Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nogmaals astrofotostart

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nogmaals astrofotostart

goed, na geklooid te hebben met een gewoon klein cameraatje, met en zonder statief.

wil ik een deftige camera op men scope kunnen monteren.
    kheb nu een tweed job bij, als kok, 3 dagen de week in de keuken in het restaurant van men broer, en de rest is studiotijd.
    Dus kga me af en toe trakteren.

Wat wil ik eerst... na wat rond lezen lijkt me de Canon 350D een goed toestel.
    er zijn er die er andere verkiezen, maar dit lijkt me een goed model.

Is het belangrijk dat ik hem koop met gemodificeerde filter, dus de IR-block eruit?

Kwil hem voornamelijk voor astrofotografie gebruiken, maar gewoon blijkt dan ook nog altijd te gaan, mits filter voor objectief? of nabewerking in PS?

Verder hoe kan ik die DSLR nu gebruiken aan men telescoop?
    Kheb methode's gezien met het Zoomobjectief van de camera.
    of de camera mit's adapter aan een Eyepiece.
    Dat laatste lijkt me de leukste methode om te gebruiken?
    Kheb Hyperion oogstukken die ik hiervoor zou willen gebruiken.
    wat heb ik dan nog precies allemaal nodig als ik een Canon 350D rug zou vast hebben en een Hyperion 21 mm oogstuk?

Kzet overal vraagtekens achter want ik weet het niet precies, en kzit nu al een hele tijd de TS site te bestuderen en andere info, maar kgeraak er niet helemaal wijs uit. wat ik nu wel echt en niet nodig heb.

euhm voornamelijk zou ik dat dus via een Ep aan men C8 willen maken,
    en foto's nemen van Maan, Planeten , CLusters en hopelijk ook nevels...

Hoewel men oude vork niet echt goed is voor astropics, volgt hij goed als ie behoorlijk is opgesteld,
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Je kunt de body van de 350D beter direct aan de telescoop zetten, zonder oculair ertussen. Dit noemt men prime focus. Je telescoop zelf fungeert dan als lens. En aangezien jouw C8 al een enorm brandpuntsafstand heeft heb je die extra vergroting van het oculair echt niet nodig.

Wat je dan nodig hebt is waarschijnlijk alleen de T2 adapter. Dit is een ring tussen je telescoop en je camera. Aan de ene kant van de adapter zit een zogenaamde EF-vatting. Deze vatting past op de plek waar normaal de EF-lens van Canon op gezet wordt. Aan de andere kant zit een T2 draad. Dit T2 draad kan op je telescoop geschroeft worden op de plek waar normaal je 1,25" oculair ingaat (als je nu kijkt zie je waarschijnlijk ergens een stuk schroefdraad aan de buitenkant zitten).

Voor zover ik weet kan je nogsteeds normaal fotograferen met het IR-blockfilter op de Canon, maar is het tevens geen ultieme noodzaak voor astrofotografie. Maar het helpt wel!

Je kan ook met een cameralens fotograferen in plaats van met de telescoop. Je werkt dan alleen al wel snel met lage vergrotingen. Je plaatst dan de body met lens op je montering of telescoop, en laat die dan volgen. Dit noemt men piggyback.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Aha thanx.

Je bedoelt dan waarschijnlijk aan de visual back?
      Ik gebruik nu een 2" SCT Diagonal
      en kheb nog een visual back om een 1,25" Diagonal of Eyepiece in te steken.

Die opstelling heb ik ook al gezien..
      euhm zou ik dan niet beter voor een FlipDiagonal gaan, dan kan ik makkelijk
      switchen tussen fotograveren en kijken.
      Maar rechtstreeks op de telescoop lijkt me wel het best dan, gewoon canon rug op tele met passende T2 ok.

En de methode om via het EP foto's te trekken?

