Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraag over solarfolie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraag over solarfolie

een vraag,

bij de koepel wodt een solarfolie aangeboden voor 10 euro.
    als ik het goed begrijp span je deze folie over de voorzijde van je telescoop. . . zie ik dat goed ??.

Is dit veilig, het lijkt me zo'n goedkope oplossing ?

groetjes

Marcel
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Het is zeker veilig, als je er maar zorgvuldig mee weet om te gaan. Leuk voor de mensen die, net zoals ik, af en toe wat zonnevlekken willen bekijken en geen dure glazen filter willen aanschaffen. Zoek maar is op 'zonnefilter' op het forum en je vindt verschillende manieren om de folie op een veilige manier op je telescoop te krijgen. Wel altijd even controleren of het filter niet beschadigd is voordat je gaat kijken, je hebt maar twee ogen! En uiteraard span je het folie over het objectief, dus het is niet zo dat je het achter je oculair kan houden!

Commentaar

Gaat perfect titan.
      Maak ik zelf en vele anderen op dit forum ook gebruik van.
      Wel ervoor zorgen dat de folie niet beschadigd.

Edit: ok, Freek was me voor.

Commentaar

Helemaal veilig, en ook nog eens de goedkoopste optie. Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten. De folie mag niet te strak zitten en hij moet goed beschermd worden tegen krasjes of gaatjes.
        Je kan dus beter een (kartonnen) houder maken dan de folie direct over je kijker spannen.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

In het zelfbouwforum vind je trouwens een aantal topics waarin uitgelegd wordt (met foto's) hoe je zo'n filter kunt maken. Misschien heb je er wat aan!
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

tip: gebruik in combi met het zonnefilter een simpel rood kleurenfilter: verhoogt het contrast en geeft de zon een meer natuurlijke kleur!
            Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
            Vixen Great Polaris
            Canon 350D - NexImage

Commentaar

Werken...
            X