Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraagje over (automatisch) volgen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraagje over (automatisch) volgen

Hallo allemaal - ik lees al een tijdje mee op het forum aangezien ik het een zeer intrigerend onderwerp vind en er graag wat meer mee zou willen doen.

Op het moment heb ik een heel crappy 70/700 Newton ding van de kijkshop en wat me al snel duidelijk werd is dat de montering van een scoop misschien nog wel het allerbelangrijkst is in deze hobby!

Vandaar dat ik mij aan het orienteren ben op het gebied van monteringen, volgmotors en een goed beginners telescoop(je). Naast visuele waarneming ben ik ook zeer geintereseerd in astrofotografie (met Webcam) en daaruit kwam eigenlijk mijn vraag (duurde even - sorry):

1) Wat heb ik nodig om zowel de sterrenhemel als de planeten automatisch te kunnen volgen? Kan dit eigenlijk wel? Wat zijn de opties?
    2) Op deze pagina (montering die ik aan het overwegen ben): http://www.teleskop-service.de/Antares/ ... m#Astro5DX - staan meerdere volgmotoren als extra's te koop - wat kun je doen met alleen de "Motor für die Stundenachse" ? Waar is de 2-motorige oplossing voor?

En nog 1 - zou dit setje ( http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#150750 ) op de Astro5 montering met evt volgmotor(en?) en goede beginnerskeus zijn voor planeten en deepsky? Is de astro5 een beetje futureproof dus zou ik deze later ook voor een grotere scoop (C8?) kunnen gebruiken?

Alle informatie zeer gewaardeerd!

Met vr gr
    Michiel
    Meade LXD75 6" Newton
    SPC900N
    Canon Eos 400D + Canon 35-105mm (old style!)

Het is zeker mogelijk om de sterrenhemel te volgen, en je hebt hier een legio aan mogelijkheden voor, zowel elektrisch als handmatig. De elektrische, en dan met name de equatoriale montering is de meest gebruikte en toepasbare mogelijkheid. Zoals je misschien weet lijken alle sterren voor ons, door middel van de draaibeweging van de Aarde om zijn as, rond 2 punten te draaien. Dit punt ligt in het exacte noorden of het zuiden. Voor ons is die van het noorden van toepassing. Door de poolas van je montering precies uit te lijnen op dit noorden, kan je de montering via de rechter klimmings as mee laten draaien met de sterren. Dit doe je dus met de elektrische volgmotors, die per montering overigens wel kunnen verschillen. Des te beter de montering uitgelijnd is op het noorden, des te beter de resultaten. Gelukkig hebben wij een ster die bijna precies in het noorden ligt; de Poolster. Met behulp van een poolzoeker kan men aan de hand van deze ster in het noorden de montering zeer precies uitlijnen. Naast de rechter klimmings as (RA = Right Ascension) heb je ook nog de declinatie (DEC) as. De motor op deze as kan gebruikt worden bij het elektronisch vinden en centreren van objecten bij visueel gebruik, of bij het corrigeren tijdens automatisch volgen (autoguiden). Daar is dus de twee-motorige oplossing voor.

Volgen is belangrijk voor objecten die zich niet zo simpel laten fotograferen, maar een lange sluitertijd nodig hebben. Voorbeelden hiervan zijn sterrenstelsels, nevels en sterhopen. Dit geld echter niet voor de planeten en de maan. Deze zijn van een dusdanige helderheid dat een kortere sluitertijd al voldoet. Volgen is echter wel handig als je veel fotos (frames) wilt maken van de planeet/maan met een webcam om deze later te stacken (= op te stapelen) tot een betere foto. Als je dan niet volgt, loopt het object langzaam uit beeld. Dit is natuurlijk handmatig te corrigeren, maar omdat je voor de betere foto's heb object het beste in het midden van je beeld kan houden, waar het beeld het beste is en de minste fouten bevat, blijft dit erg lastig. Daarom is ook volgen bij planeet- en maanfotografie erg handig. De maan, maar met name de planeten, volgen praktisch dezelfde baan als de sterren. Hun baan wijkt alleen enigzins meer af vanwege hun eigen beweging die hier op aarde sneller lijkt te gaan dan de eigen bewegingen van de sterren.

De set die je noemt, de 150/750mm met Astro-5 lijkt mij een leuke startersset! De Astro-5 is een degelijke montering en zal de 5kg zware C8 ook nog goed tillen.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wow - bedankt Steem - mooi veel nuttige info. Ik sta op het moment een beetje te buzzen want het is aardig helder hier en ik kan met mijn kijkshop kijkertje Jupiter + 4 manen zien (zelfs Callisto!) en dat is voor mij al aardig indrukwekkend (net begonnen - makkelijk onder de indruk misschien...). Ik ben benieuwd hoe zoiets eruit ziet door de 150/750 op een stevige montering!

Nog een vraagje, Ik observeer op het moment vanuit mijn Loggia (een soort binnenbalkon) en dankzij de grote openslaande ramen en zeer hoge plafonds hier heb ik een aardig grote kijkhoek (de loggia heeft aan 2 kanten ramen) - maar wel zo'n beetje Oost-Zuid-West (ik denk zo'n 200% zicht) maar dus NIET noord! Word dit een probleem met het uitlijnen van de poolas of zijn hier andere methoden voor misschien?

