Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

welke van de drie.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

welke van de drie.

Hallo,

Mijn naam is Jorgen en ik ben voor het eerst op dit forum.
    Omdat mijn verrekijker me niet meer zoveel nieuws laat zien ben ik van plan om binnenkort mijn eerste telescoop te kopen.
    Al geruime tijd ben ik daarom informatie aan het verzamelen over de verschillende soorten telescopen die er zo al zijn en dat zijn er nogal wat.
    Zelf heb ik inmiddels wel wat ideen, maar op aanraden van een "kenner"
    op dit gebied plaats ik ook hier mijn vraag zodat ik misschien ook jullie meningen eens kan lezen.

Ik heb verschillende wensen die ik het liefst in n kijker vertegenwoordigd zou zien maar ik heb begrepen dat dit bijna niet gaat.
    Ik weet daarom ook dat ik hier en daar wat in zal moeten leveren.

Graag zou ik een kijker hebben waarmee ik toch zo goed mogelijk aardse waarnemingen kan doen maar ook maan-, planeet- en deepsky observaties.
    Een Spiegelkijker lijkt mij niet zo geschikt voor aardse waarnemingen en ook ivm het onderhoud valt deze voor mij af.
    De telescopen die voor mij over blijven zijn:

120mm ShortTube, 102mm Refractor met lang brandpunt of misschien een Mak kijker. (deze ziten allemaal zo rond de 400,- euro incl montering)
    Nou heb ik begrepen dat de ShortTube het wat af laat weten wat betreft maanobservaties ivm chromatische aberratie, de lange Refractor bij het deepsky gebeuren ivm het beeldveld en de mak weet ik zo niet meer Deze laatste behoeft wel weer enige afkoeltijd wat 'm weer geen echte "direct beginnen" kijker maakt.
    De aardse waarnemingen wil ik doen vanuit de bovenverdieping van mijn woning alwaar ik ook een permanente opstelling voor de kijker zou willen.
    Ook weet ik niet goed welke montering voor mij het meest geschikt is met de daarbij passende kijker.

Welke van de drie is het meest geschikt voor hetgeen ik graag wil?
    Zelf dacht ik aan een max. van 500,- euro, goedkoper mag altijd. :P
    Graag zou ik jullie mening horen zodat ik een weloverwogen keuze kan maken.
    Ik hoop dat ik jullie van voldoende info heb voorzien.
    Alvast hartelijk dank.

Groeten Jorgen

Even wat aanvullingen mbt jouw post:

ShortTube het wat af laat weten wat betreft maanobservaties en planeten ivm chromatische aberratie, de lange Refractor bij het deepsky gebeuren ivm het beeldveld en de mak weet ik zo niet meer. => door een nog smaller beeldveld dan de F10 (1000mm) refractor. Deze laatste behoeft wel weer enige afkoeltijd wat 'm weer geen echte "direct beginnen" kijker maakt.

Ik zou zeggen laat de deepsky nog even wat voor wat het is en begin met een 102mm F10 refractor of met de Maksutov...

Ik zelf zou voor de refractor gaan als je het aards observeren het minst belang aan hecht en de Maksutov als je aan deepsky het minst belang aan hecht.... En voor de Shorttube als je voor aards en en deepsky wil gaan en de planeten wat op de achtergrond wil laten.

Maar dat is mijn mening.

BTW, welkom op het leukste forum van Nederland!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

gezien je wensen denk ik dat het je het beste af bent met een snelle tot middel-snelle refractor, dus tussen de f/5 en f/7. hierdoor heb je een prachtig mooi, groot beeld, erg geschikt voor deepsky en aardse waarnemingen. dit zal zeker een grote opwaardeering zijn van je verrekijker. wanneer je een refractor kiest met voldoende opening (zeg 100 of 120 mm), kun je onder goede weersomstandigheden de vergroting opvoeren, bijv met een barlow, en dan nog redelijke beelden van de planeten krijgen.
      voor wat betrefd de montering zou ik gaan voor een alt-azimuth. deze hebben als voordeel dat ze minder duur zijn dan equatoriale monteringen en tevens te gebruiken bij dag-waarnemingen (wat met een equatoriale montering niet echt handig is). echter, mocht je besluiten om toch niet voor een (middel)snelle refractor te gaan, maar voor een trage (f/10) of de mak, dan zou ik echter een equatoriale montering adviseren ivm het geringe beeldveld.
      hoop dat dit een beetje helpt...
      groetejs, maarten
      Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
      Vixen Great Polaris
      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Hallo,

Als eerst, Patrick dank voor je verhelderende toevoegingen en jou mening.
        Maarten ook dank voor jou mening over dit alles.