Ah kheb net iets gevonden, de Celestron Radial Guider,
      schroeft meteen op men scope, en kan camera aan, een een minieme hoeveelheid licht wordt naar bovengebogen om te volgen door een Oculair.
      Mss wel handig. In elk geval ik zou toch nog 90° inkijk kunnen verkiezen terwijl ik foto's neem.

edit : Goed nog effe goed rondgekeken,
      Hmm ja kan enkel bij TS service de Canon's met omgebouwde filter vinden.. daar kost je zo'n omgebouwde 350D rug 930 euro.
      1024 met zoomlens.

En kan hier de Camerarug, Zoomlens, Tas en 4gb geheugenkaart kopen voor 664 euro
      Dan vraag ik me natuurlijk meteen af, is die modificatie echt de moeite waard, het zijn nogal centjes. maar het is wel ook zoiets van als ik hem meteen nu koop is ie astro. kdenk niet dat ik binnen een half jaar toch dan men camera ga opsturen en laten modden. kweeni, ik ken dat dat komt er meestal nooit van.

Tweede's heb ik wel interesse in die Celestron radial guider, als ik het goed begrijp, moet je hem op een nabije ster van het object in het kruisje van je volgoculair proberen te houden met dual axis corrector, en ondertussen de camera laten belichten....
      Tuurlijk is het best dat er geen verloop ontstaat maar zo kan je toch nog wat bijcorrigeren indien nodig. Hoewel je foto wss dan al omzeep is :-)
      Ksnap wel dat er duure monteringen nodig zijn en perfecte tracking om ook maar iets van resultaat te halen, maar kben zeker dat er genoeg objecten zijn die me moeten lukken mits wat oefening.
      kga ook niet voor de 45 minuten belichtingstijdtoestanden gaan

En volgens mij komt dit dan ook het dichtst bij de methode die men vroeger hanteerde met de analoge camera.

Kwil zeker vermijden dat ik ooit met een laptop of dergelijke langs men telescoop sta.

Argh, waarom is er zoveel, nu heb ik weer iets om voor te twijfelen,
      Radial guider, of Flip Mirror, het moet zoiets zijn, kmoet even visueel kunnen piepen of alles ok is, of om het shot voor te bereiden, of om te tracken...
      denk net kan ik dan niet beter zo'n ringmapplakkertje op men LCD van de camera zetten en daarin het beeld corrigeren indien nodig?
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

@ Steem: ik snap nog steeds niet hoe je je camera zonder oculair achter de telescoop kan hangen. Toen ik dat deed bij mijn Mak was het resultaat alleen een zwarte ronde vlek (ik neem aan van de secundaire spiegel) in het midden, met een rondje licht eromheen.

Mèt oculair ging het wèl goed. En een spiegeltelescoop vergroot an sich toch niets, of wel? Hoe zit dat nu precies?

Commentaar

ja goeie vraag ook,
          hoewel ik heb die methode al veel gezien zonder oculair,
          volgens mij heb je dan toch ietwat vergroting kvermoed 57x
          met een C8 als je er een 35 mm camera op aansluit.
          Je zet er toch een lens op van 203 mm met 2 meter focale lengte? :-)
          of ben ik totaal mis?

en dan zal de ring nevel een klein bolletje zijn in een breed veld.
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

Ik ben geen expert maar ik zal antwoord geven op de vragen waar ik het antwoord op weet. Dit betekent niet meteen dat ik het ook uit kan leggen!

Een spiegeltelescoop vergroot, net als een lenzentelescoop, ook al uitzichzelf. Een oculair vergroot die vergroting weer. Ik denk dan ook dat je de Mak niet goed in focus hebt gehad Capella.

Je hebt het bij het rechte eind Batchainpuller. Je C8 wordt eigenlijk niks anders dan een 2000mm lens. Wat de vergroting dan precies is weet ik niet, maar 2000mm is behoorlijk veel.

Wat betreft je andere vragen Batchainpuller; Of je een flipDiagonal neemt is helemaal aan jezelf. Ik had er nog nooit van gehoord maar als het een beetje functioneel is en het beeld kwalitatief gelijk blijft kan ik me voorstellen dat het fijn is. Zelfde geld voor het volgoculair. Maar ik heb geen ervaring met beide producten en heb er ook nog nooit echt over gelezen.

