Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goedkope Newton 150mm. Is dit wat?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goedkope Newton 150mm. Is dit wat?

Ik kom nu steeds dichter bij het punt dat ik een telescoop kan kopen en daarom ben ik veel aan het rondkijken.
    Ik zat te denken aan een Newton met een opening van rond de 150mm. De Bresser Messier N-150 zit ik al een poos over te denken. Nou kwam ik op astroshop.de de volgende kijker tegen:
    http://www.astroshop.de/en/telescopes/t ... 50-1400-eq
    Een stuk goedkoper dan zijn soortgenoten. Is dit wat? Ik kan hier bijvoorbeeld niet goed afleiden op wat voor montering hij staat.
    Ik wil daarnaast ook een volgmotor erbij kopen, omdat ik ermee wil fotograferen.
    En verder heb ik een oude webcam gevonden. Een oude Logitech Messenger:

Wat moet ik hieraan aanpassen om hem geschikt te maken voor astrofotografie? Als hij uberhaupt al geschikt is (hij heeft namelijk geen ccd chip, heb ik ergens gelezen).
    Swingen op Buena Vista Social Club

Volgens mij is dat een EQ-1 montering, in ieder geval lijkt hij mij véél te licht voor een 150mm Newton. Ik zou dan gewoon een 150mm Skywatcher of Celestron op een EQ-3 halen. Je bent dan inderdaad 120 euro meer kwijt, maar dat staat zoveel beter. Voor nog eens 30 euro meer staat hij zelfs op een EQ-4.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Zoiets was ik al bang voor.
      Nou had ik nog een extra vraagje, ik zie verschillende newtons staan, waarvan enkele dezelfde opening hebben maar een andere brandpuntsafstand. Waar moet ik op letten welke brandpuntsafstand ik moet hebben? M.a.w. waar is een scope met een lange brandpuntsafstand beter/slechter in dan met een korte brandpuntsafstand.

Commentaar

Een kijker met een kort brandpuntsafstand ten opzichte van de objectiefdiameter noemen we een 'snelle' kijker . Denk hierbij aan een F/4 kijker met een objectief van 200mm en een brandpuntsafstand van 800mm (800 / 200 = F/4). Snelle kijker hebben fotografisch een kortere sluitertijd nodig en zijn in dat opzicht dus beter dan bijvoorbeeld een F/8 newton. Maar een snelle newton heeft meer last van fouten aan de rand, en een grotere centrale obstructie (de vangspiegel). Dit laatste komt doordat de lichtweg korter is (en geld overigens niet voor refractors dus, gezien deze geen centrale obstructie hebben). Als het licht teruggekaatst wordt door de hoofdspiegel neemt het een kegelvormige vorm aan tot aan het brandpuntsafstand, dit iswaar het licht samen komt. Omdat dit punt bij een korter brandpuntsafstand dichter bij de hoofdspiegel ligt, moet de vangspiegel groter. Dit resulteert dus in een grotere centrale obstructie.

Een 'all-round' verhouding is F/5. Een 150/750mm newton is dus een prima kijker.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Om even terug te komen op je vraag:

Nou kwam ik op astroshop.de de volgende kijker tegen:
          http://www.astroshop.de/en/telescopes/t ... 50-1400-eq
          Een stuk goedkoper dan zijn soortgenoten. Is dit wat?
          Nee, da's helemaal niks.

Deze Megastar heeft geen brandpuntsafstand van 1400mm, maar beduidend korter.
          Er is een extra corrector ingebouwd om de 1400mm te bereiken.

Doel van dit alles is dat er op die manier een kwalitatief minderwaardige (sferische) spiegel kan worden gebruikt maar toch de afbeelding nog van "enigszins acceptabele kwaliteit" blijft. (voor de leek dan....)

Niet doen dus.

/Raimond.
          i love astronomie

Commentaar

Ok thnx , zou dus eigenlijk bij Het grote Marktplaats/Speurders/Ebay etc. advertentietopic moeten staan (?).
            Maar kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen om deze webcam bruikbaar te maken voor op een telescoop?

Commentaar

Werken...
            X