Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

meade etx en toucam III het lukt me niet

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

meade etx en toucam III het lukt me niet

ik heb een toucam III aangesloten d.m.v. een adapter op mijn etx 70.
    Ik heb de lens eruit gehaald en alles correct aangesloten

mijn vraag;

ik zie niets anders dan een zwart scherm, Ik heb gisteren met helder weer mijn kijker gericht op Capella, toch een vrij heldere ster lijkt me maar zie deze niet op het scherm. heb het nog een keer geprobeerd met een 3 x barlow er tussen maar wederom geen ster te zien. de focusknop heb ik heel langzaam van uiterst links naar uiterst rechts gedraaid maar zonder resultaat.

De cam kan softwarematig worden ingesteld, i.pv te kiezen voor een automatische instelling kan ik tal van zaken instellen in het beeldmenu.
    misschien ligt het daaraan. Welke instellingen moet ik dan kiezen.
    anyway wie kan me helpen of wat doe ik fout.
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Ik weet niet zeker of je wel een ster kan zien met dat ding als je hem niet hebt aangepast voor langere sluitertijden (zelf nooit geprobeerd).

Anders moet je de gain hoog zetten en framerate laag. Voor een heldere ster moet je ook al goed hebben scherpgesteld anders is de licht opbrengst veels te klein denk ik.

Ik zou als ik jou was eerst eens op een planeet of de maan proberen.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

alvast bedankt voor dit antwoord.

Ik zal inderdaad de maan als eerste proberen.
      Ik sta open voor nog veel meer tips, ik begin nog maar net met astrofotografie, als iemand nog aanvullingen heeft graag !!

alvast bedankt hiervoor

groeten

marcel
      capelle aan den ijssel

Commentaar

ik zou eerst eens gewoon overdag proberen op een schoorsteen of iets degelijks. beetje spelen met instellingen. filmpje opnemen. de beeldjes vervolgens stacken met bijv. Registax. Dan zie je meteen het effect van stacken.

daarna zou ik de maan proberen. als je webcam gemodificeerd is zitten er in iedergeval 2 kabels aan. een USB voor kortetijd belichting en een parallele voor lange tijd belichting.

suc6 ermee!
        Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Haai,

mijn ervaring is dat wanneer je scherp stelt voor het oog deze in de webcam totaal onscherp is.

Gewoon stilletjes aan aan de focusser draaien en kijken op de laptop of er een ster verschijnt.
          Orion 80mm f7.5 ED
          GSO 8" f4 Newton
          OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
          Canon 350D (Rebel XT)
          Philips ToUcam Pro II

Commentaar

ik zie niets anders dan een zwart scherm, Ik heb gisteren met helder weer mijn kijker gericht op Capella, toch een vrij heldere ster lijkt me maar zie deze niet op het scherm. heb het nog een keer geprobeerd met een 3 x barlow er tussen maar wederom geen ster te zien. de focusknop heb ik heel langzaam van uiterst links naar uiterst rechts gedraaid maar zonder resultaat.
            Je mag niet vergeten dat het beeldveld met een webcam heel wat kleiner is dan met een "zoekoculair" .
            De kans is dus reeel dat de ster gewoon niet goed gecenterd staat .
            Er is ook een drastich helderheids verschil tussen een scherpe en onscherpe ster , dus het zwart beeld is ook niet ongewoon .
            Die 3x barlow is een beetje van het goede teveel , teminste voor die ster te zoeken .

Commentaar

mensen bedankt voor alle tips tot dusver.
              complimenten voor dit forum en haar bezokers. Bijna elke vraag die ik stel wordt in zeer korte tijd door meerdere mensen beantwoord. Tevens kan ik heel veel nuttige info terugvinden in de vele topics op dit forum.
              Zoveel mogelijk tips blijven welkom over webcam fotografie. Dit is voor elke beginner een hot item, dat best ingewikkeld is.

Ik zal thuis eerst eens overdag oefenen op een schoorsteen en daarna de maan uitproberen.
              Ook de tip dat het beeldveld van de webcam kleiner is dan het oculair is weer zo'n handig ''weetje" voor beginners

bedankt leden & organisatie van dit forum !!!