Als ik het zo lees heb ik nu wel twee tegenstrijdige meningen, maar heb ik ook wel de indruk dat ik de mak moet laten liggen omdat jullie voorkeuren beide uitgaan naar een refractor.
        Zelf voel ik ook meer voor een refractor, volgens mij beginnen de meeste hiermee.

Als ik alles goed heb begrepen zou de Shorttube eigenlijk een tussenstap zijn tussen mijn verrekijker en de refractor met het lange brandpunt.
        De verrekijker heeft dus het grootste beeldveld, de Shorttube wat minder maar kijkt wel verder weg (vergroot meer), daarna de lange refractor met een nog kleiner beeldveld maar een nog hogere vergroting.

Heb ik het zo,in mijn woorden, goed samengevat?

Groeten Jorgen

Commentaar

een uitstekende savenvatting denk ik...
          hopelijk kun je nu een keuze maken?

groetjes, maarten

ps: uiteraard nog van harte welkom hier op het forum!
          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Er bestaat geen perfecte telescoop, maar je verhaal lezende zou ik de koers van Patrick volgen.

Mijn eigen advies zou echter anders zijn, maar ik hou van HEEL WIJDE velden. Een 10cm/f10 vindt ik al erg claustrofobisch. M.a.w. IK (Ik being the keyword) wil een telescoop welke zich kan gedragen als een verrekijker met een wijd blikveld. En dus kom ik bij een shorttube uit van hele hoge kwaliteit (zogenaamd Apo, ik hou niet van Kleurafwijking). K'heb er zelf geen overigens, kwestie van $$$ en prioriteiten stellen. Maar voor EUR 459,00 heb je al een kleine van 66mm (erg klein eigenlijk voor planeten, deep-Sky en vrijwel alles). ZONDER montering en oculairen, maar past op een goede foto/videodriepoot. Kijk eens bij Robtics, als je verstandig bent ga je erheen ('s-Gravenzande) en probeer je e.e.a. uit. Check wel ff wanneer hij open is.

Geld uitgeven voor een ander is altijd leuk
            Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
            (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Ja, maar hiermee wijken we wel af van de voorbeelden die vanos geeft en betreden we het terrein van persoonlijke voorkeuren. Vanos vraagt ook niet om de perfecte telescoop, integendeel, hij stelt zelf al dat je met elk type kijker een compromis moet sluiten. Ik vind het erg goed dat hij voor zichzelf een aantal keuzes heeft gemaakt.

Ook ik ga overigens mee in Patricks advies. De 102mm F/10 achromaat is een erg leuke kijker om mee van start te gaan. Voor een niet al te hoge prijs heb je een kijker waarmee je zonder teveel gehannes al snel de hemel afspeurt.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Maar een parallactische montering kun je toch wel azimutaal zetten?

Hebben is maar hebben, krijgen is de kunst...

Commentaar

Fijn jullie reacties zo te lezen.
                  Ook wel leuk dat je zo ieder z'n ervaringen en verschillende voorkeuren leest.

Het begint erop te lijken dat het inderdaad de refractor zou moeten worden die Patrick me al adviseerde.
                  Het claustrofobische gevoel waar Meiling het over heeft klinkt mij wel weer wat eng, maar ik heb dan ook nog nooit door zo'n kijker gekeken.

Het is jammer dat de ShortTube minder is qua maanobservaties anders zou die mij wel wat lijken, ivm z'n bredere beeldveld wat volgens mij ook bij het aards waarnemen fijner is, de planeten neem ik dan maar voor lief omdat hier toch weinig detail te zien is. (dacht ik, of doe ik nou mensen pijn? )

Wat die monteringen betreft, ik heb ook gehoord dat je een parallactische montering "horizontaal" kunt zetten waardoor aards waarnemen mogelijk wordt.
                  Maar nu ik er over nadenk.... ...die bedien ik toch met n as die de kijker een boogvormige (parallactische) beweging laat maken.
                  Die beweging blijft toch aanwezig wanneer ik de montering horizontaal zet?

