna kant en klaar voor weinig geld.

Commentaar

Let wel het is niet zo'n high precision device zoals de dure jongens, maar het voldoet. Je zult wel een aanpassing aan je focusknop moeten maken omdat deze motorfocus is gemaakt voor focussers op Bresser Telescopen, maar met twee inkepingen aan de zijkant van het focuswieltje (even stukje afvijlen) zou het moeten lukken lijkt mij.

Commentaar

@ Arlestron, om eerlijk te zijn weet ik niet wat de invloed van de grote van de gaten is. Ik vermoed dat het en beetje afhangt van de helderheid van de ster.
                            Ik heb zelf ook maar wat geprobeerd. Heb 8mm gaten op max afstand gezet. en dat werkt.
                            Wel op een ster gebruiken. Of het ook op een planeet werkt weet ik eigenlijk niet. Op de zon (met filter) werkte het niet, je blijft gewoon de hele zon zien.
                            Wat me wel opviel is dat het lastig te zien is of de zaak echt 100% in focus is. (in het focus punt zit er wat speling op het samen smelten van de stippen).

Commentaar

Trouwens een methode die ik zelf soms gebruik is te kijken naar de maantjes van een planeet (als die ze heeft). Bij Jupiter heb ik de gain hoog gezet zodatde maantjes te zien waren. Tijdens het focussen probeer ik die zo klein mogelijk te krijgen. Daarna de gain weer omlaag en plaatjes schieten.

Maar dit lost niet je onstabiliteits probleem op.

Binnenkort wil ik ook eens zo'n hartman masker maken. Misschien kun je op de maantjes wel dat masker gebruiken.

Commentaar

Werken...
                              X