Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aansluiting DSLR camera op telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aansluiting DSLR camera op telescoop

Ik wil gaan beginnen met astrofotografie en wel met een digitale spiegel reflex camera (Sony Aplha 100). Nou zijn mijn vragen dus;

- Wat heb ik allemaal precies nodig om de camera op de telescoop aan te sluiten? Is een t2-ring voldoende, of komt er meer bij kijken?
    - Is er dan nog slechts 1 vergroting mogelijk en zo nee, hoe kan ik dan verschillende vergrotingen gebruiken?

En een extra vraagje voor als ik kan gaan beginnen met fotograferen;
    - Welke filters worden aangeraden voor fotografie en welke moet ik specifiek gebruiken met een spiegel-reflex camera?

De telescoop waar hij op aangesloten zal worden is de Sky-watcher Refractor 102/500 (omdat deze stabieler op de montering staat).

Misschien dat ik niet goed gezocht heb hoor, maar ik ben al een poosje aan het rondkijken en een bult info tegengekomen, maar nergens vond ik eigenlijk de antwoorden op deze vragen.
    Swingen op Buena Vista Social Club

een snelle blik geeft dit.... A T-mount thread on the eyepiece holder allows direct attachment of an appropriate T-adapter

De T adapter kan er direct op. hiermee heb je 1 vergroting. wil je meer kan je bv kijken voor een converter. soort barlow voor spiegel reflex. deze kan je 2e hands best goedkoop aankomen. zou ik niet meteen doen, hoe groter het brandpunt hoe moeilijker het volgen.

Met de spiegel reflex heb je eigenlijk geen filters voor nodig. Je hebt wel filters voor bv lichtvervuiling maar die zijn behoorlijk prijzig.

Commentaar

Is een t2-ring voldoende, of komt er meer bij kijken?
      Normaal gesproken heb je een t2ring nodig en een t2 naar 2" adapter voor je focuser (neem aan dat je een 2" focuser op de refractor hebt).

Mits er reeds een t2 schroefdraad op je focuser zit (zoals Ko al aangeeft) dan heb je alleen maar een t2ring nodig.

Is er dan nog slechts 1 vergroting mogelijk en zo nee, hoe kan ik dan verschillende vergrotingen gebruiken?
      Ja, je hebt dan 1 vergroting, hogere vergrotingen kun je bereiken door een barlow te gebruiken.

Welke filters worden aangeraden voor fotografie en welke moet ik specifiek gebruiken met een spiegel-reflex camera?
      Zonder autoguiding zullen je belichtingen relatief kort blijven. Ik denk zelfs zo kort dat het gebruik van een filter niet echt toegevoegde waarde heeft. Ik zou ze dus (nog) niet aanschaffen.

Ik mis echter het allerbelangrijkste en meest essentiŽle voor astrofotografie in je verhaal: Wat voor montering heb je ??

Houd het met name in het begin zo simpel mogelijk. Korte belichtingstijden, geen barlows etc. Dat kun je gaandeweg nog altijd gaan toevoegen. Besteedt bovendien voldoende tijd met scherp stellen van de camera. Een goede focus is het halve werk.

Succes !

/Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

Bedankt voor de antwoorden.
        Even snel wat ophelderingen;
        De focusser ondersteunt 2" oculairen. Mijn montering is een EQ-5. Er zitten volgmotors op, maar de besturing ervan is kapot. Die zal dus eerst vervangen of gemaakt moeten worden, maar maken zit er waarschijnlijk niet meer in. Ik heb hem namelijk al doorgemeten en de printplaat is ergens kapot. De vorige eigenaar dacht zelf aan 1 van de stroomkabels, maar het is echt het kastje wat kapot is.

@Ko; Ik had er blijkbaar overheen gelezen, sorry .

Ik kom nu in ieder geval weer een stuk verder. Morgen maar wat spulletjes bestellen.

Super bedankt .
        Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

succes ruben,
          we houden elkaar op de hoogte wat de resultaten betreft, ik heb nog geen tijd gehad om verder te experimenteren.
          groet Ronn
          "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
          Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

Werken...
          X