Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ff voorstellen en meteen wat vragen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ff voorstellen en meteen wat vragen

ik ben andré,woon in het zuiden van het land en interessseer mij al eeuwen voor astronomie(ga ooit nog een cursusje volgen).nu ben ik op zoek naar een telescoop;tussen de 200 en 300 euro die het volgende moet kunnen:
    Maan en planeten laten een weelde aan details zien. Maankraters tot 1.7 km. worden tijdens een rustige heldere nacht zichtbaar, evenals de wolkenbanden en de Grote Rode Vlek op Jupiter, voorts de Cassinischeiding in de ringen van Saturnus.

ik heb nu 2 telescopen op het oog:
    de etx70-at(vanaf morgen bij lidl;249 euro's;vind hem ook voor 150 euro 2dehands;maar kunnen er zaken kapot zijn?) of de SPN 130/900(280 euro). ik woon in de stad(veel vals licht) en eigenlijk wil ik de telescoop op de pc aansluiten(liefste nog met een motortje voor de telescoop dat i binnen kan blijven bij koud weer). maar goed, wat adviseren jullie? 1 van die 2 of toch een andere??
    Rookworst zonder R is ook worst

Andre,

Waar heb je dit citaat vandaan ??

"Maan en planeten laten een weelde aan details zien. Maankraters tot 1.7 km. worden tijdens een rustige heldere nacht zichtbaar, evenals de wolkenbanden en de Grote Rode Vlek op Jupiter, voorts de Cassinischeiding in de ringen van Saturnus."

/Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
      Andre,

"Maan en planeten laten een weelde aan details zien. Maankraters tot 1.7 km. worden tijdens een rustige heldere nacht zichtbaar, evenals de wolkenbanden en de Grote Rode Vlek op Jupiter, voorts de Cassinischeiding in de ringen van Saturnus."
      Klik!

Commentaar

Hallo André,

Hoewel ik de SPN 130/900 niet ken adviseer ik je in ieder geval om die ETX-70 niet te kopen. Blijft de helft van een grote verrekijker...
        Met een computergestuurde telescoop (helemaal niet zo eenvoudig als de fabrikant je wil doen geloven) leer je lang niet zo goed de sterrenhemel kennen als zonder. Bovendien is de ETX-70 een klein ding met zeer beperkte mogelijkheden. Natuurlijk kan je er wel wŕt mee zien maar ik vind het echt drie keer niks.

Mocht je in Noord-Brabant wonen (je schrijft 'het zuiden van het land), kom dan eens langs op onze waarneemstek, zie dit topic. Dan kan je eens zien wat er zoal aan telescopen zijn en hoe je ze bedient, waar we naar kijken, etc.

Groeten,

Victor
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
          Andre,

/Raimond.
          http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?templ ... at=Outdoor

verder woon ik in de buurt van maastricht
          gr.

andré

Commentaar

Beste Andre;

Een telescoop kopen is niet eenvoudig, wil je overwegend maan en planeten waarnemen is een lenzen telescoop een advies, wil je meer deepsky is een Newton weer wat beter door zijn korte brandpunt, de SPN 130/900 is een soort compromie.
            Die SPN 130/900 is gewoon een Synta kijker hetzelfde model word namelijk ook gevoerd door bijvoorbeeld Skywatcher, zelfde kijker enkel dan een ander kleurtje en stickertje, Synta maakt gewoon goede kijkers.
            Het is een Newton met een redelijk lang brandpunt namelijk bijna een F7, wat Victor schrijft kan ik me helemaal in vinden de ETX 70 is een leuk reiskijkertje maar ook niet meer dan dat.
            Een aantal telescopen tussen de €200 en €300:
            Skywatcher 90/900 EQ2 (lens)
            Skywatcher 130/650 EQ2 (spiegel)
            Bresser 90/900 EQ Messier (lens)
            Meade 114/900 Sky Galaxia (spiegel)
            Skywatcher 200/1200 Dobson Newton (spiegel)
            En dit zijn er maar een paar dus je ziet keuze zat, niet zo heel erg ver van jou vandaan zit in Duitsland Robert Lebek kijk eens op zijn homepage http://www.hoo-germany.de ook is het goed bestellen bij http://www.astroshop.de ik heb met beide ervaring en deze zijn goed, dat ik graag in Duitsland koop komt omdat de prijs daar beduident lager is dan in Nederland voor dezelfde kijker.
            Het belangrijkste is dat je voor jezelf uit gaat maken wat je wil gaan bekijken en of je er mee wil fotograferen, ik schrijf nu wel dat een lens beter is voor de maan en de planeten en dat is ook zo maar een spiegel is daar echt niet slecht op.

