Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voorstellen en wat vraagjes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voorstellen en wat vraagjes

Hallo,
    Ik ben Jaap en nieuw op dit forum. Ik heb sinds kort een teleskoop gekocht (Skywatcher Newton 150/750). Ik heb hier nog niets mee kunnen doen, deels omdat de motor nog niet is geleverd en deels omdat het weer er niet naar was.

Ik ben een redelijke leek wat betreft telescopen. Ik heb me laten voorlichten op een sterrenwacht in de buurt, maar zou jullie mening willen weten. Hoe kan ik het beste "ervaring" opdoen met mijn telescoop, eerst de grotere objecten (maan en planeten) en daarna deepsky?

Wat kan ik ongeveer verwachten van deze telescoop?
    Jaap

10" GSO Dobson F5
    10x50 Luxon Bino
    7x50 Jena Optics Bino

Welkom!

Yep, werk van groot naar klein! Maar vergeet onderweg niet te genieten want de maan is prachtig, door welke telescoop je ook kijkt.
    Jupiter kan je vroeg in de avond nog meepikken maar verwacht er niet te veel van... staat laag en dat betekent veel detailverlies. Mars komt laat op maar is nog klein, toch leuk om te zien.
    De objecten die je goed kan bekijken zijn o.a. M13, M15, het dubbelcluster in Perseus, M31, M27 en M57, om er maar een paar te noemen. Klinkt misschien een beetje als hokus-pokus maar als je er een sterrengidsje bijpakt en het internet wat uitpluist dan kom je al een heel eind! Dat gezegd hebbende adviseer ik je ook om met een sterrengidsje gewoon wat sterrenbeelden te leren herkennen. De sterrenhemel is groot en kan, zeker in het begin maar eigenlijk altijd wel erg overweldigend zijn.

Maar goed, ga ergens naar kijken en geniet!

Succes,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Mee eens, ....... en laat je niet tegenhouden door die motor. Da's luxe, geen noodzaak.
      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar