Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraagje over Dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraagje over Dobson

Hallo,

Ik heb onlangs een telescoop gekocht : Dobson (ORION) 8'' en heb een 10 mm Plossl oculair (1,25''), 25 mm Plossl (1,25'') en 30 mm Kellner(2''). De zoeker is een 9 x 50 met natuurgetrouw beeld.
    Er is ook een objectlocator bij waarbij je binnen enkele minuten moet uitlijnen op 2 heldere sterren met het 10 mm oculair en als dan de warp-factor onder de 5 is dan kan je daarmee werken.

-Eerste vraagje: is er nog iemand met zo'n kijker en nemen jullie ook waar in het Zenit? Ik sta bijna op mijn kop , krijg dat ding niet gericht. Nochtans lees ik zoveel verslagen over de Zwaan en de Lyr enzo , dat is toch haast Zenit, hoe doen jullie dat?
    Of is het steeds beter waar te nemen dat de sterrenbeelden wat oostelijker nog staan of al westelijker? Wat doe ik best infeite?

-Tweede vraag: Ik lijn nu uit op Arcturus en Wega en dat lukte een maand geleden 1 maal. (warp-factor was 4) Nu is Arcturus al te vlug gezakt achter de bomen bij mij en Wega staat te hoog , en ben nog niet zeker van die andere sterren en nu krijg ik de warp-factor hoop en al op +15. Tja, en dan kan ik die objectlocator natuurlijk niet gebruiken. Ik vind dat richten naar een ster met deze telescoop zo moeilijk , ook al weet je bv. : daar staat Altair. - Geeft dat bij jullie soms ook miserie?

Wie heeft er ervaring met zo'n telescoop aub?
    danku en groetjes,
    Sofie

Waarnemen in de buurt van het zenit is een probleem bij iedere dobson.
    Dat is gewoon inherent aan het ontwerp en kan je weinig aan doen.

Gewoon wachten tot het object wat lager staat.

Zorg er voor dat je wel op de juiste sterren richt.
    Achter in de handleiding (of op de site van Orion) staan kaartjes met de helderste sterren per seizoen. Die moeten voldoende zijn.

En richten met een dobson is een kwestie van wennen, veel oefenen en je tijd nemen. Na verloop van tijd gaat het steeds eenvoudiger worden.
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Als je op je kop moet staan om naar het Zenit te kijken, is mijn 1e gedachte dat je de buis op z'n kop in de dobsonmontering hebt staan.

En over de warp snelheden... dat ken ik eigenlijk alleen van Startrek...
      Weet je we zeker dat je 'n dobson hebt gekocht en niet de Enterprice.? ;-)

Maar zonder gekheid, een dobson werkt super eenvoudig en gebruiksvriendelijk, je zou er dus eigenlijk geen problemen mee moeten ondervinden..

Succes!

En ga anders eens naar een starparty.
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

Ik heb ook een dobson. In het zenit is inderdaad lastig, maar oefening baart kunst hoor!
        I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Het is wel belangrijk dat beide assen zeer soepel draaien. Je zou de kijker al met je pink moeten kunnen richten. Veel af-fabriek dobson lopen verre van soepel. Het draaiplateau van mijn oude Skywatcher liep bijvoorbeeld veel te zwaar. Richten bij het zenit was daarom bijna niet te doen. De kijker schoot letterlijk telkens zijn doel voorbij. Wat je zou kunnen (laten) doen is het lageren van dat draaiplateau door middel van een simpel draaiplateau voor TV's. (ideetje van Wolkewietje) Deze zou je dan tussen de twee grote schijven moeten plaatsen. Ik heb dat ook gedaan en het werkt perfect!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb er een. Ik vermoed dat jij nog geen hyoekzoeker hebt, klopt dat? zo niet morgen bestellen
            Op zich is het zenit niet zo heel lastig, soms is het ff goed kijken van welke kant je je object benaderd, precies het zenit komt maar zelden voor en is tijdelijk, de zwaan en lyra moet vrij simpel zijn.

Ik ga achter mijn scope staan en zet hem zo op lijn vervolgens pak ik de buis en zet ik hem op de goede hoogte. dan beweeg ik een beetje naar boven en beneden totdat mijn begin punt in de zoeker verschijnt. Dit is wel ff oefenen en met en hoekzoeker erg comfortabel. het lastige met lenzen zoeker is wel dat je door je zoeker een ander beeld hebt dan met het blote oog, je zier gewoon meer sterren en die ene heldere waar je op miket springt er dan niet meer zo uit, voor deel is dat met een beetje oefenen veel deepsky objecten zich al in de zoeker laten spotten en zit je dus meteen goed.

Wat betrfet de warpfactor, leer meer sterren kennen. Om een goede warpfactor te krijgen moet je wel snel handelen hoed meer tijd er tussen de eerste en de tweede ster zit des te groeter de afwijking. Ik probeer het binnen 1 a twee minuten te doen en dan zit je meestal wel goed, soms zelfs op 0.