Commentaar

Klopt, maar die boogvormige beweging loop door het horizontale vlak op die manier. Dus ga je gewoon van links naar recht en vv.

Commentaar

Aha, nou snap ik 'm Patrick...

Heb ondertussen het hele forum wel zo'n beetje uit zitten pluizen.
                      Het valt mij op dat zowat iedereen een spiegel of dobson kijker heeft of adviseerd, hier is genoeg info over te vinden.
                      Deze vallen voor mij samen met de Mak echt af, dat staat vast.
                      F10 refractor versus ShortTube zie ik weinig.

Wel heb ik veel foto's bekeken en over het algemeen zijn voor mij de sterrenhopen, nevels, gallaxies en zo, interssanter om te zien dan de planeten.
                      De maan blijft een aandachtstrekker.
                      Eigenlijk wil ik gewoon wat rond kunnen kijken en me nog niet zo toespitsen op het een of ander.
                      Ik zag bijvoorbeeld ergens een foto van de Pleyaden, zoiets lijkt me mooi om te bekijken. (foto was onbewerkt)

Kan ik nevels, sterrenstelsels, sterrenclusters en zo ook met de f10 refractor zien, of moet ik dan toch weer de ShortTube hebben.

Als dit alles mogelijk is met de f10 refractor dan wordt die het.

O ja, hoe zat het met het zien van kleuren bij deze twee kijkers?

....moeilijk, moeilijk....

Commentaar

Een 10cm refractor zit net op de grens, de zwakkere neveltjes en stelsels worden net zichtbaar op een goed donkere plek, en de heldere nevels (Messiers en de betere NGC's) krijgen een duidelijk uiterlijk. Bovendien is 10cm een beetje de opening waar je echt goed van planeten kan gaan genieten. Tevens zijn er veel goede 10cm f10 refractors te krijgen voor een redelijke prijs incl montering.

Simpele Shorttubes hebben als nadeel KLEURAFWIJKING, om dat te corrigeren kost een heleboel centjes. Maar een 10cm Apochromaat is voor een gemiddeld huishouden nog redelijk haalbaar (ik kan niet in jouw portemonnee kijken, de mijne is leeg overigens). EUR 2500 heb je al een goede en korte f6 buis van WO-Optics (toch wel de top qua prijs/kwaliteitverhouding). Maar dan heb je ALLEEN de buis, moet je hem nog monteren ook, dus de totaalprijs kan heel rap oplopen.

Ja, je hebt een lastige keuze gemaakt wat je wil, een refractor, kort en met een beperkt budget..........

Ik heb nu 2 kijkers, een korte 70mm f5 shorttube, en een 70mm f13 Vixen.
                        Afhankelijk van wat ik wil doen wissel ik gewoon de buizen om

Buizen kostten me ieder zon euro of 100......

Maar de langere buis is kwalitatief wel degelijk beter, minder kleur, scherper. Logisch, want de foutmarge bij een short-focuslens is veel kleiner voor de opticien. En kan makkelijker hogere vergrotingen ondersteunen. Maar vergrotingen zijn een functie van dec brandpuntsafstand van het objectief en het oculair, dus das nogal wiedes.

Maar doe een ding, doe niet als ik en probeer alles uittentreuren te analyseren. Maar koop gewoon iets, je zal je een stuk beter voelen.
                        (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Jorgen,

Kleuren ga je niet zien met amateurtelescopen in onze leage... behalve dan de verschillende kleuren van de sterren.

Met beide kan je nevels, sterrenstelsels, sterrenclusters, bolvormige sterhopen enz enz zien, maar de shorttube heeft een breder beeldveld. Daarintegen kan je dus niet ver vergroten met een shorttube.

Commentaar

Als ik het heb over kleurafwijking dan bedoel ik een blauwe waas om de maan en om heldere sterren en planeten........
                            (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Origineel geplaatst door Meiling
                              Als ik het heb over kleurafwijking dan bedoel ik een blauwe waas om de maan en om heldere sterren en planeten........
                              Duhu

Origineel geplaatst door vanos
                              ....O ja, hoe zat het met het zien van kleuren bij deze twee kijkers?

....moeilijk, moeilijk....
                              Ik beantwoorde de vraag van Jorgen Marco...

Commentaar

Werken...
                              X