Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

focussen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

focussen

elke keer als ik een fel sterretje heb heb ik het idee dat ik meedere puntjes zie. Echt scherp in 1 punt krijg ik ze niet.

Klopt het dat bij elke ster die je uit focus draait de 3 verbindingsstangetjes van mijn secundaire spiegel zichtbaar worden?
    Meade LXD75 150mm newton

Klopt het dat bij elke ster die je uit focus draait de 3 verbindingsstangetjes van mijn secundaire spiegel zichtbaar worden?
    Ja hoor. Je ziet dan een schijf met de drie lijnen radiaal. Sterker nog, ook als je hem precies in focus hebt zie je de drie poten maar dan als spikes vanuit (de helderste) sterren.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Alleen zouden het er meestal zes lijnen moeten zijn in het geval van een driebenige spider.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

@hyperion
        dus het is normaal dat ik een heldere ster niet tot 1 punt krijg maar dat het lijkt als of ie uit meerdere puntjes bestaat (beetje lastig te verwoorden).

@yigal
        ik zie der toch echt maar 3
        Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Yigal bedoeld in focus .

Commentaar

Een ster in focus is gen stip maar bestaat uit een stip met buigingsringetjes er omheen. Zeker bij een heldere ster is dat duidelijk te zien. Als de buis en spiegel nog niet goed zijn afgekoeld dan kunnen die ringetjes ook nog eens door elkaar heen kolken wat waarschijnlijk jouw beeld verklaart.

@Yigal: Grappig, dat van die verdubbeling heb ik nooit geweten! Dat moet ik nog eens verder bekijken. (Maar eerst aan het werk )

Commentaar

dat verklaard de boel wel denk ik dat kolken herken ik goed

ik heb hem voor me raam staan binnen, maar zodra me raam opengaat word het temperatuurs verschil wat te veel voor mijn grote vriend
              Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Als je door je raam kijkt introduceer je volgens mij wel veel vervorming wat je rare beeld zou kunnen verklaren. Je raam is nooit zo zuiver en schoon dat je daar geen last van hebt dus je zult toch buiten (zonder iets erturssen) moeten kijken.

En anders keek je misschien toevallig elke keer naar een dubbelster.
                Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

ik doe mijn raam altijd helemaal open als ik ga observeren
                  wat je zegt mijn raam is nooit schoon genoeg om doorheen te kijken
                  Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
                    @Yigal: Grappig, dat van die verdubbeling heb ik nooit geweten! Dat moet ik nog eens verder bekijken. (Maar eerst aan het werk )
                    Werk ze. Als ik het goed heb onthouden is de verklaring van deze verdubbeling diffractie rond de spider.
                    http://www.telescope-optics.net/spider.htm
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                      Werk ze. Als ik het goed heb onthouden is de verklaring van deze verdubbeling diffractie rond de spider.
                      http://www.telescope-optics.net/spider.htm
                      Bedankt! Inderdaad duidelijke verklaring!

Commentaar

Denk niet dat je een totaal scherp beeld krijgt.

Als je vanuit je raam (ook al staat het open) kijkt heb je altijd last van warmte bewegingen in de lucht. In huis is het toch altijd warmer als buiten. Dit resulteert dan in een onstabiele lucht (zoals je wel eens bij erg warm weer dicht boven bijv. een straat ziet).

Lijkt me beter om de buis naar buiten te verplaatsen wil je er optimaal gebruik van maken.
                        Orion 80mm f7.5 ED
                        GSO 8" f4 Newton
                        OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
                        Canon 350D (Rebel XT)
                        Philips ToUcam Pro II

Commentaar

tjah dan moet ik me hele hebben en houden op het balkon van 1m bij 1m (met een pilaar op het zuidwesten) zetten denk ik.
                          nog een maandje en dan verhuis ik en dan heb ik een balkon van 1m bij 5m word het een stuk leuker.
                          Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Werken...
                          X