Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

orion ez finder II moteren op meade etx 70

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

orion ez finder II moteren op meade etx 70

een vraag.

Ik wil een Orion EX finder II kopen en deze op de telescoop (meade etx 70) bevestigen door middel van klitteband is dit mogelijk ?
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Bevestigen is het probleem niet, met klittenband. Het probleem is dat je voor het totaal niet geschikt is voor het bevestigen van een zoeker. Het is namelijk verre van muurvast. De zoeker zal bovendien nooit op exact dezelfde manier op de telescoop zitten en bij de minste of geringste aanraking zal er verschuiving optreden door de flexibiliteit van de bevestiging.
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

oke ik waardeer je snelle reactie, wat is dan het advies

Commentaar

OK, je gaat voor het snelle resultaat:
        Als je niet wilt boren en schroeven, zou je in een ijzerwarenspeciaalzaak opzoek kunnen naar grote slangenklemmen. Ook paar flinke tie-wraps kunnen bruikbaar zijn: zeer stevig aantrekken. Als ze niet lang genoeg zijn, kun je ze aan elkaar zetten. Misschien moet je nog iets klefs als dubbelzijdige plakband toevoegen om verschuiving tegen te gaan.

Groeten, Marc
        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

oke marc,

zeer bruikbare tip. Ik zal het proberen met tie ribs, lijkt me een redelijk simpele oplossing.
          Het is niet zozeer het gaan voor een snel resultaat maar ik heb twee linker handen, ben dus niet handig genoeg om gaatjes precies te kunnen boren. Teven is het boren in mijn nieuwe telescoop een erg eng idee.
          anyway bedankt voor de tip !!

Commentaar

Ik heb het gedaan met dat dikke postbode-elastiek. Minder elegant, maar wel stevig. Mij was ook geadviseerd het te plakken, maar dat zag ik dus echt niet zitten. Toch raar dat je zoiets geadviseerd wordt door iemand die het zou moeten weten.

Alleen het gebeuren zelf valt wat tegen. 10minuten buiten en het ding is al beslagen. Daar hoor ik nooit iemand over.
            Ben ik de enige die een dauwkap nodig heeft voor z'n zoeker(s)?

Commentaar

Nee hoor, mijn zoekers beslaan ook!

Commentaar

Ik heb mijn reddot-finder gewoon met dubbelzijdig tape vastgeplakt en dat werkt prima zo'n reddot weeg niet veel. Maar waarom zou je een reddot-finder op een ETX zetten die heeft toch Goto ?

Commentaar

Daarom juist!

Commentaar

Kan je niet beter een ETX-70 op een reddotfinder plaatsen?

Commentaar

Haha, je moet er maar opkomen! lol. Da's een goeie, Victor!

Commentaar

Ik zou zelf zeggen (uit eigen ervaring) gebruik een oculair dat je een maximaal Waar Veld (TFOV) geeft, dat bereik je met een 32mm plossl of een 24 panoptic (4,7 graden). en steek die in een omkeerprisma die je op de fotopoort kan aansluiten. en neem zelf waar door de normale poort, gebruik de flipmirror om tussen de ene en de andere poort te wisselen. Echter focussen wordt dan WEL een crime.

Het beeld wat je door de fotopoort ziet is exact wat er op de kaart staat, en dat is wel zo relaxed.

Overigens moet ik wel duidelijk stellen dat mijn ETX NIET op de originele montering zit. De buis zit op een polaris-montering Het is nu haast een ergonomische droomopstelling voor mensen die houden van portable, licht en toch heel solide.

Ooit komt er wellicht toch weer een TAK FS60-C
                        Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
                        (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Werken...
                        X