Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop aanschaffen waar moet ik rekening mee houden?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop aanschaffen waar moet ik rekening mee houden?

Hallo wil graag een telescoop aanschaffen. Ben beginner.
    Wat wil ik kunnen doen, deepspace objecten, planeten bekijken en foto's maken daarvan.

Ik zag bij de LIDL een Meade LXD75, alleen heb ik bij de recenties gezien dat de spiegel te klein is. Wat raden jullie me aan?

Ik denk rond de € 1500,00 uit te geven.

Thx,

Marc
    [url="http://users.telenet.be/williamdob"]http://users.telenet.be/williamdob[/url] - Electronics 4 Fun

Ik ben deze ook aan het overwegen. Buiten de bekende problemen met de GoTo motor - is dit een aardige beginnerstelescoop en is het een goeie deal?

Hoe groot is deze spiegel eigenlijk? Ik kan hier maar weinig info over vinden aangezien alle LXD75 info die ik vind voor de Schmidt-Newton versies is en ik neem aan dat de Lidl een gewone Newton is (toch??)...
    Meade LXD75 6" Newton
    SPC900N
    Canon Eos 400D + Canon 35-105mm (old style!)

Commentaar

Mjonkers:
      Ik denk rond de € 1500,00 uit te geven.
      Dan zou ik voor een goeie montering gaan b.v. EQ5 (pro) en een telescoop met een opening van rond de 20cm en rond de f5. Zeker als je wilt gaan fotograferen is een goede montering van belang. Je moet wel rekening houden met hoe ga je fotograferen. Er is een verschil tussen foto's maken met een webcam, een DSLR en een astro CCD camera. Bij de laaste twee is volgen van de sterren best belangrijk. Met de webcam iets minder.
      Voor het fotograferen van de sterrenhemel is het kiezen van een telescoop niet echt eenvoudig. Er worden hele goede resultaten gehaald met b.v. een refractor (lenzenscoop) van 66mm/400mm (opening 66mm, brandpunt 400mm). Tevens als je een (D)SLR met een b.v. 200mm lens bezit kun je ook machtige plaatjes schieten. Hiermee wil ik alleen maar zeggen Astrofotografie is een zeer boeiende en veel omvattende bezigheid. Er is alleen wel verschil in planeten fotografie en deepsky fotografie. Tenminste als je de planeten een beetje in beeld wilt hebben qua grootte.

Ik heb zelf de LXD 75 en heb daar leuke resultaten mee gehaald. Heb de montering wel geheel gedemonteerd en gemodifiseerd. Tevens de poolzoeker geheel opnieuw gericht, zowel optisch als mechanisch (gericht in de RA as). Het GOTO systeem is leuk, maar je moet er wel mee leren werken. Daarbij is het lijnen van de hele set wel belangrijk. Hiermee doel ik op het lijnen van de scoop ten opzichte van de montering. Het staat wel beschreven in de handleiding, maar kan voor iemand die pas begint lastig zijn om te begrijpen wat er wordt bedoeld.

De telescoop van de LXD75 (newton 6") is redelijk. Voor het verkennen van de sterren hemel best een leuk ding. Voor planeten heel leuk, voor deepsky iets minder. Om van deepsky objecten visueel iets te zien is de open (15cm) eigenlijk te weinig. Deepsky visueel is voor de meeste beginners toch meestal een tegenvaller. Je ziet vaak niet meer dan een vaag vlekje. Voor een beetje detail heb je een flinke opening nodig (vanaf 25 a 30cm).

Opzich is de LXD75 best een leuke beginners set. Besef alleen wel dat het goto verhaal niet zo eenvoudig is als dat er gesuggereerd wordt!!!
      En als je geen problemen wilt met de montering, demonteren die handel en zo ie zo nieuw (beter) vet erin en de speling van de wormwielen controleren.
      Groet, Jan

Commentaar

hallo MJonkers,

ga in ieder geval voor een goeie montering. Dit is normaal het meest kritische als je foto's gaat maken. Omdat je ook geinteresseerd bent in deepsky neem ik aan dat je hier ook foto's van wil nemen.

Ren niet direct naar Goto monteringen. Het Goto gebeuren maakt de montering extra duurder.

Kijk eens bij http://www.teleskop-service.de

Vixen heeft leuke monteringen. Een GP-D2 heb je al voor 889 euro excl. statief.

Houdt wel een marge over voor diversen materialen als oculairs. Zonder deze kun je niet veel zien.

Suc6
        Orion 80mm f7.5 ED
        GSO 8" f4 Newton
        OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
        Canon 350D (Rebel XT)
        Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Bedankt voor jullie antwoorden, heb nog een vraagje hoe belangrijk is het brandpunt hoe hoger hoe beter?
          [url="http://users.telenet.be/williamdob"]http://users.telenet.be/williamdob[/url] - Electronics 4 Fun

Commentaar

Hoe langer het brandpunt, hoe hoger de vergroting voor een oculair.
            Brandpuntsafstand gedeeld door lengte van je oculair is de vergroting. Voorbeeld: een telescoop met een brandpuntsafstand van 2000mm geeft met gebruik van een 40mm oculair een vergroting van 50 keer. Bij een telescoop met eenbrandpuntsaftand van 1000mm dus 25 keer.
            De brandpuntsafstand maakt voor visuele astronomie niet uit.
            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Re: Telescoop aanschaffen waar moet ik rekening mee houden?

Origineel geplaatst door MJonkers
              Hallo wil graag een telescoop aanschaffen. Ben beginner.
              Wat wil ik kunnen doen, deepspace objecten, planeten bekijken en foto's maken daarvan.

Ik zag bij de LIDL een Meade LXD75, alleen heb ik bij de recenties gezien dat de spiegel te klein is.
              De spiegel is wat-ie is. Hij is alleen "te klein" omdat je het geld van de montering bij een Dob in méér spiegel kunt steken, maar dat is geen defekt in se, alleen een compromis.

Je krijgt er natuurlijk wel een montering voor die kan volgen (als die niet kapot gaat, dus best even de RA-as bijstellen voor je de motor doet draaien -- zie threads van na de vorige aanbieding ).

"Foto's maken" is eigenlijk een hobby apar(t - ik zou me daar nu nog niet teveel zorgen om maken; het vergt erg veel ervaring om daarvoor precies het goede materiaal te kopen, en dat materiaal hangt nog af van de onderwerpen die je wilt vastleggen.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                De brandpuntsafstand maakt voor visuele astronomie niet uit.
                Let wel, bij refractors heb je soms last van kleurfout. Des te langer het brandpunt ten opzichte van de diameter (hoge f waarde dus), des te minder kleurfout. Of je moet een ED kopen, dan heb je helemaal geen last meer.
                Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Weet je zeker dat je wilt fotograferen,voor dat budget krijg je een goede visuele uitrustig,teleskoop en oculairs,
                  om fatsoenlijk te fotograferen heb je een goed fototoestel of astronomische kamera nodig,minimaal de helft van het budget weg nu nog een stabiele montering,budget overschreden ,en je hebt nog geen teleskoop,
                  ik zou in het begin voor een mooie dobson met z'n 8 a 10 inch opening gaan,de openingsverhouding op F1/6 houden zodat je nog redelijk goedkope oculairs kunt nemen
                  je moet bedenken dat je tijdens het fotograferen niet observeren kunt,vaak heeft men dan nog een andere teleskoop om visueel te kijken, groeten leon.

Commentaar

Werken...
                  X