Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

tips voor deepsky

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

tips voor deepsky

hoi ik heb nu ongeveer 3 dagen een telescoop maar ik weet eigenlijk niet hoe je deepsky objecten kun zien
    en ik heb ook een paar goei tips nodig om duidelijk of goed te kunnen zien door mijn telescoop

want ik weet niet of mijn telescoop goed is
    dit heeft mijn telescoop alemaal behalve die lenzen ik heb alleen maar 20 en 6 mm

* Reflector systeem telescoop
    * 900mm focal lengte
    * 114mm 4,5 lens
    * Hard coated lens & concave spiegel
    * Inclusief 3 oog delen van 4mm,
    12,5mm and 20mm
    * Horizontaal & verticaal verstelbaar met calibratie schaal
    * Bij uitstek geschikt voor sterrenkijken en planeten kijken
    * Visual magnitude : 12M
    * Sealed optical tube reduseert beeldafwijking
    * Permanent instelbare objective lens
    * 3 X Barlow lens.
    * Finderscope
    * Vertical and horizontal stabilizatie instelling
    * 145mm Standaard hoogte
    Min. magnification : 35 X
    Max. Magnification : 825 X

EDIT Demelza:
    Topic verplaatst.
    De volgende keer graag even erop letten waar je topics opent.
    hoi iedereen

Astroninos, misschien kan je één topic aanmaken voor al je vragen ipv allemaal aparte topics. Dit topic hoort ook niet in deze categorie thuis.

Je hebt deze kijker?

Commentaar

yep die heb ik maar is die goed of slecht voor deep sky objecten
      hoi iedereen

Commentaar

Je hebt hem toch niet zoals de foto in elkaar gezet?

Oke..... Eerst moet je eens wegwijs worden wat waar staat de ruimte boven ons is wel erg groot toch?

Kun je al de diverse sterrenbeelden herkennen? Zo niet probeer daar eerst eens op te oefenen, anders vindt je nooit een deep sky object.
        Kijk maar eens op de diverse sterrenkaarten en vergelijk ze eens met wat je boven je ziet. Herken je ze? kijk dan eens op een sterrenkaart waar een deep sky object is en probeer deze eens in je kijker te krijgen.

Mijn tip, leer eerst de kijker eens kennen door op de maan te oefenen deze is eenvoudig te vinden en ga dan een stapje verder met een planeet, met een programma als stellarium te instaleren op je pc kun je ze verder eenvoudig vinden en dan tot slot waag je aan deep sky.....

Suc6
        Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Over de optische kwaliteit weet ik niets te melden, ik heb hier geen ervaring mee. Maar: als ik het plaatje zie op de 'advertentie' (?!), denk ik dat deze kijker bedoeld is om leven op een planeet te ontdekken: de kijker staat schuin naar planeet "Aarde" gericht in plaats van naar de hemel. Zo zal het in ieder geval niet goed komen met deep sky.

Even serieus: *als* de optiek van redelijke kwaliteit is, moeten de wat heldere deepsky objecten te zien zijn. Op basis van de informatie vrees ik echter het ergste. "Max. Magnification: 825x" bij een instrument diameter van 114mm? Bij een *goede* spiegel is praktisch gesproken 2x de diameter in mm de maximaal bruikbare vergroting. Ik vrees dat u belazerd bent. Spaar wat langer, en voor iets aan te schaffen, ga eerst eens kijken bij een vereniging om te zien welke typen telescopen er zijn. Een Dobson staat dan misschien niet mooi equatoriaal opgesteld, toch zal er meer plezier aan te beleven zijn dan aan een matige equatoriale montering met een matige telescoop.

Groeten, Marc
          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

ik ben ook aan het sparen voor een dobson van 800-700 euro
            hoi iedereen

Commentaar

Origineel geplaatst door Marc Fokker
              Op basis van de informatie vrees ik echter het ergste. "Max. Magnification: 825x" bij een instrument diameter van 114mm? Bij een *goede* spiegel is praktisch gesproken 2x de diameter in mm de maximaal bruikbare vergroting. Ik vrees dat u belazerd bent.
              Hij is niet belazerd, hij heeft een elfje (4.5" f/8 met sferische spiegel), geïmporteerd door iemand die geen flauw benul heeft van telescopen.

