Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

scoop aanschaffen (computer)scoop?!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

scoop aanschaffen (computer)scoop?!

Bij de aldi zag ik het volgende te koop. Nu zat ik te kijken naar de ETX70, maar wat is een computertelescoop. Is dit een scoop die gedraaid wordt door stappenmotor's, dat het daarom computer heet. Of is het een scoop dat je op de computer aansluit en dan direct live beeld hebt op je pc? en zo dus digitaal foto's kan maken! Weet iemand of je deze ook met vista kan draaien? neem aan dat er USB op zit.

Verder staat er een normale scoop. Als ik deze vergelijk met de Bynostar : Telescoop LE 70/700. Wat is dan beter.. kwaliteit prijs verhouding

Klassieke telescoop voor 89.99
    35- tot 175-voudige vergroting
    In hoogte verstelbaar metalen statief
    Brandpunt: 700 mm
    6 x 30 zoeker
    Doorsnede glazen lenzen: 70 mm
    Zoeker met snelafstelling
    Oculairen: 20 mm, 12 mm en 4 mm

ETX70-AT voor 249
    14 tot 262,5-voudige vergroting
    Inclusief astronomiesoftware en sterrennavigatie voor op de pc
    In hoogte verstelbaar stabiel aluminium statief
    3 Kellner-oculairen: 1 x 25 mm, 1 x 12 mm en 1 x 4 mm
    Brandpunt: 350 mm (met 3 Barlowlenzen: 1050 mm)
    Doorsnede glazen lenzen: 70 mm
    1 Amici-prisma
    Zonnefilter
    Incl. stevige opbergrugzak

bedankt,

Sander
    Misquotation is, in fact, the pride and privilege of the learned. A widely- read man never quotes accurately, for the rather obvious reason that he has read too widely.

De klassieke telescoop is gewoon een goed ding hij is zeker niet slechter dan de Bynostar, op dit forum zijn er heel veel die deze kijker hebben en er geen cent spijt van hebben dat ze hem gekocht hebben.
    De ETX is een computer gestuurde telescoop die je NIET aansluit op je eigen computer, het ding heeft een handheld computertje en er zit geen usb op.
    De kleur fout van de ETX is groter dan die van de andere dat komt omdat het brandpunt de helft korter is, zie de ETX als een ideale reis kijker en de andere gewoon als een goede kijker voor waar je hem gebruiken wil.

Commentaar

Bedoel je niet de Lidl?

De ETX heeft zelf een computer(de Autostar) maar kan ook op een PC worden
      aangesloten(voor de besturing ).

Om op de PC Live te kijken heb je dan nog een Webcam met adapter nodig.

Om de scoop met de PC te besturen heb je nog een apart kabeltje nodig.

Commentaar

Een ander verschil tussen de klassieke telescoop en de ETX 70AT is dat de ETX maar een brandpunt heeft van 350 mm en daardoor minder kan vergroten (met dezelfde oculairen) dan de klassieke telescoop. De maximale vergrotingen die de Lidl opgeeft voor beide telescopen zal je in de pratijk ook nooit halen. Reken voor de klassieke telescoop en de ETX op maximaal 140x De stelregel is dat de maximaal haalbare vergroting ongeveer 2x de objectief diameter is. Het 4 mm oculair dat bij de klasieke telescoop zit levert dus al een te grote vergroting (nl 175 x). Het beeld wordt wel groter maar is niet meer scherp. Met de ETX haal je hooguit 87,5 x met het 4 mm oculair Met een 2x barlow zit je dan op 175x wat al weer veel te veel is bij de opening van 70 mm. 262,5 x vergoten zoals de Lidl meld is zinloos.

Commentaar

verder zag ik op de site van corad een scoop 60/700 staan. Deze wordt compleet voor 70 euro geleverd. Is dit niks? want wil kiezen tussen deze van conrad en de Bynostar : Telescoop LE 70/700. Prijsverschil is erg groot.
          Misquotation is, in fact, the pride and privilege of the learned. A widely- read man never quotes accurately, for the rather obvious reason that he has read too widely.

Commentaar

Als je deze bedoelt bij de Conrad en deze van Bynostar (het is handiger als je in het vervolg die links zelf even in de bericht opneemt overigens) dan zou ik voor die van Bynostar gaan, dat is een telescoop op een EQ-motering en daar heb je veel meer aan dan de Alt-azimut-motering van de Bresser. Ik weet niet wat voor prijs je van de Bynostar hebt gezien, maar als het meer is dan 90,= Euro raad ik je aan gewoon de Klassieke Telescoop van de Lidl te kopen die vanaf maandag 10 september in de aanbieding is. Dat is voor z'n geld een hele redelijke telescoop.

Edit:

Ik zie net dat je deze vraag ook in een ander topic hebt gesteld. Twee topics openen met dezelfde vragen is niet nodig hoor.

Commentaar

ik bedoel een andere bynostar

http://www.bynostar.nl/producten.asp?PP ... P=6I05050A

de 70/700. Deze kan je kopen voor zo'n 139 euro.

Verder hoor je veel over de lidl aanbieding. Alleen vraag ik mij af hoe compleet deze geleverd wordt? Dat is het voordeel van conrad en bynostar. En de lidl is niet bij mij in de buurt.

Commentaar

Deze Bynostar staat ook op een vorkje, wat echt niet handig is bij het volgen van objecten. Ik raad je echt een EQ montering aan. De Klassieke telescoop van de Lidl heeft een EQ montering (type Astro 3) en komt compleet met 3 oculairen, je kan er zo mee waarnemen.

De dichtstbijzijnde Lidl vind je hier.

Commentaar

Alleen voor de montering zou ik hem al kopen . Tenminste, past er een ETX 90 of 125 op? Een extra teles-koopje is dan nooit weg.

En als ik er twee neem kan ik reuzenbino maken. :P

Commentaar

Maar bij de lidl zit geen zenitprisma, maanfilter, omkeeroculair en een 3x barlowlens bij!!! Toch? Maar is dit niet handig om erbij te hebben?

Commentaar

De Lidl telescoop heeft ook een zenit prisma, omkeer oculair en barlowlens alleen geen maanfilter, maar het groene glaasje dat er doorgaans bij krijgt stelt ook niet zoveel voor. Je bent beter af met een polarisatiefilter en dan bijvoorkeur nog een dubbele ook, daarmee kan je de lichtsterkte goed regelen. De barlow en omkeerlens, die je bij eenvoudige telescopen krijgt zijn meestal ook niet veel soeps, dat zal voor de Bynostar ook wel zo zijn denk ik. Een goede barlow kost al gauw net zoveel of meer dan zo'n telescoop.

Commentaar

Misschien juist wel beter dan. Maar ik dacht dat hij compleet was? Misschien niet goed gekeken, ik lette meer op de montering,dus.

Heb je iets om aan Sinterklaas te vragen en vraag je gelijk of hij goede kwaliteitsoculairen e.a. mee wil nemen. Volgens mij is hij al aan het pakken...

Commentaar

Werken...
                        X