Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginners vraag.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginners vraag.

Hoi,
    Ik ben nieuw op dit forum en in de wereld van astrofotografie.
    Even uitleggen welk materiaal ik heb.

Bresser 114/500 pluto/s (EQ-1 statief)
    Canon EOS 20D
    Sigma 50-500mm f6,3

Vraag ivm het fotograferen van nevels:

http://clarkvision.com/galleries/gal...RJ.v5-600.html

Als ik de metode van deze fotograaf lees en goed begrijp maakt hij ook foto's met een 500mm lens en daar een converter van 1.4 tussen. Maar hij maakt foto's van 1min en daarvoor heb je dus een volgmotor voor nodig. Wel die heb ik niet en dus is mijn vraag kan ik ook bv 60 foto's maken van max 30sec (om geen beweging te hebben) en deze opeenplakken met de nodige software? Of is een foto van bep minuten
    echt noodzakelijk?

Tweede vraag ivm mijn EQ-1 statief.
    Er bestaat een motor die de RA as kan besuren en die past op mijn statief. Is deze motor genoeg om "handsfree" een foto te maken van een object gedurende een lange sluiter? Of moet men nog altijd manueel bijdraaien om het object te volgen? Dus kan ik mijn 114/500 telescoop met een RA motor een object laten volgen voor 20 minuten zonder dat ik ergens aan moet draaien? of niet? En moet ik eventueel ergens aan draaien ziet men dit dan op de foto?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en info.

Groetjes Dirk

[/url]
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Dag Dirk
    Om meteen met de deur in huis te vallen: EQ-1 en astrofotografie: Forget it!
    Begin met een goede, gemotoriseerde montering. Als je wilt fotograferen is de montering belangrijker dan de scoop zelf!
    Koop een goed boek en speur internet af. Astrofotografie is geen kinderspel!
    Groet!
    Norbert
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Kijk anders hier eens: hier wordt alles goed en duidelijk uitgelegd op een wel zeer fraaie website
      http://www.andysshotglass.com/Astrophoto201.html
      't Is een leuke hobby, maar oefening baart kunst.
      Succes!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

mmm bedankt voor je antwoord.
        Maar is mijn statief te zwak of ligt het aan het feit van de volgmotor?

En ivm mijn tweede vraag: kan ik een object laten volgen met een RA motor? zonder ergens bij te moeten draaien?

Nog een vraag ivm mijn kitlens. 18-55 mmm f3.5
        Ik wil ook wel eens de poolster voor bv 20m fotograferen om het effect te krijgen dat alle andere sterren een circel erom trekken.
        Mijn vraag: wat geeft het beste beeld.
        Een foto maken met mijn 20D door mijn kitlens of mijn 20D aansluiten op mij 114/500mmm telescoop?

Thanks voor de uitleg.

Dirk

Commentaar

Origineel geplaatst door Dirk V
          mmm bedankt voor je antwoord.
          Maar is mijn statief te zwak of ligt het aan het feit van de volgmotor?
          Allebij. elke trilling en beweging zie je terug in bewogen sterren. en naar mate je verder vergroot, bv met je 500mm telescoop. is volgen nog belangrijker.
          Het kan wel zonder volgmotor maar dan moet je een 2 telescoop hebben om met de hand een ster te volgen.

En ivm mijn tweede vraag: kan ik een object laten volgen met een RA motor? zonder ergens bij te moeten draaien?
          Dat kan wel, maar je zal er wel voor moeten zorgen dat je montering Perfect op de pool staat. en dat deze niet een te grote Periodieke fout heeft.

Nog een vraag ivm mijn kitlens. 18-55 mmm f3.5
          Ik wil ook wel eens de poolster voor bv 20m fotograferen om het effect te krijgen dat alle andere sterren een circel erom trekken.
          Mijn vraag: wat geeft het beste beeld.
          Een foto maken met mijn 20D door mijn kitlens of mijn 20D aansluiten op mij 114/500mmm telescoop?
          Dit moet je met de kitlens doen, heb je een veel groter beeldveld. je telescoop is een 500mm telelens.
          Alleen zou ik niet in 1 keer 20 min doen , Je moet dan wel op een heel donker plekje staan om geen foto vol lichtvervuiling te hebben. De dslr is gevoelig voor lichtvervuiling, je ziet het snel.

Je kan beter een stuk of 10/20 opname's maken van 1 tot 2 min. op bv 400/800 iso en deze dan later even stacken met bv registax.

Op deze site zal je nog meer antwoorden vinden

http://users.skynet.be/tranquillity/index2.htm

Commentaar

Het begint allemaal duidelijk te worden.
            :applaus:

Maar, ik heb al verschillende forums bekeken en websites en nu heb ik nog een vraagje

Met die registax plak je foto's op elkaar om een beter beeld te krijgen.
            Kan ik dus met mijn sigma 500mm telelens (met de 20D) op een ander statief (een heel stevig) bv foto's maken van de Pleiaden en telkens +-20 sec en dan deze foto's op elkaar plakken. En gewoon na elke foto de pleiaden trg in het midden zetten van mij telelens?

Ik weet dat ik dit allemaal eens zou moeten proberen maar het weer is echt niet optimaal deze dagen.

Grtzz Dirk en thanks

Commentaar

Origineel geplaatst door Dirk V
              Het begint allemaal duidelijk te worden.
              :applaus:

Maar, ik heb al verschillende forums bekeken en websites en nu heb ik nog een vraagje

Met die registax plak je foto's op elkaar om een beter beeld te krijgen.
              Kan ik dus met mijn sigma 500mm telelens (met de 20D) op een ander statief (een heel stevig) bv foto's maken van de Pleiaden en telkens +-20 sec en dan deze foto's op elkaar plakken. En gewoon na elke foto de pleiaden trg in het midden zetten van mij telelens?
              500mm is veels te veel zonder volgen. http://users.skynet.be/tranquillity/HOOFDSTUK%206.htm
              Kijk even hier hier staat hoe lang je kan belichten zonder volgen.
              met 400mm kan je in het beste geval maar 6 sec maximaal zonder dat sterren strepen worden.

verder wat je hier zegt kan wel . als je dus 30 beelden hebt kan je deze op elkaar zetten en krijg je een beter beeld met minder ruis en meer signaal.

Commentaar

Wat norbert zei over de EQ-1 montering schrok mij een beetje af (niet dat ik deze montering heb) maar ik de standaard montering van de LX90 geschikt voor astrofotografie?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
                  Wat norbert zei over de EQ-1 montering schrok mij een beetje af (niet dat ik deze montering heb) maar ik de standaard montering van de LX90 geschikt voor astrofotografie?
                  Eigenlijk niet voor langebelichtings. als je volgt krijg je beeld rotatie. Je heb een wedge nodig om je montering in de juiste hoek te zetten. of een aparaat dat de rotatie weghaald . een field de-rotator.

http://www.scopetronix.com/mounts.htm

Commentaar

Nou lekker dan ... dacht ik eindelijk klaar te zijn, moet ik weer zo'n k*t ding kopen... Tot hoelang kan je dan belichten? 1 of 10 minuten?

Commentaar

Als je een wedge koopt theoretisch onbeperkt.
                      Dus een paar uur, met guiding !

Commentaar

Ik had het eigenlijk over mijn mount:P

Commentaar

Ik ook! Koop een wedge en je kunt lang belichten

Commentaar

Ok maar zonder wegde:P

Commentaar

niet meer dan 15 seconden vrees ik.

Commentaar

Werken...
                              X