Probeer het eerst eens zonder controller gewoon een beetje zelf zoeken dat is echt een goede oefening en op een gegeven moment pluk je ze zo uit de lucht, gegarandeerd (pak M31 maar eens niet te missen)
            Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

hoi allen !!!

Ben erg blij met jullie reakties en tips.
              Hey en die M31 zal ik zeker zo uitproberen. Met welk oculair zou ik dat beste doen? Ik veronderstel kleine vergroting groot beeldveld? Mss met dat 30 mm 2" oculair??

Met die hoekzoeker bedoel je toch dat daar zo'n ding opstaat dat je kan verdraaien hé? En ja dan heb ik dat wel , dat moest je wel speciaal vragen.
              Het is idd zo dat je door de zoeker die éne heldere ster die je met het blote oog zag in de zoeker niet meer terug vindt omdat er dan ook andere haast even heldere naast staan dikwijls. Daarom is het veeel oefenen en nog beter magnitude-onderscheidingen leren denk ik.

Bedankt allen voor de tips!!!! . Nu hopen op heldere nachten.
              groetjes, Sofie

Commentaar

Voor M31 inderdaad een kleine vergroting,

Met hoekzoeker bedoel ik dat de zoeker van je telescoop een ingebouwde speigel heeft waardoor het licht onder een hoek van 90 graden wordt afgebogen, als je die hebt waarom hang je dan op z,n kop in het zenit?

In het zenit kun je heel comfortabel in je zoeker kijken als dit een hoekzoeker is

Commentaar

hm, dan heb ik zo geen hoekzoeker hoor. dit is de zoeker die ik heb:
                  Sky Watcher - 9 x 50 zoeker met natuurgetrouw beeld
                  9x50 zoeker met rechtopstaand én links/rechts gecorrigeerd beeld.
                  Inkijk 90°, handig voor mensen met nek- of rugklachten.
                  Inclusief zoekervoetje.

(sorry ik krijg de foto niet gecopieerd ,) maar er staat gewoon een topje op dat je kan draaien . Niet wat jij bedoelt volgens mij ?

Commentaar

Dat is h'm, maar waarom hang jij dan op z'n kop als je in het zenit bezig ben?

Commentaar

wel ik bedoel infeite met dat op mijn kop hangen dat je wanneer je de buis zo hoog moet richten , dan sta ik achter de buis maar hoe hoger hoe ik moet kijken ,bv (bijna) in het Zenit , moet ik toch kunnen de buis richten: en daar heb ik nog geen trukje voor, dat kan ik niet al rechtstaand, wel ongeveer en dan maar wat draaien maar dan weet ik niet meer wat ik in beeld heb.
                      Als ik het lager kan doen dan ga ik achter mijn buis staan, en zit op 1 knie erachter en zo probeer ik dan voor het richten op een ster het voetje van de zoeker te gebruiken als hulpmiddel bv.
                      Ja , sorry een hele uitleg hé. Dus nogmaals , bij het richten van de buis zo hoog, dan lig ik haast op mijn kop ja
                      Als ik de buis richt op het gevoel , bv dan denk ik : ok nu staat em op Arcturus, dan blijkt nadien als ik door de zoeker kijk dat ik er totaal totaal naast zit. Dus je moet toch eerst goed kunnen richten zou ik denken maar hoe doe je dat , is dat ook oefening?

groetjes,

Commentaar

Origineel geplaatst door sofie verheyden
                        dan sta ik achter de buis
                        Aha! Ideetje: een laag krukje of stoeltje zodat je zittend kan waarnemen of nog beter: een in hoogte verstelbaar krukje!
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

komt in orde, ik ga ook een kussentje zoeken voor mijn knieën :P

Commentaar

Het probleem met een azimuthale montering (dus ook bij een dobson) is dat iedere beweging vertaald moet worden in een horizontale en verticale beweging. Als de kijker tamelijk vlak ligt is dat relatief eenvoudig. Je hersenen kunnen die bewegingen goed aanvoelen. Bij het zenit is het echter veel moeilijker. Met name de horizontale beweging voel je niet intuïtief aan. Toch geldt ook dan dan iedere beweging in die twee hoofdbewegingen omgezet moet worden. Dat vergt inderdaad enige oefening.

Verder zou je kunnen overwegen om een RDF (red dot finder) aan te schaffen. Daarmee hoef je je niet in allerlei bochten te wringen om in het oculair van je zoeker te kijken.
                            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

hoi,

erg goeie uitleg, thanks. Maar het ding is : ik heb nl een RDF erbij gekocht . Alleen weet ik niet hoe die te gebruiken. Ik kan hem op de plaats van mijn zoeker zetten mss " nadat" ik mijn 2 sterren heb uitgelijnd en dan zo verder werken zonder zoeker?
                              Die verkoper had gevraagd of hij die ergens moest monteren maar dat was een heel gedoe met boren enzo en ik heb gezegd dat dat niet nodig was , stom ?

Commentaar

Werken...
                              X