Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

gebinner en niet wetede wat ik moet kopen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

gebinner en niet wetede wat ik moet kopen

Hallo,

Al een tijdje ben ik geļnteresseerd in het mooie sterrenstelsel. Daarom wil ik een telescoop aanschaffen. Omdat ik geen flauw idee heb wat ik te zien ga krijgen ed. heb ik ook geen idee wat ik zou moeten kopen. Ik wou ongeveer tussen de 100 en 250 euro besteden.
    Verder lees ik veel over de F waarde. Kan iemand mij dit in normale termen uitleggen?

Om een indicatie te geven wat ik denk te zoeken, heb ik het volgende gevonden. Kan iemand mij het verschil uitleggen. Voordeel van de 70/700 is dat het HEEL compleet geleverd wordt.

Bynostar : Telescoop LE 70/700
    Bynostar : Telescoop LE 70/900
    Bresser Messier R90
    Bresser Lyra

Het is dus belangrijk om een afweging te maken tussen de spullen dat er bij geleverd wordt, wat de scoop kan en het prijsverschil.

Alvast bedankt,

Sander
    Misquotation is, in fact, the pride and privilege of the learned. A widely- read man never quotes accurately, for the rather obvious reason that he has read too widely.

En de volgende begrippen zijn mij onduidelijk:

Grensmagnitude (bijv 11 – wat kan ik dan zien?)
    Scheidend vermogen (1,65 boogsec)
    Slow-motoin control
    Misquotation is, in fact, the pride and privilege of the learned. A widely- read man never quotes accurately, for the rather obvious reason that he has read too widely.

Commentaar

Grensmagnitude: Het schijnend vermogen van hemellichamen wordt aangeduid in magnitude. Des te feller iets schijnt, des te lager het getal. Dit kan ook een negatief getal zijn. Een ster van magnitude -1 is dus helderder dan een ster van magnitude 7. Je hebt schijnbare magnitudes en absolute magnitudes. De schijnbare magnitude is de magnitude van een object die het voor de waarnemer heeft. Voor jou en mij dus zo helder als bijvoorbeeld een ster vanaf de aarde lijkt. De absolute magnitude is grof gezegd de werkelijke magnitude. Kort gezegd is de magnitude dus de helderheid van een object. Grensmagnitude houdt in tot welke magnitude de telescoop je objecten laat zien. Grensmagnitude 11 betekend dus dat objecten tot en met schijnbare magnitude 11 te zien zijn. Magnitudes gelden niet alleen voor sterren maar ook voor nevels en sterrenstelsels. Maar omdat nevels diffuser zijn (het licht is verspreid over een groter vlak) zijn ze vaak moeilijker te zien dan sterren.

Scheidend vermogen: Een boogseconde is een onderdeel van de vlakverdeling vanaf de hemel. Dit begint met graden. Van de horizon tot het punt recht boven je hoofd (het zenit) is 90 graden. Een graad is weer onder te verdelen in 60 boogminuten. En elke boogminuut is weer onder te verdelen in 60 boogseconden. Hiermee wordt bijvoorbeeld de diameter van een object aangegeven, of de afstand tussen twee objecten. Dit laatste is vaak het geval bij dubbelsterren. Dubbelsterren zijn sterren die om elkaar heen draaien, en ze kunnen relatief dicht bij elkaar staan. Vanaf de aarde gezien lijken ze soms samen 1 heldere ster te zijn, omdat onze ogen ze niet kunnen onderscheiden. De telescoop helpt hierbij, en kan in dit geval sterren onderscheiden tot een maximale onderlinge afstand van 1,65 boogseconde. Wordt de afstand kleiner dan lijken de sterren samen te smelten.

Slow-motion control: Op de montering van je telescoop zitten een aantal assen waarmee je de telescoop langs de hemel navigeert. Deze assen kun je los zetten voor het snel richten. Maar als een object uit beeld loopt en/of te dicht bij de rand staat kun je middels de slow motion control de assen langzaam draaien. Omdat je met hoge vergrotingen werkt gaat dit wat makkelijker dan dat je het duwend aan de telescoop zou doen.