Die zijn soms de kwaadste niet, hoewel ze voor een beginner niet echt handig zijn (vooral als hij geen hulp heeft) door het tamelijk klein beeldveld (zeker met de meegeleverde oculairs) en de meestal volstrekt waardeloze zoeker.

De oculairs ("oogdelen") laten wel het ergste vermoeden. Staan er letters op naast de brandpuntsafstanden? Hopelijk niet "H" of "R", en hopelijk ook geen plastic lenzen...

De 3x barlow is vrijwel zeker alleen voor de prullenmand goed.

Niet dat je die nodig hebt, want zelfs de 4mm zonder barlow vergroot eigenlijk al meer dan wat de kijker eigenlijk aankan (als je hem kunt gebruiken -- meestal is de inkijk zo oncomfortabel dat die helemaal niet te gebruiken valt).

Wat ook beangstigend is is de "fully sealed optical tube". Hopelijk is dat niet een vangspiegel op een glasplaat vooraan, want da's niet echt een pluspunt (om het op zijn zachtst te zeggen) bij de meeste van die goedkope beestjes.

Enfin, om te zien wat er te redden valt, moet je wat meer details leveren - en liefst in een taal die geen Engers is waarin geen enkel courant geaccepteerde term wordt gebruikt.

Ik hoop dat je'm geen 200 Euro hebt betaald, want daar heb je een Starblast bijna voor.

Foto's?
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

nee ik heb helaas we een h maar ik heb geen plastic occulaire en
                ik heb maar 109 euro voor betaald

maar wat zijn de plus punten van mijn telescoop
                hoi iedereen

Commentaar

Origineel geplaatst door astroninos
                  nee ik heb helaas we een h
                  Huygens oculair. Rommel als je het vergelijkt met andere types (waarvan de Kellner de meest populaire is, bij de goedkope). Zeer klein beeldveld en oncomfortabel.

In "trage" telescopen zoals de jouwe willen de beste nog goed zijn om planeten te bekijken, weg van de as presteren ze niet goed.

Als dat "H" oculair een 6mm is, dan zijn de twee anderen waarschijnlijk een 4mm ortho en een 12.5mm Kellner. Die zijn meestal wel treffelijk, ware het niet dat een 4mm nauwelijks bruikbaar is op zo'n telescoop.

Het zijn wel 0.965" oculairs, denk ik. Niet zo courant meer.

Voordelen? Je hebt betrekkelijk veel apertuur voor €109. Ze zijn makkelijk te collimeren (af te regelen) hoewel ik vermoed dat de handleiding daar met geen woord over rept. Optisch is er meestal niet veel mis mee, hoewe de vaak frustrerend onstabiele montering en slechte zoeker de pret van het observeren wel eens willen bederven.

Met goede oculairs en een goede zoeker kun je er aardig wat mee zien, vooral op een donkere plek. Optisch zijn die elfjes meestal behoorlijk, want dat is het type telescoop waarmee zelf de meest goedkope Chinese fabricanten het meeste ervaring hebben.

Als het tenmiste niet echt een gesloten tube is. Hoe zit de vangspiegel vast? Met drie spindraden aan een houdertje, hoop ik?
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

sixela die spegel van mij
                    zit vast met 6 schroeven aan de buitenkant

maar ik ben al aan het sparen voor een dobson 20cm 1200f
                    bij telescoop.nl
                    hoi iedereen

Commentaar

De vangspiegel is de kleine spiegel die bovenin de buis zit. Hij zit schuin (onder een hoek van 45 graden) bevestigt waardoor het licht afbuigt naar de zijkant en dus naar je oculair.
                      De andere spiegel, waar jij het over hebt is de hoofdspiegel.
                      Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Origineel geplaatst door astroninos
                        sixela die spegel van mij
                        zit vast met 6 schroeven aan de buitenkant
                        De vangspiegel is het kleine spiegeltje vooraan.

Is de buis (als je het deksel eraf haalt) aan de voorkant open?

maar ik ben al aan het sparen voor een dobson 20cm 1200f
                        bij telescoop.nl
                        Je doet er best aan deze telescoop toch te leren gebruiken - tenzij je hem nog kunt retourneren en snel die Dok kunt kopen.

