Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginnersvraagje: correcte datum afstellen HEQ5 mount

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginnersvraagje: correcte datum afstellen HEQ5 mount

Heb sinds gisteren een heq5 pro mount.

Uitlijnen polarscope op object ver weg is gelukt. Na 180gr. draaien van RA zie ik nog steeds zelfde object onder het kruisje van de polarscope.

Even een beginnersvraagje, de handleiding van de HEQ5 montering gebruikt 10 oktober als standaardtijd voor de afstelling van de polarscope.
    Klopt dit ook voor mijn lokatie in Hooge Mierde, Brabant (onder tilburg), volgens mij niet. Weet iemand de correcte datum voor mijn lokatie? Of kan iemand me uitleggen hoe ik het kan berekenen.

Ook heeft het manual het over: juiste datum instellen n.a.v. tijdzone. Ik zit volgens geolocatie.nl op:
    51 23'NB 05 07' OL.
    Nu hebben we in Nederland GMT+1 (of +2? door zomertijd?) dus, volgens de bekende berekening:

1x15=15, nu eigen lokatie - 15 = 5-15=-10.
    Dus ik moet m'n scope afstellen op 10, east, want het is negatief. Of moet het toch -25 zijn door zomertijd?

Kan iemand even checken of ik het goed heb gedaan/begrepen? Alvast bedankt.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Voor mijn locatie (Amsterdam) gebruik ik 52.23 N - 4.54 E (zie: Deze site) en ik dacht dat onze tijdzone GMT+1 (1 uur verschil met Greenwich) was. Ik dacht dat GMT+1 in principe altijd telt en je gewoon moet antwoorden op de 'Daylight savings time' vraag - dus niet opeens GMT + 2 moet gaan gebruiken.

Voor die polar scope afstelling - dus waar de poolster staat ten opzichte van echte noorden gebruik ik het polar finder programa (zie: Deze site). Ik snapte niet veel van die instructies in de manual en volgens mij als je een keertje aan je polar scope draait is je afstelling weg en kun je opnieuw beginnen.

Ik vond dit programma erg handig - ndeel is dat je een computer nodig hebt maar je kunt plaatjes uitprinten of gewoon tekenen van de tijden dat je van plan bent te gaan kijken.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

perfect! bedankt!
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Re: Beginnersvraagje: correcte datum afstellen HEQ5 mount

Hee, dit is een handig draadje, ik heb zojuist mijn polarscoopje van mijn HEQ5 uitgelijnd op een raampje van een flatgebouw in de verte. 't Was wel ff prutsen voordat ik de finder voldoende laag kon richten en ook nog de RA as kon draaien. Maar nu blijft het kruis perfect staan als ik de RA as bijna 360 graden draai.

Nou eens kijken of ik de manual nu een beetje begin te begrijpen
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Re: Beginnersvraagje: correcte datum afstellen HEQ5 mount

Zet je scope op 11W. Dat is de Westeuropese Wintertijd. Trek in het geval van zomertijd dus een uur af om op 11W uit te komen.
          Zie ook: Astroforum post
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
          X