Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

eerste kijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

eerste kijker

Beste mensen op Astroforum,

Mijn naam is Joost en ik woon in Arnhem. Ben mijn hele leven al geinteresseerd in sterren en planeten, maar heb mij er tot voor kort nooit écht in verdiept.

Een maand geleden heb ik besloten mijn eerste verdiepende stappen te zetten, nadat ik 's nachts vallende sterren heb gezien (wat ook in het nieuws was). Ik heb het boek 'Ontdekkingsreis door het heelal' van Philippe Henarejos gekocht bij een optometrist hier in Arnhem. Dat boek heb ik al bijna uit, maar het blijft erg abstract zonder kijker de excursies die erin staan uit te voeren.

Mede daarom heb ik besloten dat ik een eerste kijker wil aanschaffen. Al zoekende kwam ik snel bij dit forum terecht, waarop een schat aan informatie hierover staat. Hoe meer ik lees, hoe meer ik het idee krijg dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik wil daarom bij jullie graag advies inwinnen c.q. hierover een aantal vragen stellen.

Bij mijn aanschaf wil ik de volgende wensen/motieven laten meespelen:

1. Ben bereid klein te beginnen, maar niet al te klein.

2. Wil nu eerst leren kijken, nog niet fotograferen.

3. Ik kan zelfs nog geen keus maken tussen lenskijker of spiegelkijker. Neig meer naar spiegel, maar heb gelezen dat deze kunnen verschuiven. Klopt dat? Waarom heb ik het idee dat je minder kan zien met lenskijker?

4. Ik wil graag beginnen met een kijker die makkelijk te transporteren is. Mijn huidige huis staat namelijk in het centrum van Arnhem en er is naar mijn inschatting veel lichtvervuilig: aan beide kanten van het huis staat straatverlichting. Ik heb achter wel een dakterras, maar een lantaarn op het parkeerdek waarop ik uitkijk schijnt daar vrij fel op.

5. Ik vermoed dat een goede montering essentieel is en wil dito montering aanschaffen.

Overigens ben ik een absolute leek op het gebied van het kijken (en het heelal zelf btw). Ik ben ook niet technisch/natuurkundig geschoold (ben jurist). Maakt dit uit bij het instellen van kijkers, het beoordelen van het gebruik van oculairen en filters?

Een afsluitend vraagje: hoe zit het met oculairen, deze werken vergrotend o.i.d.? Er zijn verschillende soorten voor verschillende kijkers? en verschillende soorten voor verschillende objecten?

Thanks voor jullie reacties.

Met groet,

Joost

PS Iemand in de buurt waar ik een keer een kijkje kan nemen?
    "Attitude is a little thing that makes a big difference."

Hoi Joost,

Je hebt er duidelijk over nagedacht!
    Wat ik je adviseer is eerst eens door andermans apparatuur mee te kijken. Zo leer je niet alleen een bepaald type telescoop kijken, je weet ook wat je van het waarnemen kan verwachten.
    Je kan langsgaan bij een sterrenwacht, maar je hebt sterrenwachten en "sterrenwachten". Als je dat doet raad ik je aan dat met iemand te doen die ook op dit forum zit en die je als het ware garantie kan geven dat je daar ook iets aan astronomie gaat doen en wat verschillende kijkers gaat zien. Zo niet, dan heb je meer aan indiviuele amateur-astronomen bij je in de buurt (er gaat vast wel iemand in de regio Arnhem reageren) of een waarneemgroepje. Zelf sta ik regelmatig nabij Berlicum in Brabant, sinds kort steeds vaker met een (snel groeiende) groep. Voor jou als gauw zo'n drie kwartier rijden... Maar wie weet wil je wel eens komen kijken. De vorige keer stonden we daar met z'n vieren: Twee refractors (waarvan één heel groot) en twee Schmidt-Cassegrains. Als Dennis ('dutchdevil') er ook was geweest was er ook nog een Maksutov-Cassegrain bij geweest.
    In het topic "Waarnemen Noord-Brabant" kan je volgen of en wanneer we er weer staan. Maar hopelijk vind je dichter in de buurt wat je zoekt!

