Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

occulairs voor de LXD-75

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

occulairs voor de LXD-75

Beste mensen,

onlangs een LXD-75 aangeschaft. Ik vroeg me af wat voor occulairs jullie me aanraden. Standaard zit er een 26mm bij. Van mn oude kijkers heb ik occulairs, de kleinste is 4 milimeter, maar wat een pruts kwaliteit als je het vergelijkt met het beeld van die 26 mm.
    Ook wil ik de zon gaan bestuderen, wat heb je hier allemaal voor nodig?
    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Als het de 6" newton is op de LXD75 heb kan je ook 2" oculairen gebruiken als ik me niet vergis. Maar daar zullen we maar niet mee beginnen, voorlopig .

Met die 26mm zit je eigenlijk al vrij dicht bij de maximale brandpuntafstand (even kort f.l. van focal length) dat geen lichtverlies veroorzaakt bij jou scoopje. Deze is is een F/5 (f.l. / diameter spiegel). Deel je je f.l. van je oculair door die F/5 krijg je 5.2. Dit is in feite de diameter van de stralenbundel (in mm)die uit het oculair komt. Aangezien je pupil maximaal 6mm kan verwijden is een 30mm zowat de grens. Maar met je 26mm hoef je die niet te kopen.

Met een 2x barlow kan je je oculairenarsenaal verdubbelen. Het halveert de f.l. van het oculair dat je ermee gebruikt. Die 26mm zal dus als een 13mm gaan werken. Misschien nog een oculair voor de wat hogere vergrotingen en je bent vertrokken. Misschien eentje rond de 9mm? Hiemree vergroot je ongeveer 85 keer. Met de barlow zelfs 170, zowat de grens denk ik met jou instrument en de atmosfeer hier boven de Benelux.

Commentaar

Op de oculairs van mij oude kijker staat een SR aanduiding. SR4mm bijvoorbeeld. Wat houdt dat precies in?
      =WMN Clan Member=

Commentaar

Dat betekend gebruik mij niet, gooi mij weg .

Als ik me niet vergis is dit een Super Ramsden oculair met een brandpunt van 4mm. Niet echt een gangbaar type ocualiar meer. Beetje achterhaald en een klein beeldveld. Je moet je oog op het glaasje duwen om de 35 graden beeldveld geheel te kunnen zien.
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hahaha duidelijk. Het is idd een heel klein gaatje waar je doorheen moet kijken. Betekend dit ook dat de kwaliteit van het beeld slecht is?
          Wat houdt de LE aanduiding dan in?
          =WMN Clan Member=

Commentaar

Long Eye relief. Dat betekent dat je je oog niet tegen het glaasje hoeft te drukken, maar dat je een comfortabel stuk van het oculair kan kijken.

De SR oculairen hoeven niet slecht te zijn, zeker niet voor langzame telescopen (F10 of hoger). Maar de SR oculairen die je tegenwordig bij de ''instap'' telescopen krijgt zijn niet van erg goede kwaliteit meestal.

Commentaar

Zegt dat ook iets over de kwaliteit?
              =WMN Clan Member=

Commentaar

Nee, meestal niet.

Je hebt wel LE oculairen die je bijvoorbeeld in een kistje van 4 kan kopen bv. Die zijn niet zo super.
                Had je wat op het oog?

Commentaar

Om zonnewaarnemingen te doen koop je het best een stuk baader zonnefolie, +/-20€. Daarmee kan je dan je eigen filter maken. Er zijn hier op het forum meerdere topics te vinden hoe je het best een zonnefilter kan maken met baader folie.
                  Helaas bevinden we ons nabij het zonneminimum, wat wil zeggen dat er heel weinig zonnevlekken te zien zijn. Er zijn er bvb de laatste 15 dagen geen meer te zien geweest. Zo'n vlekkenloze periode kan tot 90 dagen duren. Als je zonnevlammen wilt zien, heb je een speciale filter nodig. Maar die zijn wel heel duur. Het best koop je dan een PST maar die kost al gauw een 800€.
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ik wil van Kip zijn GSO LER 5mm Orion Shorty-plus 2x barlow overnemen.
                    =WMN Clan Member=

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                      Om zonnewaarnemingen te doen koop je het best een stuk baader zonnefolie, +/-20€. Daarmee kan je dan je eigen filter maken. Er zijn hier op het forum meerdere topics te vinden hoe je het best een zonnefilter kan maken met baader folie.
                      Helaas bevinden we ons nabij het zonneminimum, wat wil zeggen dat er heel weinig zonnevlekken te zien zijn. Er zijn er bvb de laatste 15 dagen geen meer te zien geweest. Zo'n vlekkenloze periode kan tot 90 dagen duren. Als je zonnevlammen wilt zien, heb je een speciale filter nodig. Maar die zijn wel heel duur. Het best koop je dan een PST maar die kost al gauw een 800€.
                      Jefke, bedankt voor je info

Origineel geplaatst door Arlestron
                      Ik wil van Kip zijn GSO LER 5mm Orion Shorty-plus 2x barlow overnemen.
                      Daar heb ik geen ervaring mee, dat kun je beter aan Kip vragen. Daar zal hij zeker wel eerlijk in zijn hoor.

Die shorty-plus is sowieso een aanrader.

Commentaar

Dank je Jefke, ga ik zeker proberen. Ik heb de topics inderdaad voorbij zien komen over de homemade zonnefilters.
                        Patrick ook bedankt. Ik denk dat het oculair en de barlow een goede uitbreiding zijn voor mn apperatuur.
                        Nu eerst mn LXD weer in elkaar zetten. Kijk maar eens in het topic van de preblemen met de Lidl scoop naar de rommel die ik tegen kwam..
                        =WMN Clan Member=

Commentaar

Huh, ik dacht dat Jefke per ongeluk een lap text in het verkeerde topic had geplaatst.

Ik kon hier geen vraag vinden over zonnefilters. Lol

Commentaar

Had ik inderdaad in mn eerste post in dit topic gevraagd, haha. Geeft niet
                            =WMN Clan Member=

Commentaar

Werken...
                            X