Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focussen bij sterke oculairen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focussen bij sterke oculairen

Hoi allemaal,

Onlangs heb ik voor niet al teveel geld 2e hands een nieuwe Meade Polaris gekocht en hierbij dus mijn eerste vraagje op dit forum:

De kijker is duidelijk minder degelijk dan de Tal van mijn huisgenoot, maar daar zat dan ook wel een klein prijsverschilletje tussen .

Ik heb enigzins getracht de spiegels te collimeren, maar toch is scherpstellen bij de grotere oculairsterktes of met gebruik van barlowlens niet te doen. Graag zou ik willen weten waar dit aan ligt:
    • Moet de collimatie echt superstrak perfect?[/*:m:3kz4krz7]
    • Is het alleen scherp te krijgen met een onderwerp wat verder weg ligt?[/*:m:3kz4krz7]
    • Of is het gewoon een goedkopere telescoop waarbij je de grote oculairen eigenlijk wel in de doos kunt laten?

Als iemand advies heeft stel ik dat uiteraard zeer op prijs [/*:m:3kz4krz7]

De 60 eq-a?

Commentaar

Origineel geplaatst door Callisto
      De 60 eq-a?
      Want in dat geval ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de kwaliteit van je kijker, ik vond hierover nog een review(uit 2006):

Bought this scope on a whim as astronomy and the study of the stars has always been of interest to me since I was a kid. Set up was relatively easy, but once I looked through it...oh the disappointment. I was able to set up the viewfinder, but mount failed to keep objects within the finders field of view. And once you get something in the scope, the vibration and poor mount make it impossible to even focus without causing the scope to go into an irritating bout of shaking. I tried it for 4-5 nights in a row, and returned it. I went out and bought a cheap 10X50 set of binoculars and they work as well, without headache of this scope.

On a good note, it looks nice. Too bad the functionality is utterly unreasonable.

Commentaar

Ik heb de 114 EQ, maar dat verhaaltje herken ik wel ja. Wat ik bedoel staat eigenlijk nog los van dat trillen. Je krijgt het gewoon niet scherp. Met de bijgeleverde 20mm en 12,5mm oculairen lukt dat nog, maar de 6, de 4 en de barlowlens maken het beeld er niet echt duidelijker op.

Commentaar

Je wilt veel teveel vergroten.
          Hij heeft als het goed is een brandpunt van 900mm en een opening van 114mm.

De maximale vergroting is dus 228X
          Met een 6mm vergroot je 150x dus dat kan.
          Met een 4mm oculair vergroot je 225X dat zou ook nog moeten kunnen.
          Maar als je daar een barlow bij gebruikt (neem even aan dat het een 2x barlow is)
          Dan heb je een vergroting van 300 en 450 keer ..En dat is veel te veel.

Wanneer dit probleem ook optreedt als je de 4 en 6mm oculairs zonder barlow gebruikt dan heeft het naar alle verwachting te maken met:

1. Collimatie.
          2. Seeing.
          3. temperatuur in de buis.
          4. nog niet afgekoelde spiegel.
          5. Slechte oculairs.

Succes.
          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Bedankt! Ik hou het dan maar op 1 of 5.

Commentaar

Werken...
            X