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hallo joostjohan,

Welkom op dit forum. Het is niet zo heel gek dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik denk dat vrijwel iedereen dat wel heeft in het begin. Maar laat je niet teveel overdonderen want het meeste leer je gaandeweg.

Ik ga gewoon even in op de punten die je noemt.

1. Klein beginnen is een heel goed idee. Alle kijkers worden zwaarder en lomper naarmate ze groter worden, en dat kan de pret nogal bedrukken. Als je net alles leert kennen, wil je ook niet nog eens de lasten van groot en ingewikkeld materiaal. Maar dat betekend niet dat je het direct héél klein hoeft te houden.

2. Ok dit lijkt mij een strak plan. Ga eerst lekker waarnemen, en kijk dan hoe en of je wil fotograferen.

3. Een spiegel van een spiegelkijker kan inderdaad verschuiven en dient dan opnieuw uitgelijnt/gecollimeert te worden. Maar des te langer je dit doet des te meer je dit onder de knie krijgt en des te sneller het gaat. Maar er is veel verschil tussen lenzen- en spiegelkijkers wat niet allemaal zo 1, 3, 3 te vertellen is. Eigenlijk kun je dat het beste in de praktijk ondervinden en je er even goed over inlezen.

4. Heb je een auto en een rijbewijs? Zo ja, dan hoeft de kijker niet al te klein te zijn. Als je met de fiets gaat, is dan natuurlijk een heel ander verhaal. Maar het transporteren van een telescoop blijft altijd een beetje lastig.

5. Een montering is inderdaad heel erg belangrijk. Je kan wel een hele goede en grote telescoop aanschaffen, maar als deze staat te trillen op de montering en het statief heb je er nog niks aan. Kies dus een stevige montering en hou eventueel rekening met het uitbreiden voor later. Dit is niet essentieel, maar beter nu even iets meer investeren dan later nóg een montering aan te schaffen.

Ik wou dit bericht na een korte onderbreking verder afmaken, maar eigenlijk zegt Nop hieronder al waar ik een beetje heen wou, een 20cm dobson!
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dit ruikt naar een 20cm Dobson! Kost je de kop niet en je kunt heel veel zien. Zijn zeer courante kijkers, mocht je deze willen kopen.
        De dobson is HET compromis tussen prijs en opening. En nog transportabel ook.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          En nog transportabel ook.
          Heel makkelijk zelfs! De buis op de achterbank en de montering in de kofferbak of, als het niet anders kan, op de bijrijderstoel!

Commentaar

Kijk eens bij de sterrenwacht in Zevenaar, Hebben ze een cursus sterrenkunde in de praktijk.
            Heb ik veel aan gehad, ja en natuurlijk kun je daar veel vragen.

http://www.coronaborealis.nl/

Wil je eens door een kijker kijken? Zit toch regelmatig met mijn Dob in zeddam te kijken, kunnen wel eens afspreken. Als je die aftand niet te ver vindt dan....

Is ongeveer 15 autominuten van Arnhem.

Mischien meerdere mensen interesse om eens samen te kijken in de achterhoek? Kan ik anders wel eens kijken een semi starparty te organiseren. voor de liefhebbers, volgens de lichtpolutiekaart zit ik dan net in een groen gebiedje, aan de rand van een lichtvervuiingsstuk.

Nou hoor het wel..
            Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Origineel geplaatst door Reinhard
              Mischien meerdere mensen interesse om eens samen te kijken in de achterhoek? Kan ik anders wel eens kijken een semi starparty te organiseren. voor de liefhebbers, volgens de lichtpolutiekaart zit ik dan net in een groen gebiedje, aan de rand van een lichtvervuiingsstuk.

Nou hoor het wel..
              Ik heb wel interesse mocht je iets willen organiseren :-)
              Meade LXD75 6" Newton
              SPC900N
              Canon Eos 400D + Canon 35-105mm (old style!)

