Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

collimeren newton

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• sixela
    antwoordde :
    Re: collimeren newton

Origineel geplaatst door luc
    Hallo, Ik heb mijn newton pas meegehad op verlof in de "Lot", Frankrijk, superdonker gebied. Ik vermoed dat één en ander een beetje ontregeld is door het vervoer, opstellen en afbreken,.... Is het gemakkelijk na te kijken of er moet gecollimeerd worden? Hoe collimeer je eigenlijk een spiegelkijker?
    Eigenlijk moet een kijker voor elk gebruik gecollimeerd worden. Als het goed is dan zit je spiegel niet *geklemd* in de cel (als die door de spiegelclips op zijn plaats is geklemd dan is collimatie het minste van je problemen), en alles (incluis de cel zelf) beweegt dan ook wat.

De *eerste* stappen van de collimatie doe je we maar één keer - gelukkig, want ze sijn het meest tijdrovend.

In het kort doet men dit:

1. Vangspiegel plaatsen zodat die in het midden lijkt als je door de oculairhouder kijkt. Verwarrend, want de rand van de vangspiegel kan met andere zaken verward worden.
    2. Vangspiegelhouder roteren totdat die vangspiegel rond lijkt.
    3. Vangspiegel kantelen totdat de (reflectie van) de centrummarkering in het midden lijkt.
    4. Terug naar 1 om te kijken of 3 geen extra "tweaks" op 1. en 2. nodig maakt (waarna je terug 3. moet doen, enz.).
    5. Hoofdspiegel kantelen tot de reflectie van een gecentreerde pupil in de oculairhouder concentrisch met de centrummarkering staat.

Allen 3. en 5. moet je eigenlijk regelmatig doen. Als je gehaast bent kun je alleen 5. doen, want dat is de regeling die de kwaliteit van het beeld op hoge vergrotingen bepaalt.

Als je iets wilt vragen over werktuigen of één van die punten, laat het maar weten. Het is makkelijker te doen dan uit te leggen, en uitleggen kost heel veel paragrafen...

Laat een reactie achter ::

• Hyperion
    antwoordde :
    Onze Belgische vrienden hebben kortgeleden ook een thread hierover opgezet. Sixela (=Alexis) is eveneens daar actief. Misschien wat ingewikkeld als het voor iemand de eerste kennismaking is, maar erg leerzaam. Klik.

• AtodaZ
    antwoordde :
    Check dit filmpje

http://www.andysshotglass.com/Collimating.html

• Yigal
    antwoordde :
    http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html

• luc
    started a topic collimeren newton

collimeren newton

Hallo, Ik heb mijn newton pas meegehad op verlof in de "Lot", Frankrijk, superdonker gebied. Ik vermoed dat één en ander een beetje ontregeld is door het vervoer, opstellen en afbreken,.... Is het gemakkelijk na te kijken of er moet gecollimeerd worden? Hoe collimeer je eigenlijk een spiegelkijker?
Werken...
X