Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

goede beginners telescoop ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

goede beginners telescoop ?

Hallo, mijn naam is Roel, ik ben nieuw hier op dit forum

ik zou een telescoop willen kopen ( mijn eerste ) om de sterren en planeten te bekijken.

hebben jullie enig idee welke een goede beginners telescoop is ? waar je toch redelijk wat mee kan zien ?

alvast met veel dank !

alle reacties zijn welkom

Roel

hoi ik ben geen expert maar ik denk dat iedereen een beetje moet weten wat je budget is
    Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

oja ,

een 300 euro maximum

Commentaar

300 Euro....

In dat geval, veel waar voor je geld?

Zoek eens op "Dobson"..
        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
        Auteur:Ik

Commentaar

Haai roelonzo,

planeten en sterren bekijken. Hmmm... sterren bekijken zul je waarschijnlijk niet al te vaak doen. Ik neem aan dat je deepsky bedoeld?

Met jouw budget kun je denk ik inderdaad beter kijken naar Dobsons daar deze meer opening hebben voor minder geld. En als je deepsky wil zien heb je niet veel aan een 70 mm opening.

Probeer hier eens: http://www.teleskop-service.de
          Orion 80mm f7.5 ED
          GSO 8" f4 Newton
          OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
          Canon 350D (Rebel XT)
          Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Hey Roel,

Hoeveel je ziet hangt onder andere af van hoe groot je objectief is. Het objectief is de lichtvanger van je telescoop dus des te groter je objectief, des te meer licht je vangt. In sommige gevallen is je objectief een lens, en in andere is dat een spiegel. Wat betreft objectief/prijs verhouding bestaat er eigenlijk niks beter dan een Dobson. Een Dobson is een spiegelkijker, met een relatief simpele montering waarin je de telescoop heen en weer beweegt. Ook door deze montering, die veel goedkoper is dan de bekendere equatoriale types (denk aan de monteringen met tegengewichten) blijft de Dobson een zeer goed(kop)e keus. Daarnaast zijn spiegels over het algemeen goedkoper dan lenzen.

Ter vergelijking heb je voor 300 euro deze 200mm Dobson of voor 250 euro deze 90mm lenzenkijker op montering. Daarnaast kan je ook een spiegelkijker kopen op een montering, zoals bijvoorbeeld deze 150mm newton.

De lenzenkijker (refractor) is dan wel 50 euro goedkoper, maar het objectief is ook 11cm minder breed! Dat scheelt echt een pak in lichtvangst. De 150mm komt al een stuk dichter in de buurt van de Dobson, maar wordt weer duurder door de montering die er onder zit.

Er zijn allerhande voor- en nadelen aan deze telescopen. Maar een belangrijk punt waar je op moet letten is formaat en gewicht. Bedenk goed hoe je je straks gaat verplaatsen, en of je wel een 200mm Dobson mee kan/wil dragen.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Roel,

Ik ben zelf begonnen met een spiegelkijker (Bresser Messier N-130) en was daar zeer tevreden over.

Je kon er verassend veel mee zien, zowel planen als deepsky.
              Op dit moment zijn ze geloof ik 260 euro o.i.d.

Refractor heb ik niet echt ervaring mee, dus kan helaas nietobjectief beoordfelen.

Commentaar

of 2e hands!

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... highlight=
                *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Is een mooie kijker, Ionize, maar er zit geen statief bij.. Anders had ik hem al gekocht :P
                  Aankomende zaterdag naar robtics, kijken of die leuk spul hebben staan. Waarschijnlijk wordt het de 150/750 skywatcher. Leuk om mee te beginnen en om mee door te groeien!

Commentaar

Corne,

Ik heb onlangs ook een Skywatcher 750/150 gekocht. Ik heb hem gekocht bij Teleskop-service.de Daar kostte de telescoop € 298,=. Ik zag dat de prijs bij Robtics € 385,= is.

Ik heb een goede ervaring TS.

Groet,
                    Jaap
                    Jaap

10" GSO Dobson F5
                    10x50 Luxon Bino
                    7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Origineel geplaatst door Corne
                      Is een mooie kijker, Ionize, maar er zit geen statief bij.. Anders had ik hem al gekocht :P
                      Aankomende zaterdag naar robtics, kijken of die leuk spul hebben staan. Waarschijnlijk wordt het de 150/750 skywatcher. Leuk om mee te beginnen en om mee door te groeien!
                      corné, het is mijn kijker en er zit wel een statief bij hoor! De lxd500 mount op aluminium statief. Wat op de foto staat is inbegrepen (excl. tuinmeubilair )

Dus ik krijg een pbtje van je? :P
                      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Hoi Jaap,

Ik heb hem inderdaad daar al zien staan. Het vreemde is dat dit op de engelse versie niet wordt vermeld, en wel op de duitse..

http://www.teleskop-service.de/CTele...ton.htm#150750

http://www.teleskop-service.com/GSO/...ians.html#1507

Robtics is voor mij ook niet zo ver, pak hem beet 80-90 km, en wordt het ook makkelijker als er problemen ermee zijn..

Origineel geplaatst door jaap
                        Corne,

Ik heb onlangs ook een Skywatcher 750/150 gekocht. Ik heb hem gekocht bij Teleskop-service.de Daar kostte de telescoop € 298,=. Ik zag dat de prijs bij Robtics € 385,= is.

Ik heb een goede ervaring TS.

Groet,
                        Jaap

Commentaar

@Corne

lijkt me toch een 'gokje' waard die 90 euro verschil.

Heb al enige tijd ervaring met Teleskop-Service, zeer tevreden en nog nooit problemen gehad. Maar goed, het is jouw geld en jouw keuze.

Enige nadeel wat je al zegt is dat wanneer er iets is met de apparatuur (nooit meegemaakt) dan moet je deze uiteraard opsturen naar Duitsland.

PS. Voor dat geld wat hij bij Robtics meer kost kun je bij TS een astro-4 montering erbij nemen en nog wat geld over.
                          Orion 80mm f7.5 ED
                          GSO 8" f4 Newton
                          OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
                          Canon 350D (Rebel XT)
                          Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Hoi CaptainIglo,

Het is inderdaad wel een 'leuk' verschil maar naast de kijker ook wat andere dingen erbij kopen wat uiteindelijk zo rond de 700-800 uitkomt. Ik heb nog helemaal niets, dus komt er ook een deepskyfilter, (dual) axis motor met adapters, barlow, oculair(s) erbij en wordt het al snel een leuke verzameling...

We wachten eerst maar zaterdag af.. :-)

Corne

Commentaar

Dit gaat niet echt meer over de originele vraag van Roel maar eerder over de keus van Corne. Richt je dan ook een beetje tot de topicstarter.
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X