Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ware noorden en scherpstellen op camersa

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ware noorden en scherpstellen op camersa

LS:

Ik wil beginnen met astrofotografie maar heb een aantal vragen waar ik niet uitkom.

Probleem 1: Met de Nexstar van Celestron kun je middels autostar en polar alignment de poolster in beeld zetten door de wedge op 52 NB te zetten en alignment procuderes uit te voeren. Voor korte sluitertijden (tot ongeveer 3 minuten) werkt dat wel. Maar voor langere sluitertijden moet de telescoop gericht worden op het echte noorden en niet op de poolster.

De Nexstar 4SE (GoTo) heeft alleen een vork montering en starpointer. Uur- en declinatie circels ontbreken. Hoe richt ik dat ding op het echte noorden? Als iemand hier ervaring mee heeft en een bondige methode heeft hoor ik dat graag.

Probleem 2: De focuseer inrichting van mijn Celestron werkt door het verschuiven van de vangspiegel. Voor elk oculair moet je opnieuw scherpstellen. De Nexstar 4SE heeft een ingebouwde diagonaal voor oculairen en een aparte adapterpoort voor het aansluiten van een DSLR aan de achterzijde. Hoe krijg je in hemelsnaam een scherp beeld op de CMOS of CCD? Volgens mij kan het scherpe beeld in een willekeurig oculair nooit een eveneens scherp beeld op de CCD/CMOS opleveren als ik moet focuseren op het oculair en is het vrijwel onmogelijk om op lichtzwakke opbjecten, die je niet ziet maar wel op de foto wilt hebben, scherp te stellen in het brandpunt. De zoeker van de camera lijkt mij veel te klein om de (zwakke) sterren op terug te vinden.

Dank en groet,

Ton Lindemann

Probleem 1:
    Eigenlijk is alleen de 'drift methode' de enige manier om je kijker correct opgesteld te krijgen. Ik begrijp dat je kijker op een wedge staat van 52 graden. Als die een (klein beetje) verstelbaar is, zal het wel goed komen.

Mijn methode maakt gebruik van een webcam met computer. (Maar een kruisdraad oculair dat een flinke vergroting mogelijk maakt doet 't natuurlijk ook.)
    Ik ga ervan uit dat je kijker 2 spiegels (primair- en vang-) bevat, en dat je een eventuele zenit prisma/spiegel niet gebruikt. Het beeld van een webcam (en later je fototoestel) is dan rechtopstaand, ongespiegeld.

Allereerst controleer je de oriŰntatie van de webcam. Als je de knop 'oost indrukt, moet de ster in het beeld exact horizontaal naar rechts bewegen. Dat is nauwkeurig te controleren door de ster boven- of onderaan de rand te positioneren, en vervlogens de oost-west beweging te maken.

De werkelijke drift methode:
    1. Als de camera goed staat, kiezen we eerst een ster in het zuiden, bijvoorkeur in de buurt van de hemel equator. Geef de ster een comfortabele plek ongeveer in het midden van het beeld. Als alles stabiel is, plaats je de cursor van de muis op de plek waar de ster staat.
    We zijn nu alleen ge´nteresseerd of er beweging van de ster is naar beneden of naar boven. (Gaat de ster ook links of rechts, dan is de aandrijving onnauwkeurig, periodieke fout, of uit balans)

Als de ster zakt: moet je het statief (van bovenaf gezien) een beetje tegen de klok verdraaien.
    Als de ster stijgt: moet je het statief (van bovenaf gezien) een beetje met de klok mee verdraaien.

2. Kies een ster niet al te hoog in het oosten. (Je kunt ook een ster in het westen kiezen, maar dan zijn de correcties andersom!) Weer zet je de cursor van muis bovenop de ster. Weer zijn we alleen maar ge´nteresserd in beweging naar boven of onder.

Als de ster zakt: moet je de poolas een beetje richting verticaal (grotere hoek) verstellen.
    Als de ster stijgt: moet je de poolas een beetje richting horizontaal (kleinere hoek) verstellen.

En natuurlijk herhaal je daarna de stappen 1 en 2, tot de bewegingen naar onder of boven verdwenen zijn voor tenminste de duur van je sluitertijden.

Probleem 2:
    Ik heb niet echt een voorstelling van je kijker, maar wat scherpstellen betreft het volgende. Het zal best zo zijn dat er voor focus van de verschillende oculairen of camera's verschillende positities zijn van je focuseerinrichting. Maar je oculair is ten tijde van fotografie natuurlijk helemaal niet meer interessant. Zoek een heldere ster op, en focuseer je camera (een Hartmann masker is erg handig). Als je eenmaal scherp gesteld hebt op een heldere ster, mag je gerust aannemen dat ie ook scherp staat voor alle zwakke deepsky dingen. Als de boel scherp staat, fixeer de focuseerinrichting, zoek je object op en fotografeer!

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Werken...
    X