Het T2 schroefdraad zit waarschijnlijk aan de buitenkant van je 1,25" oculairhouder.

Om te fotograferen met een oculair ertussen heb je adapters nodig of speciale beugels etc. Ik heb zo'n adapter maar het is niet echt wat. Je plaats dan de adapter over je oculair, en aan die adapter zit dan weer je camera.

Maar begin rustig aan. Eerst maar eens de body en de T2 adapter. Daarna kun je accessoires aanschaffen om het volgen te verbeteren etc.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Sorry Steem, maar bepaalde zaken zijn helaas incorrect, ik ga ze stuk voor stuk even allemaal af:
              Een spiegeltelescoop vergroot, net als een lenzentelescoop, ook al uitzichzelf. Een oculair vergroot die vergroting weer. Ik denk dan ook dat je de Mak niet goed in focus hebt gehad Capella.
              Neen, een telescoop an sich vergroot niet. Een telescoop an sich convergeert alleen het beeld (brengt het bij elkaar tot een brandpunt). Immers, stel je even het volgende geval voor: ik heb een telescoop met een bepaalde brandpuntsafstand en daar zet ik een webcam (kleine chip) in en daarna een DSLR (grote chip) in. Dan heb ik in het eerste geval een veel hogere vergroting volgens jou dan in het tweede geval ondanks dat de telescoop gelijk blijft.
              Een telescoop icm een oculair vergroot wel. Immers, hier komt een evenwijdige lichtbundel uit als het goed is, die kleiner of gelijk is aan jouw maximale pupildiameter. Op die manier is die wel onafhankelijk van de chip. De vergroting is eigenlijk niets anders dan een maat voor de grootte van de beeldhoek zoals die in ons oog komt ten opzichte van de hoek die in ons oog komt zonder telescoop. Bij redelijk goede benadering is dat gelijk aan de bekende formule M=ftelescop/foculair hoewel dat eigenlijk een benadering is.

Je hebt het bij het rechte eind Batchainpuller. Je C8 wordt eigenlijk niks anders dan een 2000mm lens. Wat de vergroting dan precies is weet ik niet, maar 2000mm is behoorlijk veel.
              Er is geen vegroting zoals eerder gezegd. Je moet dan weten op welke formaat iemand fotografeert om er iets concreets over te zeggen. Als je zoals BCP op 35mm formaat wil fotograferen, (good luck!) dan zal het veld in de ordegrootte zijn van 25 boogminuten over de korte zijde van je negatief.

Wat betreft je andere vragen Batchainpuller; Of je een flipDiagonal neemt is helemaal aan jezelf. Ik had er nog nooit van gehoord maar als het een beetje functioneel is en het beeld kwalitatief gelijk blijft kan ik me voorstellen dat het fijn is. Zelfde geld voor het volgoculair. Maar ik heb geen ervaring met beide producten en heb er ook nog nooit echt over gelezen.
              Het belangrijkste bij een flipnmirror is dat deze geen trillingen introduceert en dat het beeldveld gelijk is aan wat je in de camera ziet. Beide dingen goed controleren!
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Haha, Steem! Je kon wel eens gelijk hebben wat die focus betreft! Aangezien ik namelijk nauwelijks iets zag, viel er ook niets te focussen, dus ik geloof inderdaad niet dat dat zelfs maar bij me opkwam! Ik heb alleen maar geschokt en angstvallig gekeken of die zwarte vlek wel ècht netjes in het midden zat!

Commentaar

@ Yigal

Je hebt natuurlijk gelijk dat een telescoop niet 'vergroot' in de letterlijke zin van het woord, maar ik doelde hier op het gebruik van de telescoop i.s.m. een camera. Het beeld wat dan op je sensor valt is toch wel degelijk een 'vergroting' van wat je normaal ziet.
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

een eenvoudige regel om de vergroting bij afokale fotografie te benaderen is Brandpuntsafstand in mm gedeeld door de diagonaal van het opnameformaat in mm.
                    vb: C8 F=2000 mm / eos 400D diagonaal v.d. chip=28 mm

2000/28=71
                    groetsels leon.