BTW: welkom op het Forum

Commentaar

wat ik eigenlijk wil is zoveel mogelijk zien; dus de planeten,maar bijvoorbeeld ook nevels als het enigzins mogelijk is; o asteroiden; ik noem maar wat.uiteindelijk wil ik wel gaan fotograferen en ook vanachter de computer eea doen .

Commentaar

Re: ff voorstellen en meteen wat vragen

Origineel geplaatst door deheugden
                eigenlijk wil ik de telescoop op de pc aansluiten(liefste nog met een motortje voor de telescoop dat i binnen kan blijven bij koud weer).
                Als je dat wilt kan je beter een abonnement op SLOOH nemen of de plaatjes downloaden van space.com

Commentaar

Volgens mij heeft deheugden een beetje verkeerd idee over astronomy. Beste advies wat ik je kan geven is: koop geen telescoop maar ga eerst bij een starparty langs. Zoals Clearskies al aangaf worden er in Braband regelmatig bijeenkomsten gehouden. Dan kun je zelf door verschillende telescopen kijken en zien of dit echt wat voor je is.
                  - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                  - EQ3, aandrijving + poolzoker
                  - Bresser 10x50
                  - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Zoveel mogelijk zien en op termijn fotograferen en het het geheel achter een computer plaatsen om dan lekker warm binnen te kunnen kijken dan ben ik bang dat je het met €300 niet gaat redden.
                    Een volledig computer gestuurde telescoop kost een paar centen, ik geloof dat Victor daar een redelijk goede kijk op heeft als het bedrag van €300 vast staat zal je een compromie moeten sluiten.
                    Ik heb niet voor niets 4 verschillende kijkers die hebben allemaal bij elkaar ongeveer €800 gekost, fotograferen kan ik, van alles zien kan ik ook maar vanuit een luie stoel een telescoop besturen dus niet (eigenlijk wil ik dat ook niet), ik zal dan wel wat dieper in de buidel moeten tasten en ik denk heel wat dieper.

Edit: en ik ben het eens met Sterrenkijker en AtodaZ, ik geloof idd dat je niet een reeel beeld heb van wat het is om een amateur-astronoom te zijn.

Commentaar

misschien was ik wat onduidelijk; ik heb 3 jaar geleden mijn laatste telescoop gehad; maar deze is gesneuveld.ik kon hier de maan goed mee zien(met kraters ed) en daar bleeft het zo'n beetje bij.wat ik nu wil,is een stapje verder en het maximale uit mijn budget halen.uitendelijk over een paar jaar wil ik dan weer een stapje verder gaan met een hoger budget.ik begrijp wel dat nevels niet te zien zijn,maar ik wilde het meer aanhalen als voorbeeld.

Misschien zijn er ook kijkers die uit te breiden zijn met opties zoals bijv.een motor,of een statief voor easy foto's te nemen.

Commentaar

Toch krijg ik hier een soort déja-vu:
                        Een maand of wat geleden las ik in een fotografie-tijdschrift een artikel over een man die astrofotos maakte met zijn C8 in de tuin en zijn laptop in de keuken 8) . Klinkt goed, maar een béétje vreemd vond ik het wel!

Het was echt zo'n artikeltje van "hoe maak ik astrofoto's en wat heb ik daarvoor nodig..."(behalve mijn camera). "Gewoon" even een telescoop kopen, laptop aansluiten en hoppa!

Commentaar

it wasnt me :-) heb nml geen tuin
                          ben wel een jaar of 2 terug bij iemand thuis geweest en deze had idd zijn scoop op de computer aangesloten.verder had hij een koepeltje op zijn zolder om te kijken.heel chique allemaal en daar heb ik wat ideen opgedaan.

Commentaar

Bedenk wel dat het livebeeld dat je met een webcam of ccd-camera op je monitor ziet vaak niet te vergelijken is met het echte beeld door de telescoop. Het wordt pas wat door gedurende vele minuten licht te verzamelen op de chip. En dan zul je nog veel uurtje of wat in de nabewerking moeten steken voordat het wat wordt.

Commentaar

@ de heugden: ik bedoelde ook niet dat jij dat was, maar je kon het toch gelezen hebben er door geďnspireerd zijn geraakt?

Commentaar

Werken...
                              X