Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

afstandbedining

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

afstandbedining

hoi ik had een vraagje over telescopen met een afstandbedining en een volg monitor
    ik heb een reclame op internet gezien op http://www.celestron.com
    van celestron se 4 of zo iets
    op die filmpje stond als je bijv. mars typt dan zoekt de telescoop automatisch op mars op of als je andromeda in typt dant zoekt die telescoop de andromeda melkweg
    kun je dat bij elke telescoop doen die een afstandbedining hebben en een volgmonitor

en vraag 2
    als je zo'n telescoop hebt met afstandbedining en volgmonitor
    moet je dat dan op je laptop of computer aansluiten of kun je het ook gebruiken zonder laptop of computer

en vraag 3 kun je ook zonder die afstandbedining en volgmonitor die telescoop gebruiken of moet je die gebruiken

want ik ben zelf op zoek naar een telescoop met al dat spullen
    dat onder de 500 euro ligt
    hoi iedereen

Vraag 1:

Dit noemt men de zgn. GoTo functie van bepaalde types telescopen.
    Bijna alle duurdere telescopen zijn er tegenwoordig mee uitgerust.

Het kan niet zomaar bij iedere telescoop. De montering moet voorzien van 2 motoren en een handcontroller met daar in de software om de objecten op te zoeken.

Vraag 2.

Ja dat kan. De meeste GoTo modellen zijn zonder PC te besturen. Je heb ook systemen waarbij je ze alleen maar met een PC kan aansturen en je hebt systemen die beide ondersteunen.

Vraag 3.

Ja maar waarom zou je.......gemak dient de mens.

500,00 is wel erg goedkoop voor een Goto systeem. Wel zijn er Dobson telescopen (Orion Intelliscope) te verkrijgen met een soort gelijk systeem, maar ipv van motoren moet je zelf de kijker richten zoals de hand controller dat aangeeft. Dit werkt ook heel goed en is goedkoper.
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Persoonlijk vind ik het zonde als je begint met GoTo. Zelf zoeken is zo veel leuker! Het zou jammer zijn als het na een jaartje al begint te vervelen omdat het allemaal te makkelijk te vinden is. Daarbij komt dat je veel geld kunt besparen op GoTo en dat kunt besteden aan meer opening. Ook iets dat, naar mijn mening, hoog boven GoTo staat. Uiteindelijk is het je eigen keus, maar denk er wel ff goed over na. Ik heb er bijna 2 jaar over gedaan voordat ik mijn Dob heb gekocht. Maar in die 2 jaar heb ik veel geleerd, veel vergeleken en veel gepraat met mensen die ervaring hebben.
      Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
      Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

dus als ik een dobson koop met die dingens kan ik ook net als die ene celstron se besturen
        ?
        ik bedoel als ik een dobson koop met een afstand bedining
        kan ik dan mars intypen of iets anders dan zoekt die telescoop het van zich zelf?
        hoi iedereen

Commentaar

Nee, de Goto hoort bij een bepaald merk telescoop.

Je kan geen Celestron controller op een Meade aan sluiten.
          En de systemen van Orion zijn dus alleen voor Orion geschikt.

Ik sluit me aan bij Ruben. Zelf opzoeken is de beste manier om de sterrenhemel te ontdekken en zo leer je ook de sterrenbeelden herkennen.
          305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Werken...
          X