F-waarde: De F-waarde is het brandpuntsafstand (het punt waar het afgebroken/afgebogen licht weer samen komt) in milimeters gedeeld door het objectiefdiameter (diameter van de lens of de spiegel) in milimeters van je telescoop. Bij een 70/900 telescoop wordt dat dus 900 / 70 = F/12.8.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
        F-waarde: De F-waarde is het objectiefdiameter (diameter van de lens of de spiegel) gedeeld door het brandpuntsafstand (het punt waar het afgebroken/afgebogen licht weer samen komt) van je telescoop. Bij een 70/900 telescoop wordt dat dus 900 / 70 = F/12.8.
        Brandpuntsafstand gedeeld door de objectiefdiameter dus .
        Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Tip: Hoe groter het gat (opening/spiegel), hoe meer je ziet. Maar da's ondertussen een beetje een dooddoener, alhoewel het wel waar is!
          SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
          Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Origineel geplaatst door Webboarder
            Origineel geplaatst door Steem
            F-waarde: De F-waarde is het objectiefdiameter (diameter van de lens of de spiegel) gedeeld door het brandpuntsafstand (het punt waar het afgebroken/afgebogen licht weer samen komt) van je telescoop. Bij een 70/900 telescoop wordt dat dus 900 / 70 = F/12.8.
            Brandpuntsafstand gedeeld door de objectiefdiameter dus .
            Neenee, de openingsverhouding is de verhouding van Het objectief tov de brandpuntsafstand. Diameter: brandpunt. Dan kom je in dit geval uit op 1/12.8 Het is eigenlijk meer uit gemakzucht dat er gesproken wordt over F zoveel. Merk ook op dat hoe groter de openingsverhouding is, hoe kleiner het getal is. Net als bij het diafragma van een fototoestel.

Commentaar

Webboarder heeft het wel goed hoor, ik had het per ongeluk verkeerd om getypt. Je deelt het brandpuntsafstand in milimeters door de objectiefdiameter in milimeters. Dat is je openingsverhouding/focal ratio/F-waarde. Dat getal wordt niet kleiner naarmate je openingsverhouding omhoog gaat, omdat het het een en hetzelfde getal is.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

De berekening klopt wel, maar het geeft geen verhouding weer. F10 bv is geen verhouding, F1/10 is dat wel. En daaruit volgt ook dat 1/10de van een taart een kleiner stuk is dan 1/4de van een taart, dus: hoe groter het getal, hoe kleiner de openingsverhouding. Noem F10 voor mijn part de F-waarde, maar geen verhouding. Want daarvoor heb je twee componenten nodig. Niet dat ik het nodeloos ingewikkeld wil maken, maar juist is juist. Ik weet ook wel, en zelf doe ik dat ook, dat de F-waarde het meest aangewend wordt om de verhouding weer te geven, maar eigenlijk is het verkeerd. Het is niet dat ik de muggenzifter wil uithangen, maar een paar jaar geleden werd ik aangezocht door het Europlanetarium in Genk om mee te werken aan een nieuwe cursus waarnemen. Omdat je in dat geval beter gebruik kan maken van degelijke handboeken optica, ipv subjectieve internetsites kwam ik erachter dat de meest toegepaste methode om de f-ratio te berekenen eigenlijk fout zat.
                TTZ, de berekening (Brandpunt/diameter) is juist, maar de weergave niet. ipv f= X moet het F= 1/x zijn.

Commentaar

okey.. de begrippen zijn enigsins duidelijk... maar nu de rest.
                  Welke afweging kan ik het beste nemen mbo het aanschaffen van een scoop

Commentaar

De Bresser Messier heeft op alle fronten gewonnen wat mij betreft.
                    Hij heeft:

3 Plossl oculairen en een Barlow
                    Een goed statief en montering (MON1 aka Astro-4) en de grootste opening
                    De kwaliteit van de telescoop en focusser en zoeker e.d. zij ook goed.

Wat mij betreft is de keus erg makkelijk.
                    Die 2 cm extra opening geeft net genoeg opening om lekker te kunnen vergroten tot 180x.
                    De 70mm kan maar tot 140x vergroten door zijn kleinere opening
                    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hoi Sander

Ik sluit me ook bij Patrick aan.

Indertijd heb ik die Bresser R 90 gekocht alleen voor het statief en de montering.
                      (In combinatie met m“n maksutof, een zwaardere kijker dan die 90 mm, staat dit echt als een huis!)

De kijker zelf geeft ook goede beelden hoor!

Die Bresser is gewoon heel veel waar voor je geld, zo“n beetje alles wat je nodig hebt zit erbij.......... je kunt dus gelijk aan de slag.
                      Upgraden naar betere oculairen kun je altijd nog doen.

Succes!

Mvgr, Martijn
                      Stellarvue 80/9 D refractor
                      Intes MK-67 Maksutov met moonlite focusser
                      Ioptron minitower
                      Meade ETX-70 AT
                      Coronado PST Ha
                      Lunt LS35 THa

Commentaar

Vraag:

waar ga je de telescoop voor gebruiken, wat wil je zien: planeten, maan, zon, deepsky?
                        Orion 80mm f7.5 ED
                        GSO 8" f4 Newton
                        OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
                        Canon 350D (Rebel XT)
                        Philips ToUcam Pro II

Commentaar

ook dat weet ik niet.. zo beginner ben ik!! maar planeten en deepsky klinkt wel goed

Commentaar

Dat is alles dus
                            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

verder zag ik op de site van corad een scoop 60/700 staan. Deze wordt compleet voor 70 euro geleverd. Is dit niks? want wil kiezen tussen deze van conrad en de Bynostar : Telescoop LE 70/700. Prijsverschil is erg groot.

Commentaar

Werken...
                              X