Commentaar

Je hebt toch ook een IR-filter voor nodig?
                - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Inderdaad Titan, gewoon overdag wat experimenteren heb ik zelf nl. ook gedaan met de zelfde combinatie (Tocam III en ETX70).
                  In het begin had ik ook problemen, maar die lossen vanzelf op.
                  Zet het bijgeleverde programma gewoon op automaties dan weet je zeker dat alle instellingen redelijk goed staan. (daarna kan je overstappen op handbediening).
                  Draai heel langzaam aan de focuseerknop om het focuspunt op te zoeken.
                  Houd er rekening mee dat de cam traag reageert zolang die nog geen goed beeld heeft (dat is tenminste mijn ervaring) en dat maakt het erg verwarrend.
                  Even nog een vraagje: Heb je een gekochte (de juiste voor de ToUcam III) of een zelf gemaakte adapter? De juiste heeft een schroefdraad van 5mm in tegenstelling tot mijn andere Cam (de 740 van Philips) die een schroefdraad bezit van 10mm. De totale lengte van de adapter is 39mm voor de ToUcam III en 55mm van de 740.
                  Ik heb namelijk gemerkt dat het focuspunt bijna op het eind zit van de uitslag en dus bij een verkeerde maat adapter zou je weleens uit focus kunnen zijn.
                  Het moet verder lukken met jouw spullen want bij mij is dat uiteindelijk ook gelukt.
                  (Ps. Ik heb bij de bestelling van mijn adapter aangegeven dat deze voor een ToUcam III moest zijn).

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
                    Je hebt toch ook een IR-filter voor nodig?
                    Inderdaad, anders krijg je een planeet of de maan ook niet goed scherp, maar zonder filter moet je hem al wel op je beeldscherm kunnen zien overigens.

Commentaar

Ik zou in ieder geval de barlow 3X er even aflaten. Ik heb zelf een TouCam Pro II en die schijnt overéén te komen met een oculair van 5 mm. Met de barlow erbij is het 1,7 mm en feitelijk niet meer scherp te stellen dus. Misschien schiet je het brandpunt voorbij zonder het te in de gaten te hebben. Een apart IR-filter zou ik ook plaatsen, die zit namelijk vast in het standaardlensje dat je eraf schroeft om de oculairhouder te plaatsen.
                      Full WMN-member.

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
                        Even nog een vraagje: Heb je een gekochte (de juiste voor de ToUcam III) of een zelf gemaakte adapter? .
                        bedankt weer henk voor je goede hulp

ik heb de onderstaande adapter gekocht bij de koepel

tekst
                        ====
                        Adapter voor de webcam Philips ToUcam en andere webcams met een 11 mm opening; voor 1,25 inch oculairhouders, met schroefdraad voor filters. De lens van de webcam wordt verwijderd ten behoeve van de adapter.

ik hoop dat dit de juiste is ?

zie voor een afbeelding site van de koepel, klik op webwinkel en klik op webcams (krijg link niet gekopieerd)

ALVAST BEDANKT VOOR EEN REACTIE

groetjes

Marcel

Commentaar

henk (en andere hulpvaardige leden)

ik heb voor de zekerheid de lengte maar even opgemeten van de adapter deze is 39 mm dus zou moeten kloppen

Commentaar

Ik heb de mijne ook bij de Koepel gekocht dus die adapter is in orde gezien de maat van 39mm.
                            Dan moet het met jouw spullen lukken. Waarschijnlijk een kwestie van flink uitproberen.
                            We horen het wel of het (dit weekend?) is gelukt.
                            suc6

Commentaar

Onlangs mijn creative webcam live pro omgebouwd. Afgelopen nacht t eerst uitgeprobeerd. Het viel mij inderdaad op wanneer ik mars in beeld had ik dit niet scherp kon stellen. T leek wel een enorme vuurbal. Ik wist niet dat een IR block filter noodzakelijk was. Gelijk even de lens van de webcam bekeken en er zat idd een klein filtertje op. Met een dremel de lens doormidden gehakt tot de lens eruit en alleen het filter over was. Die vastgemaakt in het busje van de lens die je op de webcam schroeft en klaar is Kees. Altans dat mogen we hopen want zo'n filter is niet goedkoop. Vanacht maar hopen dat t een beetje opklaart en proberen maar.
                              =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Werken...
                              X