Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

volgmotor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

volgmotor

Ik ga binnenkort een nieuwe telescoop kopen, ik heb een oogje op deze
    Nu kan ik daar een volgmotor bij kopen, maar ik zie ook wel eens telesopen met twee volgmotors, wat is het verschil?

Kan ik met een enkele motor ook astrofotograferen?

Ik hoor het wel!
    Optus 76/700 newton
    Skywatcher 150/750 newton

julianislief: Twee volgmotoren lijkt me heel stug, veel waarschijnlijker lijkt me een uurasmotor en een declinatiemotor. Omdat een uurasmotor de beweging van de sterren volgt bij correcte afstelling van het statief, wordt deze ook wel de volgmotor genoemd.
    In principe is een motor in theorie voldoende om mee te kunnen fotograferen. In de praktijk is dit echter veel weerbarstiger omdat de poolafstelling niet altijd even goed is, er atmosferische refractie is, en omdat er altijd onvoorziene effecten zijn. Daarom liever twee motoren. Nu vraag ik me wel even hardop af welke camera je van plan bent om op deze kijker te zetten. Dit kan nl. nog een probleem worden. zo´n zwaar statief is dit nl. niet.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik ben van plan om er een omgebouwde webcam op te zetten.
      Dat lijkt mij niet echt zwaar dus geen probleem of heb ik het fout?
      Optus 76/700 newton

Commentaar

Julianislief: ik denk dat het in principe mogelijk zou moeten zijn. Echter, als je het zeker wil weten, zou je dat aan ervaringsdeskundigen moeten overlaten.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

@ Julianislief

Ik heb het kortere broertje, namelijk de 130/650 staat ook op een EQ2 en ik heb daar een simpel volgmotortje op, kijk maar op mijn homepage wat de fotografische mogelijkheden zijn en je zal niet teleurgesteld zijn.
          Als je deepskyfoto's wil maken zal je jezelf heel goed moeten aan leren hoe dat ding op de pool te richten, voor maan en planeet foto's heb ik een eigen methode ontwikkeld en die wil ik je nog wel eens uitleggen.
          De methode die ik gebruik is voldoende om ongeveer een minuut zonder aanpassing te volgen en heeft ongeveer 3 a 4 minuten nodig om je kijker goed te stellen.

edit: volgmotortje http://telescoop.nl/product_info.php?cP ... 272d5530fe

Commentaar

mooie foto's sidney! hoeveel tijd kost het om hem goed aftestellen dan voor deepsky? en kan ik dan vergelijkbare foto's verwachten met de foto's die jij gemaaakt hebt?
            Optus 76/700 newton

Commentaar

Hoi Julianislief;

Bedankt

Om een EQ2 montering zodanig af te stellen dat je er langdurige belichtingen mee aan kan moet je een tijd van ongeveer 30 tot 40 minuten rekenen, ik heb daar zelf ooit een methode gevonden op het internet maar dan moet je er de tijd voor nemen.

Deze manier is eigenlijk zo: zet de telescoop zo zuiver mogelijk neer, als een ster in de buurt van de meridiaan of de hemel equator naar het zuiden drift staat de kijker te ver naar het oosten, drift de ster echter naar het noorden staat de kijker te ver naar het westen.
              Voor een ster in het oosten, als de ster naar het zuiden drift staat de poolas te laag beweegt hij echter naar het noorden dan staat de as te hoog, voor een ster in het westen geld het omgekeerde, een kruisdraad oculair is dan wel heel gemakkelijk.

Je ziet het, het is puur "trail and error" maar ook veel doen dan word je er steeds handiger in, ik zelf maak piggyback foto's en dan luistert het niet zo nauw omdat je dan ook de declinatieas kan verdraaien gewoon met de hand, het andere alternatief is, koop een iets duurdere kijker met een EQ3-2 montering daar kan een poolas zoeker in maar dan moet je rekenen op minstens €150 meer en dan heb je nog geen motor en poolas zoeker.
              Ik heb de bovenstaande methode nog ergens op papier staan eventueel scan ik die wel in en stuur het je op, de homepage waar ik het toen op gevonden heb bestaat niet meer.
              Voor maan en planeet foto's is mijn eigen manier meer als genoeg omdat de belichtingstijden dan heel kort zijn.

Commentaar

primair brandpunt

Hallo sidney
                Mooie foto's op je site
                Maar ik heb ook een vraag hoe maakt je foto's uit de hand in het primair brandpunt en wat houd dan in.
                Ik heb zelf zo zelfde kijker als julianislief op het oog heeft.

Commentaar

Re: volgmotor

Origineel geplaatst door julianislief
                  Ik ga binnenkort een nieuwe telescoop kopen, ik heb een oogje op deze
                  Nu kan ik daar een volgmotor bij kopen, maar ik zie ook wel eens telesopen met twee volgmotors, wat is het verschil?

Kan ik met een enkele motor ook astrofotograferen?

Ik hoor het wel!
                  Om even terug te gaan naar de eerste vraag: Het verschil zit in een azimutale en equatoriale montering. De eerste heeft een horizontale en verticale draaias, daarom heb je twee volgmotoren nodig. Bij de tweede stel je de ene as richting poolster (oftewel draaias van de aarde), daarom heb je maar één volgmotor nodig (voor de tweede draaias, die daar loodrecht op staat, in het vlak waarin de sterren zich ogenschijnlijk bewegen). Bij fotograferen is equatoriaal te prefereren, omdat bij azimutaal gaandeweg het beeld roteert.

Degene waar jij een oogje op hebt is zo te zien equatoriaal. Dus volstaat in theorie één volgmotor (even het verhaal van Yigal daargelaten). Ik zou persoonlijk meer tijd stoppen in het uitlijnen dan geld in een tweede volgmotor. En als het alleen visueel is: ik zet mijn refractor in de tuin (niet eens exact waterpas), op gevoel richting noorden gericht en kan het object met gemak een uur in beeld houden.
                  Full WMN-member.

Commentaar

@ schim

Ik maak op 2 manieren foto's, de eerste methode; je neem je telescoop en plaatst daar een oculair in stel hem met het oog scherp pak een gewone digitale camera houd het optiek van de camera in lijn met het oculair en kijk op het beeld schermpje hoe het beeld er uit ziet en maak de foto.
                    De tweede methode; daar gebruik ik een webcam voor en een laptop dat is de enige methode die ik in het primair brandpunt doe al dan niet met een barlow let wel de webcam daar heb ik dan het lensje van verwijderd zodat het brandpunt van de telescoop valt op het ccd chipje.
                    Als je nog meer vragen heb laat het me weten.

Commentaar

Werken...
                    X