Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginnen met astrofotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginnen met astrofotografie

Beste mensen,

Ik ben Geoffrey. Toen ik mijn SLR kocht heb ik dit gedaan met het oog op bv. astrofotografie. Met mijn Tamron 75 - 300 mm lens kan ik wel iets te zien krijgen van met name de maan, maar daar blijft het helaas bij. Nu is de vraag wat ik best zou kopen voor mijn Canon EOS 350D om wel aan astrofotografie te kunnen doen. Zijn er goede telescopen voor dit soort toestellen, kan het zomaar op het toestel gedraaid worden? (wat ik niet verwacht). Ik wil me langzaam opwerken, ik ben totaal nieuw in de (astro)fotografie dus ben nog vollop aan het leren.

Alvast bedankt!
    Canon 350D | 18 - 55 mm kitlens | Tamron 70 - 300 mm

je zult de vraag een beetje gedetaileerder moeten stellen ,waar wil je informatie over hebben,teleskoop ,montering, belichting?
    ik denk dat je gewoon een beetje op het net rondsnuffelen moet en dan zult merken welke vragen er opduiken.
    tip van mij:leer eerst de hemel visueel kennen en tast dan langzaam in de richting van astrofotografie, hierdoor leer je je instrument kennen en kun je de aandacht op het fotograferen richten.
    een kant en klaar recept voor astrofotos is er niet. groeten leon

Commentaar

Met jouw 350D en Tamron telelens kan je al wel wat aan astrofotografie doen hoor. Je hebt dan alleen wel een goede telescoop-montering nodig met volgmotoren die de beweging van de sterren volgen (eigenlijk de beweging van de aarde omdat die om zijn as draait).

Met een adapter kan je je 350D aan vrijwel elke telescoop hangen overigens en dan is er nog veel meer mogenlijk.

Mocht je wat meer over astrofotografie met een digitale spiegelreflex willen weten kijk dan hier eens.

http://web.canon.jp/imaging/astro/index-e.html

http://www.covingtoninnovations.com/dslr/index0.html

Succes !

Commentaar

Hallo,

Alvast bedankt voor de reacties!

@sterrenkijker: Wat bedoel je precies met een goede telescoop-montering met volgmotoren? Heb je hier een voorbeeld van? Ik heb ook geen flauw idee waar ik die adapters moet zien te vinden, iedere winkel waar ik nu men "stuff" koop heeft ze niet, want ik had voor ik deze post deed natuurlijk al de nodige research gedaan.

Waar deze topic eigenlijk over gaat en waar ik op google / ... geen sluitend antwoord op kreeg is welke telescopen geschikt zijn om aan een Canon 350D te hangen en welke natuurlijk kwa kwaliteit goed zijn, maar toch niet al te duur zijn (ik begin nog maar ). En wat er exact nodig is om de telescoop aan te sluiten.

Alvast bedankt.

Commentaar

de 350d wordt aangesloten met een T2 op EFS-adapter,deze is voor ongeveer 25,- in iedere betere prof.fotozaak te koop of te bestellen.
          de T2 schroefdraad is genormeerd binnen de fotografie en astronomie,hierdoor heb je dan de mogelijkheid om van T2 naar 2 inch of 1 1/4 inch te gaan,dit is de diameter van je teleskoopopname.

als je pas begint met astrofotografie zou ik voor teleskoop kiezen met een korte brandpuntsafstand en een grote openningsverhoudig
          vaak neemt men een 80 mm ed refraktor.

aan de montering worden nog hogere eisen gestelt dan aan de optiek,deze moet heel nauwkeurig en stabiel draaien,denk aan min 500,- euro.

natuurlijk kun je proberen alles zo goedkoop mogelijk te krijgen alleen is de kans op voldoening dan ook niet al te groot ,maar dat is subjektief,iedereen heeft andere eisen aan de kwaliteit.
          salut leon.

Commentaar

Kijk eens op deze site hier staan verscheidene adapter-oplossingen. Soms heb je al genoeg aan een T2-ring als de focusser hier schroefdraad voor heeft soms heb je nog extra verlopen nodig (bijvoorbeeld een TS FA 1).

Welke monteringen en telescopen geschikt zij voor astrofotografie ?

Dat hangt een beetje van je voorkeur en beschikbaar budget af, maar ook wat je er mee wilt vastleggen. Maar denk al gauw aan een EQ-5 of beter als het om een montering gaat (vergeet alle vorkmoteringen en dobsons). Wat telescoop betreft zijn er vele mogelijkheden, lenzen telescopen, spiegel telescopen, Smidt-Newtons, Smidt-Cassegrains, Maksutov-Cassegrains, etc etc. Telescopen met een lang brandpunt en hoge F-waarde worden vaker voor planeten gebruikt, terwijl telescopen met een kort brandpunt en lage F-waarde beter geschikt zijn voor zwakke objecten als nevels en galaxien.