Commentaar

Het antwoord op al je punten is een dobson, en dan inderdaad een 8" (20 cm). Ik weet 100.000 procent zeker dat jij daar geen spijt van krijgt.
                Deze telescopen staan wereldwijd bekend als de ideale beginners telescoop.
                Vergis je overigens niet in het woord beginners want je gaat echt wel wat zien (zakdoekjes aanbevolen i.v.m. emoties die je zullen overmannen)

Voor de rest al dat geklets over deepsky en planeet telescopen negeren, deze doet het op beide prima.

O ja, wel een 90 graden zoeker want anders wordt het wel lastig (ik snap niet dat ze met een rechte zoeker verkocht worden, moest verboden worden)
                Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                  Voor de rest al dat geklets over deepsky en planeet telescopen negeren, deze doet het op beide prima.
                  Laten we dat soort opinies a.u.b. enigzins voor ons houden. Het is zeker geen 'geklets'.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Sorry geen geklets natuurlijk, het zijn een 'ander' soort opnies. Stom van me

Commentaar

Beste mensen, bedankt voor jullie snelle en behulpzame reacties.

Ik blijf nog wel met het oculairen en Barlow verhaal zitten. Ik heb al op de astrowiki gekeken, maar waar dienen oculairen en barlows precies voor? En M15, wat bedoel je precies met een 90 graden zoeker (neem aan de manier waarop de zoeker op de buis is gemonteerd)?

Kunnen jullie mij een goede website aanbevelen voor een dobson?

Gr Joost

PS Reinhard, ik zal binnenkort eens kijken of ik met je kan afspreken, ik heb idd een auto
                      "Attitude is a little thing that makes a big difference."

Commentaar

Een 90 graden zoeker is een zoeker met een spiegeltje erin waardoor de lichtweg 90 graden wordt afgebogen. Als b.v. je telescoop (dobson) loodrecht omhoog gericht staat kun je je met je oog heel makelijk bij de zoeker komen omdat het licht van de zoeker onder een hoek van 90 graden wordt afgebogen. (werkt bij elke hoek waaronder de scope staat beter)
                        Meestal geven deze zoekers ook een correct beeld als het gaat om boven en onder.
                        Zoek maar eens in een webstore dan zie je het verschil wel.
                        Een 90 graden zoeker (ik weet trouwens niet of zo'n ding officieel zo heet) maakt het zoeken velel malen comfortabler en kost niet heel veel meer.

Commentaar

Kan ik beamen!
                          Als je eenmaal een 90-graden zoeker hebt gebruikt wil je niet meer anders. Met name met objecten die hoog staan, die observeer je toch het meest, is het bij een gewone zoeker bijna onmogelijk om er doorheen te kijken zonder op je handen te gaan staan.

Het is dus echt de investering waard!
                          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Je zou me anders je mobiel nummer via pb kunnen sturen, als het dan redelijk onbewolkt is kan ik je wel een sms sturen.

Kun je ook direct kennis malen met een oculair barlow etc.
                            Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                              Kan ik beamen!
                              Als je eenmaal een 90-graden zoeker hebt gebruikt wil je niet meer anders.
                              (Bijna) helemaal mee eens Victor.
                              Maar wat nog beter werkt is een Red-dot-finder. Die werkt nog wat intuitiever en is denk ik vooral voor een beginner wat makkelijker.
                              Velen op het forum zijn al overgestapt van een zoeker naar een Reddot.
                              Destijds kocht ik zelf een mooie 90 graden zoeker voor op de grote Dob: een hele goede 8x50 zoeker met 90graden-prisma EN rechtopstaand beeld. Dus wat wil een mens eigenlijk nog meer ???? EN toch..... gebruik ik dat ding vrijwel niet, want de reddot werkt net effe sneller.

Maar in elk geval: Joost, welkom op het forum. Veel succes met de keuze.
                              Ook mijn mening is 20cm Dobson.
                              Een goed adres daarvoor is House of Optics of Teleskop Service, beiden in Duitsland: daar kun je het voordeligst bestellen en laten bezorgen (en leveren goede spullen).
                              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                              X