Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe (eerste) telescoop kiezen? Lees dit eens!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe (eerste) telescoop kiezen? Lees dit eens!

Een nieuwe telescoop kiezen is meestal heel persoonlijk en niet zo gemakkelijk als op het eerste gezicht.
    Er gaat niks boven het praten met onafhankelijke hobbyisten en het kijken door een telescoop in het wild. Zegt meer dan 1000 woorden, ook op dit forum. Kan ook geen winkel tegenop.
    In de rubriek starpartys kun je kijken of er binnenkort een waarneemsessie georganiseerd wordt. 99% van de aanwezigen op zo'n waarneemavond/weekend is vreselijk enthousiast en staat je maar wat graag te woord met raad en daad. Kost niks, en is alleen maar leuk.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Dat leek mij dus ook al een uitstekend idee. Is het OK om in het 'starparty' draadje te vragen of een ervaren amateur in de omgeving je eens wat kan laten zien? Of verdunnen we dan dat forum teveel?
    Meade LXD75 6" Newton
    SPC900N
    Canon Eos 400D + Canon 35-105mm (old style!)

Commentaar

Misschien is het goed om hier ook even te verwijzen naar de Astrowiki over Telescopen en verrekijkers, waar veel tips worden gegeven over de aanschaf van een (eerste) telescoop of verrekijker.

Klik hier !

Commentaar

Ik ben het helemaal met Nop eens. Je moet gewoon eens gaan kijken bij een bijeenkomst. Er zijn er genoeg en je kan altijd aan een lid in de buurt vragen of die een keer wat wil laten zien. Ik heb me eerst heel erg ingelezen voordat ik een scope ging kopen, toch was een blik door Sanne's dob genoeg om mij over de streep te trekken om een dob te kopen.
        Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
        Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Een nuttige site over sterrenkijkers is vooral deze:

http://www.sterrenkijker.nl

PS, moderator: misschien is een echte mededeling een beter formaat voor deze pagina, ipv een discussie...
          30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Re:

Origineel geplaatst door Ruben
            Ik heb me eerst heel erg ingelezen voordat ik een scope ging kopen
            Dat is wat ik ook gedaan heb, maar toch nog hier om advies gevraagd. Echter was ik natuurlijk ongeduldig genoeg en kon niet langer wachten en had de drang om meteen een telescoop te bestellen i.p.v. wat eigenlijk bijna iedereen adviseerd "koop eerst een verrekijker", "bezoek eens een sterrenwacht of bijeenkomst" en neem dan pas de beslissing of de hobby wel wat voor je is.

Commentaar

Werken...
            X