Kijk ook eens in de astro-wiki onder telescopen voor een uitleg van de verschillende types.

In diezelfde wiki staat ook een lijst met alle webwinkels waar je terecht kan.

Hier ben je wel even zoet mee denk ik.

Commentaar

@d'artagnan: Het is zeker niet men bedoeling om alles zo goedkoop mogelijk te krijgen, want ik weet best dat je dan kwa kwaliteit ook moet inleveren. Het is echter wel zo dat ik nog maar net begin met deze "hobby" en het me een beetje zinloos lijkt om al direct een telescoop van zeg maar een paar duizend euro met vele opties, etc. te nemen omdat ik er toch nog niet overweg mee kan (waarschijnlijk). Zelfde met gewone fotografie, ik begin met gewone lenzen en werk me langzaam op naar betere en betere lenzen.

@Sterrenkijker: Wat raad je aan als algemene telescoop voor een beginner? Of moet je echt een duidelijke keuze maken tussen bv. het bekijken van planeten, nevels, etc.?

Bedankt voor de links & info, ik ga me er vanavond even mee bezig houden

Commentaar

In principe kan je zowel met een lenzenkijker als een spiegeltelescoop naar planeten en nevels kijken. Voor planeten is een hoge vergroting nodig en die krijg je het beste met een telescoop met een lang brandpunt, de opening speelt dan minder een rol en heb je vaak genoeg aan een lenzen-telescoop. Nevels zijn groter maar ook lichtzwakker en dan heb je meer aan een telescoop met een grote opening en kan je met een korter brandpunt toe. Aangezien spiegel telescopen goedkoper zijn dan lenzen bij dezelfde diameter kom je dan al gauw bij een spiegel telescoop uit, maar die zijn wat minder gebruikvriendelijk voor een beginner dan een lezentelescoop omdat je de spiegels regelmatig moet uitlijnen (collimeren) alhoewel dat wel te leren is en er verschiedene hulpmiddeltjes voor zijn. Een goed compromis zou een F7 of F8 Newton kunnen zijn. Kijk ook eens hier voor een Newton en hier voor een lenzentelescoop.

Let wel voor astrofotografie worden andere en veel hogere eisen gesteld aan de apparatuur en de gebruiker dan voor waarnemen. Ik raad je aan om te beginnen met waarnemen voordat je je in de astrofotografie stort, daar komt echt veel bij kijken wil je er wat van bakken. Ik ben het zelf ook nog aan het leren met veel vallen en opstaan.

Commentaar

Zoals ik begrijp heb je niet veel ervaring met telescopen en monteringen. Is het dan een nu een goed tijdstip om al over astrofotografie te praten?

Ik denk dat je je eerst eigen moet maken met de opties en mogelijkheden van een telescoop op visueel gebied. Het is niet iets van schroef die adapter op mijn camera in de telescoop en schieten maar. Hier komt heel wat meer bij kijken.

Wel gemeende tip: kijk eerst wat je wil zien (als het perse nodig is fotograferen). Pas hier op je telescoop en montering aan. Spring niet meteen in het diepe van astrofotografie.

Wil je toch perse aan fotografie beginnen denk er aan dat je, naar mijn mening, toch wel enige duizenden euro's kwijt bent aan goede apparatuur (ik wacht al op de reacties die zeggen dat het niet zo is).

Maar zoals gezegd mijn menig. Doe ermee wat je denkt het beste voor je is.

Suc6 in ieder geval.
                  Orion 80mm f7.5 ED
                  GSO 8" f4 Newton
                  OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
                  Canon 350D (Rebel XT)
                  Philips ToUcam Pro II

Commentaar

geoffry,niemand praat hier over teleskopen van een paar duizendjes,ik denk dat de meesten van ons een beperkt budget hebben,mijn maksutov heeft 600,- euro gekost,en de orion was niet veel duurder,de rest is met de tijd gegroeid en vooral zefgebouwd om uitgaven te beperken.het enige wat ik probeer duidelijk te maken dat het ontzettend veel moeite kost om met
                    een beginnersuitrusting goede bevredigende resultaten te halen.
                    en verder denk ik dat je niet op de ene na de andere teluerstelling te wachten zit want dan is het met de hobby ook snel weer over.
                    we zijn allemaal begonnen en we hebben allemaal met de zelfde vragen
                    rondgelopen ,tegenwoordig is het een stuk gemakkelijker geworden om informatie te vergaren met het internet binnen handbereik.je moet dan wel een beetje moeite doen !

Commentaar

Werken...
                    X