Commentaar

(Domme) vraag,

Is dit niet dezelfde? Waarom wordt deze (zie link )dan wel goed geprezen ergens anders op t forum, en hier in deze topic minder?

echte verschillen zie ik niet 123.

Groetjes Corne

http://www.telescope-service.com/new...rt.html#n114mm

Commentaar

Zoals ik zei, er is niets mis met een elfje in se.

Maar die van TS heeft een betere montering, een 1.25" oculairhouder, en twee bruikbare Kellners en een min of meer treffelijke (maar slecht gebafflede, althans vergeleken met duurdere) barlow, net genoeg om de maximaal echt bruikbare vergroting te bereiken.

En die komt van een verdeler die toch iets van telescopen afweet, voldoende om het volkomen onsamenhangende marketingpraatje van de originele Chinese fabrikant niet klakkeloos over te schrijven.

De zoeker is op die telescopen ook maar een mager beestje (6x30), maar werkt wel beter dan die plastic beestjes op de ultra-cheapies (ik had een ultra-cheapie zoeker op mijn eerste telescoop, ook een elfje).

En het is zeker geen "sealed tube", want ik begrijp nog niet waarop dat dat in die originele advertentie slaat. Ik *hoop* dat dat elfje van astroninos geen "sealed tube" heeft en dat het gewoon de marketingman was van de fabrikant die even aan het ijlen was.

Commentaar

OK, de telescoop die Astroninos nu heeft is misschien niet de beste telescoop, maar het is ook niet de duurste. Het klinkt voor mij alsof Astroninos of nog jong is, of pas net in de sterrenkunde rolt (heeft z'n telescoop nog geen week, het klinkt alsof het je eerste telescoop is), nog niet zoveel van waarnemen weet maar het wel erg graag wil leren, of beide. En daar bedoel ik verder niets negatiefs mee: juist beginnende waarnemers kunnen erg veel leren op dit forum.

Gezien de vele andere topics die je opent ben je aan het sparen voor nog 2-3 andere telescopen. Ik denk dat dat gedeeltelijk komt doordat hier verteld wordt dat je niet de beste telescop ter wereld heb aangeschaft, maar voor e100 kan dat natuurlijk ook niet. Ik zou zeggen dat je eerst maar eens moet leren omgaan met de telescoop die je nu hebt. Een aantal onderdelen van je telescoop zijn misschien niet optimaal, maar zoals Sixela zegt, hij heeft ook goede kanten. Als je een aantal maanden of een jaar met deze telescoop hebt waargenomen, dan snap je ook beter wat het betekent om een betere zoeker, stabielere montering, grotere spiegel te willen, en kun je dus een veel verstandiger keuze maken in een eventuele volgende aanschaf. Wat je dan bijvoorbeeld ook weet, is dat als je een Goto-systeem hebt, je nog steeds zelf je telescoop moet uitlijnen voordat je het kunt gebruiken. Je moet dus eerst leren een 'gewone' telescoop te gebruiken; opstellen, richten, scherpstellen, enzovoorts.

Als je wilt dat we je hier goed kunnen helpen, stop dan voorlopig even met het openen van nieuwe topics over andere telescopen. Het is verwarrend en ik denk dat je nog een paar maanden tot een jaar moet wachten met een nieuwe (s)koop. En ik denk dat als de andere astroforumers willen helpen, dat we ons dan eerst moeten richten om Astroninos met deze telescoop te leren omgaan.

Wat verder nog nodig is, is dat de mensen hier een idee hebben wat er precies bij je telescoop geleverd is. Misschien kun je een antwoord geven op deze vragen, Astroninos:
                              - wat staat er precies op de 3 oculairen (kleine lensjes) die bij je telescoop zaten. Is dat H4, H12,5 en H20, of zijn het andere letters/nummers?
                              - als je van de voorkant (bovenkant) in de grote buis kijkt (nadat je het deksel eraf hebt gehaald), zie je helemaal aan het einde een grote, ronde (holle) spiegel, waar je waarschijnlijk je eigen gezicht vergroot in gespiegeld ziet. Is die opening echt open, of zit er aan de kant waar je gezicht zich bevindt een glasplaat? Dus zou je (NIET PROBEREN) theoretisch een breinaald door de grote opening aan de voorkant naar binnen kunnen steken, of kan dat niet omdat er glas voor zit?
                              Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Werken...
                              X