Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

waarnemen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

waarnemen

hoi ik ben net nieuw met telescopen maar ik had een vraagje
    als je een telescoop van 114 mm en 900 brandpunt hebt wat kun je er alemaal mee zien

en 2
    als je bijvoorbeeld de orionnevel wilt zien hoe kun je dat dan zien

ik heb een telescoop gekocht van 114mm en 900 brandpunt en een spiegeltelescoop

en als ik een ster aan het bekijken ben zie ik een blauwe cirkel
    en een zwarte cirkel en nog 3 zwarte dingens die uit dat cirkel steken
    die zitten midden in dat blauwe punt
    wat is dat eigenlijk

h
    hoi iedereen

Het lijkt er op dat je niet goed scherpgesteld hebt. Die ringen zijn diffractieringen en ontstaat als je voor of voorbij het scherpstelpunt zit. De uitsteeksels (3 zwarte dinges) worden veroorzaakt door de stangen (spidervanes) waarmee je secundaire spiegel (die boven in de buis zit) is vastgemaakt.

Wat je ziet ? Kijk eens bij Schetsen op dit forum die geven redelijk goed weer wat je te zien krijgt, bedenk wel dat deze schetsen vaak gemaakt zijn met een grotere telescoop dan de jouwe en je in jouw telescoop dus iets minder detail zult zien.

Commentaar

tnx dus ik moet gewoon aan die wieletjes of hoe ze ook mogen heten draaien
      maar dat heb al eerder geprobeerd maar ik zag die ene ster net als een normale ster die je met je ogen ziet
      hoi iedereen

Commentaar

De wieltjes van de focusser op de telescoop buis die moet je hebben ja, maar als je de ene ster wel scherp ziet en de andere niet dan lijkt het er op dat de uitlijning van je speigels (of collimatie) niet goed is, alhowel het me vreemd lijkt dat als de collimatie niet klopt de ene ster wel scherp is en de andere niet, ik verwacht juist dat alle sterren dan niet scherp zijn. Hoe is het beeld als je naar een aards object kijkt, zeg de kerktoren ?

Commentaar

Origineel geplaatst door astroninos