Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

eerste verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

eerste verrekijker

Hoi allemaal,

ik aanvulling op mijn vorige bericht http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=8763

wil ik jullie vragen of een van jullie ervaring heeft met :

"Swallow 8x40.

Getest door A.N.W.B. en als test winnaar uit de bus gekomen.

Algeheel winnaar en beste prijs/kwaliteit verhouding.

Er waren 8 verschillende modellen betrokken bij de test waaronder Bresser Bynolyt, Bushnell, Pentax, prijs van de Pentax is € 269,= euro deze is dus 3 x zo duur.

Als test centrum heeft de A.N.W.B. de hulp ingeroepen van Optronica van het Marinebedrijf in Den Helder, daar werden ze zowel mechanisch als optisch getest.

De kijker is bij ons uit voorraad leverbaar.

De test is te lezen in de Toeractief van November en de KCK van December.

Klik hier voor de test.

We hebben nu de verbeterde versie in huis (11-12-2006) deze is nog contrastrijker en helderder van beeld.

Word geleverd met riem en tas.

Prijs € 99,=."

Afkomstig van site van Ganymedes :
    http://www.ganymedes.nl/Templates/sw...208x40%202.htm

Alvast bedankt!
    "Attitude is a little thing that makes a big difference."

Ik zou kiezen voor een wat grotere opening, als je knip het toelaat. Bijv. 9x63, nog goed in de hand te houden.

Commentaar

9x63 is toch iets aan de grote kant. Zou wel minimaal 50 mm opening nemen. Bijv. de 7x50 of 8x50.

Ik geloof dat bij Teleskop-service in Duitsland een 7x50 voor 99 euri ligt.

Lidl heeft ook vaker verrekijkers in de aanbieding.
      Orion 80mm f7.5 ED
      GSO 8" f4 Newton
      OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
      Canon 350D (Rebel XT)
      Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Origineel geplaatst door Callisto
        Ik zou kiezen voor een wat grotere opening, als je knip het toelaat. Bijv. 9x63, nog goed in de hand te houden.
        Je kan beter investeren in betere kwaliteit dan in meer opening. Ik heb de test gedaan met mijn 10 x 50 nikon en een 9 xc 63 celestron. Die celestron kreeg klappen dat het niet mooi meer was. Opening is één ding, kwaliteit is nog iets anders. Soms, of beter dikwijls, is het beter om te kiezen voor minder opening maar kwalitatief beter dan voor een grote opening, maar kwalitatief minderwaardig.

Commentaar

Noem 'ns een voorbeeldje?

Commentaar

Ik denk dat met verrekijkers enige voorzichtigheid is geboden, een hoge prijs is geen garantie voor kwaliteit.
            Ik zelf heb bijvoorbeeld een Tento 20X60 waar ik 15 jaar geleden 200 gulden voor betaald heb en deze komt bij http://www.cloudynights.com gewoon goed uit de test.
            Ook heb ik een 10X50 Bresser gekocht bij de Lidl die gewoon goed is, deze is zelfs voorzien van bak4 prisma's dit ding heeft slechts €25 gekost en het beeld met deze 2 kijkers is gewoon goed.
            Het aller belangrijkste van een verrekijker is dat de beide optische assen parallel aan elkaar staan.
            Mijn ervaring met de 20X60 is perfect dit is een kijker die nog net los uit de hand is te doen, weet wel dat je een merk gaat kopen niet die troep die wel eens te koop is bij bv Aldi, Bresser maakt gewoon goede en betaalbare kijkers.
            Maar dat zelfs een merk nog geen garantie is dat merk je wel aan het verhaal van EricG, daarom ben ik begonnen met dat voorzichtigheid wel op zijn plaats is.
            Ik heb de Swallow gehad maar vond hem voor astronomie net iets aan de magere kant daarom ben ik voor de 10X50 gegaan.

Commentaar

Origineel geplaatst door sidney
              Het aller belangrijkste van een verrekijker is dat de beide optische assen parallel aan elkaar staan.
              Voorlopig is het bino'tje welke ik toen bij de Kruidvat heb gekocht voor €14 niet goed uitgelijnd, misschien zijn deze wel goed.. Wederom ben ik er weer achter gekomen dan goedkoop duurkoop is.. Ik ga dit topic in de gaten houden..
              "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                Noem 'ns een voorbeeldje?
                µ
                Nikon, Pentax, Canon, Olympus, Vixen. De gekende grote merken. Daar betaal je natuurlijk wel wat meer voor dan in de Lidl, maar je hebt dan ook een kijker waar je de rest van uw leven mee door kan. Een beeldtest voor overdag kan zijn: kijk naar een dakrand, en zie hoe de kleurfout is, als er teveel of te duidelijke kleurlijnen zitten naast de rand, laat je de kijker beter voor wat hij is. Test voor snachts (als je mag van de verkoper): Albireo. Een goede verrekijker op statief zal deze ster tonen als dubbelster, doet hij dat niet, ook liggen laten. Collimatie is natuurlijk ook zeer belangrijk.

Commentaar

Ik zit nu te twijfelen tussen twee Bresser 10x50 modellen;

Technische gegevens:
                  Model:Corvette
                  Type: 10x50
                  Coating:MC groen
                  Prisma's:Bak-4
                  Schemergetal: 22,36
                  Gezichtsveld op 1000m:90m
                  Gewicht: 830gramGarantietermijn: 3 jaar

en

Technische gegevens:
                  Model:Cobra
                  Type:10x50
                  Coating:MC
                  Prisma's:BK7
                  Schemergetal:22,36
                  Gezichtsveld op 1000m:114m
                  Gewicht:735 gramGarantietermijn: 3 jaar

Het verschil in gezichtsveld lijkt me relevant. Kan iemand mij hier van commentaar voorzien?

Ook heb ik begrepen dat Bak4 prisma beter zijn dan BK-7. Klopt dit?

Dank!

Commentaar

Bak 4 prisma's zijn van een ander glas soort dan die van een bak 7, bak 4 prisma's hebben een helderder beeld en zijn dus juist voor astronomies gebruik beter dan de bak 7, met daglicht is het verschil te verwaarlozen.
                    Het gezichtveld is het veld wat je zou zien op een afstand van 1000m bij de een is dat dus 90 meter en bij de ander 114, het is leuk om te weten dat 1 graad ongeveer 17,4 meter is dat betekend dat de een een beeldveld heeft van 5.1 graad (de bak 4) en de ander een beeldveld heeft van 6.5 graad (de bak 7) het is dus de vraag of je een groter beeldveld mooier vind of een helderder beeld.
                    Een beeld van 5 graad is niet slecht dat zijn wel 10 maantjes op een rij .

Commentaar

De onvolprezen 10x50 Bresser van de Lidl staat in de folder van komende week.
                      Koop er een paar, houd de beste en breng de rest terug. Lidl doet daar niet moeilijk over. Voor E 23,-- heb je dan een prima kijker. Voor onder de E 100,-- krijg je geen betere.

Ook de 15 cm en Goto, de ETX 70 en de 70 mm skylux staan weer in de folder. Let op: de 15 cm behoeft het vet in de montering aandacht, anders branden je motoren gelijk door. Kijk hiervoor bij de andere topics van dit forum.

Bert
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Totale noob vraag, maar is het de Lidl (die van dat gel rode logo), met die enorme winkels? Ik kan de (verre)kijkers op de website via de online folder niet vinden...

Commentaar

Werken...
                        X