Commentaar

Correct.

De "vergroting" is te bepalen door de resulterende beeldhoek te vergelijken met die van een standaardlens; voor 35 mm volformaat is dat een 50 mm, voor een APS sensor een 35 mm.

,xtG
                      .tsooJ
                      Ich bin ein Kollaser.
                      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                        @ Yigal

Je hebt natuurlijk gelijk dat een telescoop niet 'vergroot' in de letterlijke zin van het woord, maar ik doelde hier op het gebruik van de telescoop i.s.m. een camera. Het beeld wat dan op je sensor valt is toch wel degelijk een 'vergroting' van wat je normaal ziet.
                        @Steem: Om verwarring te voorkomen kan je beter de term vegroting weglaten. Het probleem is nl. dat je zo verwarring krijgt. Definieer ik de vergroting als de "vergroting van het object" of definieer ik het als de "vergroting van het veld". Het is volkomen arbitrair welke ik neem, en juist door dat soort verwarring krijg je onherroepelijk problemen.

d´artagnan: zit dan met een nieuw bezwaar, de brandpuntsafstand van een C8 is variabel door de verschillende afstanden tussen hoofd- en vangspiegel. Op die manier is je "vergroting" ook variabel.

Alien: dat zou alleen kunnen als iedereen in astrofotografieland op 35mm fotografeert, hetgeen niet het geval is.
                        Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik snapte je punt al Yigal.
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ik gaf aan dat het om een benadering ging ,maar je hebt gelijk

Commentaar

Misschien helpt de volgende toevoeging nog wat voor een beter begrip:
                              Een objectief (of dat nou een spiegel of een lenzenstelsel is, doet er niet toe) produceert een beeld, al dan niet in spiegelbeeld, van datgene waar het op gericht is. (Probeer het maar eens met projectie op een stuk wit papier m.b.v. een vergrootglas of een holle scheerspiegel of zo). Indien de afgebeelde objecten zeer ver weg staan (sterren bijv.), valt hun beeld samen met het brandvlak van het objectief. De plek waar het brandvlak de optische as van het objectief snijdt, is het brandpunt. Dit brandpunt is dan dus slechts een zeer beperkt stukje van het totale beeld uit het brandvlak. Als je een chip in het brandvlak brengt voor “prime focus fotografie”, wordt daar dus ter grootte van de chip, een stuk van het beeld in het brandvlak op geprojecteerd. Dit beeld is sterk afhankelijk van je objectief, zowel qua afbeeldingsgrootte, qua helderheid, qua scherpte, qua kwaliteit enz.. Als je een grotere chip in het brandvlak plaatst, wordt dus ook een groter deel van het beeld geregistreerd. Dat beeld is inderdaad qua vergroting identiek aan het beeld dat een kleinere chip registreert maar het is wel een groter deel van het totale beeld. Een objectief met een langere brandpuntafstand heeft een qua afbeeldingsgroote groter beeld dan één met een kortere brandpuntsafstand. Bij een zelfde chipafmeting maakt het qua “vergroting”dus wel degelijk uit wat de brandpuntsafstand van je objectief is.

Een spiegel achterin een reflector ziet ook de zijkanten van de telescoopbuis. Daarin ben je niet echt geïnteresseerd. M.b.v. een secundaire spiegel reflecteer je dat deel van het totale beeld naar je oculair waarin je wel geïnteresseerd bent. Maak je de secundaire spiegel te groot dan verlies je te veel van je interessegebied en krijg je last van allerlei onprettige beeldverstoringen. Maak je de secundaire spiegel te klein, dan wordt maar een te klein deel van het beschikbare beeld naar je oculair of chip gereflecteerd.
                              Met een oculair vergroot je het beeld in het brandvlak ter grootte van de opening van je oculair, dus niet alleen het brandpunt van het objectief.
                              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Werken...
                              X