Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

waarnemen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

waarnemen

hoi ik ben net nieuw met telescopen maar ik had een vraagje
    als je een telescoop van 114 mm en 900 brandpunt hebt wat kun je er alemaal mee zien

en 2
    als je bijvoorbeeld de orionnevel wilt zien hoe kun je dat dan zien

ik heb een telescoop gekocht van 114mm en 900 brandpunt en een spiegeltelescoop

en als ik een ster aan het bekijken ben zie ik een blauwe cirkel
    en een zwarte cirkel en nog 3 zwarte dingens die uit dat cirkel steken
    die zitten midden in dat blauwe punt
    wat is dat eigenlijk

h
    hoi iedereen

Het lijkt er op dat je niet goed scherpgesteld hebt. Die ringen zijn diffractieringen en ontstaat als je voor of voorbij het scherpstelpunt zit. De uitsteeksels (3 zwarte dinges) worden veroorzaakt door de stangen (spidervanes) waarmee je secundaire spiegel (die boven in de buis zit) is vastgemaakt.

Wat je ziet ? Kijk eens bij Schetsen op dit forum die geven redelijk goed weer wat je te zien krijgt, bedenk wel dat deze schetsen vaak gemaakt zijn met een grotere telescoop dan de jouwe en je in jouw telescoop dus iets minder detail zult zien.

Commentaar

tnx dus ik moet gewoon aan die wieletjes of hoe ze ook mogen heten draaien
      maar dat heb al eerder geprobeerd maar ik zag die ene ster net als een normale ster die je met je ogen ziet
      hoi iedereen

Commentaar

De wieltjes van de focusser op de telescoop buis die moet je hebben ja, maar als je de ene ster wel scherp ziet en de andere niet dan lijkt het er op dat de uitlijning van je speigels (of collimatie) niet goed is, alhowel het me vreemd lijkt dat als de collimatie niet klopt de ene ster wel scherp is en de andere niet, ik verwacht juist dat alle sterren dan niet scherp zijn. Hoe is het beeld als je naar een aards object kijkt, zeg de kerktoren ?

Commentaar

Origineel geplaatst door astroninos
          maar ik zag die ene ster net als een normale ster die je met je ogen ziet
          Sterren staan zo ver weg dat je ze nooit groter zult zien dan met het blote oog. Door een telescoop zie je er echter wel meer.
          Met deze info kun je er dus ook vanuit gaan dat als je op een 'ster' mikt en deze verschijnt als een bolletje, je dus te maken hebt met een planeet. Zoek vroeg in de avond maar eens een velle sterren op in het zuid-westen. Bekijk ze eens door je scope. Als je een bolletje ziet, heb je waarschijnlijk Jupiter in beeld. Succes d'r mee!
          Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
          Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Origineel geplaatst door astroninos
            maar ik zag die ene ster net als een normale ster die je met je ogen ziet
            Dat zal ook zo blijven. Sterren staan zo enorm ver weg dat je er geen details op kunt zien. Het blijven kleine puntjes.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ook als je je kijker hebt gecolimeerd en juist hebt gescherpgesteld zullen sterren altijd als kleine puntjes te zien zijn.

Probeer een een planeet op te zoeken die zul je wel heel anders zien dan zonder kijker. Zie mijn plaatje ander mijn naam rechts. Saturnus moet je met jouw kijker ook ongeveer zo moeten zien (helaas is deze planeet net niet goed zichtbaar tijdens de nacht). Jupiter is nog groter en die kun je nog wel kunnen bekijken.
              Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Haha gelukkig geven we hetzelfde advies. :P
                Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Origineel geplaatst door borix
                  Haha gelukkig geven we hetzelfde advies. :P
                  Safety in numbers...

Maar met een elfje (114mm) kun je leuke dingen zien. M13 is een erg mooi object en staat nu lekker hoog. Probeer zelf maar een beetje uit te vinden waar deze staat (hint, hij staat in hercules). Objecten vinden is toch iets dat je ff onder de knie moet krijgen. Gewoon een keer doen, kijken en dan vergeet je het nooit weer. 8)
                  Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                  Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

maar als ik me telescoop op een ster of iets anders richt ( dat in de hemel zit )
                    dan kan ik aleen maar sterren zien

en ik heb nog nooit een planeet gezien nou nooit ook weer niet ik was gisteren om 5 uur waker en ik zag toen een heel erg heldere ster dus ging ik mijn telescoop halen
                    en ik zag iets wat op een sikkel leek maar ik weet nu nog steed niet wat dat is
                    hoi iedereen

Commentaar

Dat is Venus wat je gezien hebt. Als je nog even gewacht had, dan had je ook Saturnus kunnen bekijken.
                      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                      - EQ3, aandrijving + poolzoker
                      - Bresser 10x50
                      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

oh moest ik dan gewoon blijven kijken naar venus of ergens anders
                        hoi iedereen

Commentaar

Nee want om 5 uur komt Saturnus pas op en die bevind zich natuurlijk niet op dezelfde plaats als Venus. Saturnus is ook behoorlijk helder en is zelfs bij schemering met blote ogen te zien als een gele ster. Dus je had nog een uurtje moeten wachten zodat Saturnus een beetje hoog aan de hemel stond en dan met je telescoop naar kijken.
                          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                          - EQ3, aandrijving + poolzoker
                          - Bresser 10x50
                          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

oh tnx
                            hoi iedereen

Commentaar

wat mij altijd goed helpt voor de planeten:

http://hemel.waarnemen.com/applets/hemelkaart.cgi
                              =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Werken...
                              X