Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

barlow maar dan omgekeerd bestaat dat?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

barlow maar dan omgekeerd bestaat dat?

Bestaan er ook lenzen die je beeldveld van je oculair juist een x aantal keer vergroten of roep ik nu iets wat technisch onmogelijk is? (daar ben ik tenslotte beginner voor)
    Meade LXD75 150mm newton

Een focalreducer misschien... ?
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Commentaar

ik denk dat je een focal reducer bedoelt:
      Klikkerdeklik
      Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Re: barlow maar dan omgekeerd bestaat dat?

Origineel geplaatst door GuuZ1982
        Bestaan er ook lenzen die je beeldveld van je oculair juist een x aantal keer vergroten of roep ik nu iets wat technisch onmogelijk is? (daar ben ik tenslotte beginner voor)
        Klopt; die heten brandpuntsafstandreductoren ("focal reducers").

Op snelle kijkers (met een brandpuntsafstand die groot is voor de diameter) kun je die visueel wel niet gebruiken, want de lichtkegels worden dan zo steil dat geen enkel oculair nog goed werkt.

Op Schmidt-Cassegrain-telescopen worden x0.63 reductoren daarentegen courant gebruikt.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

hey ja bedankt

wat is een beetje een kwalitatieve goede focal reducer?
          ik heb een meade 152mm met 760mm brandtpuntafstand (F5)

Word dit uberhaupt veel gebruikt of kopen mensen meestal gewoon een oculair met groter beeldveld?
          Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Als je al een F5 systeem hebt dan raad ik je geen focal reducer aan, tenzei je hem voor fotograferen gaat gebruiken.
            Als je hem visueel wil gebruiken zou ik zeggen koop een paar grote 2'' oculairen met brandpunten van boven de 32mm of een paar wide angle 2'' oculairen.
            Als je je systeem onder de F4 gaat maken met een FR dan krijgen je oculairen het erg moeilijk om een scherp beeld te vormen over je gehele beeldveld.
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

ok duidelijk
              Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

@Guuz1982

Een focalreducer gaat niet werken op een F5 Newton, teminste ik neem aan dat deze kijker heb, de focuseerinrichting kan niet ver genoeg uitgedraait worden of niet genoeg in gedraaid, het zijn maar korte focuseer inrichtingen of je moet met extentie buizen werken.

Commentaar

Sidney: ff muggenziften maar dit is ontwerpsafhankelijk.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

De enige vraag die GuuZ1982 nog niet heeft beantwoord is: waarom?

Het feit blijft dat niemand "focal reducers" maakt voor f/5 telescopen door een aantal hele goede redenen.

Ten eerste, ze zouden zeer mild moeten zijn (bijvoorbeeld 0.8x) voor men problemen met alle oculairs krijgt.

Ten tweede, de vangspiegel van een f/5 Newtonkijker illumineert de objecten ver van de as slecht genoeg om de rand van het veld van de oculairs met de grootste veldstop maar matig te belichten - en dus bereik je met een "focal reducer" niet erg veel.

Ten derde, op f/5 telescopen wordt de praktische limiet voor de minimale vergroting bepaald door de uitgangspupil, en dus heeft het niet veel zin om een reductor te gebruiken in plaats van een langer oculair; een 32mm Plössl geeft al een uitgangspupil van rond de 6mm.

Het enige dat je er visueel mee zou bereiken is dat je geen langere oculairs nodig zou hebben, maar het zijn net de langere oculairs die comfortabel zijn zonder dat men complexere oculairs nodig heeft oom de oogafstand hoog te houden!

Iedereen verkiest op een Newt visueel dus een oculair te gebruiken met een grote veldstop.

Zelfs bij SCTs worden 0.63x reductoren vignettering vooral gebruikt door mensen met 1.25" oculairhouders en niet door mensen met een 2" oculairhouder, omdat je er door vignettering bijvoorbeeld geen 40mm Paragon in gaat gebruiken.

Waarom dan wel barlows?

Omdat de meeste nadelen van een reductor wegvallen of voordelen worden:
                    -oculairs gaan beter presteren, niet slechter;
                    -je gebruikt een kleiner veld, dus problemen met vignettering heb door de vangspiegel heb je niet;
                    -je hoeft geen korte oculairs te kopen, en dus heb je voor eenvoudige ontwerpen met barlow een comfortabelere oogafstand als je hoge vergrotingen wilt (en de eenvoudige oculairs presteren ook beter, zie boven).
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                    X