Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tips om sterrenbeelden te zien?!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tips om sterrenbeelden te zien?!

Ik probeer een beetje sterrenbeelden te onderschijden, maar ik kom niet ver. Gister toen ik via een site een sterrenkaart uitprintte kon ik er niet veel wijzer van worden. volgens mij klopte er ook niets van die sterrenkaart. dus, heeft er iemand tips, of een site / programma die mij kunnen helpen om sterrenbeelden te vinden?

http://www.astroforum.nl/template.php?page=2

Het idee bij dit soort kaarten is dat je het noorden naar het noorden wijst en hem dan boven je hoofd houdt. Met wat inbeeldingsvermogen zul je dan merken dat het midden van de kaart weergeeft wat zich precies boven je bevindt (zenith) en de randen laten zien wat zich aan de horizon in desbetreffende windrichting bevindt.
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Als je van een kaart af zoekt, heb je vaak een schaalprobleem. De sterrenbeelden hebben in het echt een heel ander formaat dan je verwacht. Werk vanuit sterrenbeelden die je wel al kent bijvoorbeeld het steelpannetje van de Grote Beer en ga van daaruit verder. Wat ook erg helpt is je sterrenbeelden aan laten wijzen (bij voorkeur met een laserpointer) door iemand die al wat meer thuis is in de sterrenbeelden.
      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Origineel geplaatst door Big bang
        Wat ook erg helpt is je sterrenbeelden aan laten wijzen (bij voorkeur met een laserpointer) door iemand die al wat meer thuis is in de sterrenbeelden.
        Een erg goeie en erg ware tip idd. Ik ben nu in totaal 3 keer naar een meeting geweest van dit forum. Ik ben nu niet alleen verslaafd aan waarnemen, maar des te meer aan het waarnemen met anderen. Het is echt super leuk en gezellig. Dus houdt het starparty-topic een beetje in de gaten. Wie weet is er iets leuks bij jou in de buurt.
        Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
        Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Werken...
        X