Ik ga nog eens goed rondkijken naar de mogelijkheden voor een setje, ook met betrekking tot de webcam (ToUcam ga ik denk ik voor). Maar eens de 'Te Koop/Gevraagd' sectie in de gaten houden ;-)

Bedankt zover voor de info!

Michiel.
      Meade LXD75 6" Newton
      SPC900N

Commentaar

Jupiter blijft erg mooi! Gaat nooit wennen .

Maar begrijp ik goed dat je deels binnen staat tijdens het waarnemen? Hou er dan wel rekening mee dat dit vanwege het verschil in temperatuur voor veel turbulentie in en voor de telescoop zorgt. Dit komt het beeld absoluut niet ten goede. Je kunt beter een donkere plek buitenshuis opzoeken. Dit lost tevens je probleem op wat betreft het uitlijnen op het noorden. Iets wat handmatig lastig wordt zonder de poolster te kunnen zien. Je hebt ook monteringen met GOTO-functies, die middels richtsterren uitgelijnd kunnen worden maar daar heb ik nada verstand van. Ik denk alleen wel dat je met een beperkt beeldveld ook lastig de richtsterren zult kunnen gebruiken. Kortom, het beste zoek je een goede plek buitenshuis. Dit geeft je een veel groter blikveld en een veel betere omgeving (donkerder, gelijke temperatuur).
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik ga absoluut nog op zoek naar een goede buiten waarnemingsplek. De Loggia is trouwens niet zo slecht denk ik hoor, het is een soort afgeloten ruimte in mijn huiskamer en door de grote (volledig) openslaande ramen aan 2 kanten, is het daar binnen een paar minuten dezelfde temp als buiten. Ook geen last van portieklichten ofzo (en lekker hoog boven straatverlichting - geen inschijning) dus redelijk geschikt voor snelle waarneming. Dat ik de poolster niet kan zien is dus blijkbaar wel een probleem - is een nauwkeurig kompas ook te gebruiken misschien of krijg je dan teveel deviatie?

En wat betreft Jupiter - Callisto was volgens Stellarium een 6.6 Magn. - het feit dat ik die kon zien, betekent dat dat de condities gewoon erg goed waren of is dat wel een normale magnitude die je kan verwachten in Enschede binnenstad met een 60 euro kijkertje ;-) ??

Heeft er nog iemand tips over goede waarneemplekken rond Enschede (straal van zo'n 15 kilometer is prima)?

Thanks!
          Meade LXD75 6" Newton
          SPC900N

Commentaar

Het scheelt dat de ruimte af te sluiten is van de huiskamer, maar toch zit je dicht tegen je verwarmde huis aan, en moet je niet vergeten de kijker tijd te geven af te koelen. Een loggia kan wel, maar is zeker niet ideaal.

Wat betreft uitlijnen kun je voor visueel gebruik natuurlijk zo goed mogelijk proberen uit te vinden wat het exacte zuiden is en de poolas dan precies de andere kant op te laten wijzen. Als je de montering dan waterpas zet en op 52 graden noorder breedte moet je ongeveer goed zitten.

Callisto is een behoorlijk heldere maan met een magnitude van 6.6. Dit maantje is onder goede omstandigheden al met een verrekijker te zien (mits Jupiter hem niet overstraald). Het is erg leuk om te zien, maar het zou eerlijk gezegd nogal slecht zijn als de kijker dit niet had laten zien.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
              Wat betreft uitlijnen kun je voor visueel gebruik natuurlijk zo goed mogelijk proberen uit te vinden wat het exacte zuiden is en de poolas dan precies de andere kant op te laten wijzen. Als je de montering dan waterpas zet en op 52 graden noorder breedte moet je ongeveer goed zitten.
              Ik zit met hetzelfde probleem dat ik de poolster aan een kant van de flat niet kan zien. Ik vraag mij echter af of de poolas op het zuiden richten zo'n goed idee is, de volging klopt dan zeker niet.

Ik heb ook wel eens wat zitten klooien met een compas, maar dat werkt niet erg goed in de buurt van veel metaal (hekwerk, betonijzer, telescoop en montering).

Beter lijkt het me de telescoop aan de andere kant van de flat uit te lijnen op de poolster en dan opmeten hoever de poten van de balkonrand (of muur) staan en dan het geheel naar de andere kant verplaatsen en dezelfde afstanden van de poten aanhouden tot de binnenmuur van het balkon.

De astro-5 is oerigens een aardige montering voor visueel waarnemen en wat webcammen, maar als je serieus aan astrofotografie van deepsky wilt gaan doen is hij wellicht niet zo future proof, ik zou dan denken aan een HEQ-5 of een losmandy (als je die betalen kunt).

Commentaar

Dat zou ik eens kunnen proberen ja!

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                Beter lijkt het me de telescoop aan de andere kant van de flat uit te lijnen op de poolster en dan opmeten hoever de poten van de balkonrand (of muur) staan en dan het geheel naar de andere kant verplaatsen en dezelfde afstanden van de poten aanhouden tot de binnenmuur van het balkon.
                Hehe - die is ook leuk maar wel een stukje moeilijker hier!

De astro-5 is overigens een aardige montering voor visueel waarnemen en wat webcammen, maar als je serieus aan astrofotografie van deepsky wilt gaan doen is hij wellicht niet zo future proof, ik zou dan denken aan een HEQ-5 of een losmandy (als je die betalen kunt).
                OK, ik zal eens kijken naar een HEQ-5 - is wel 2x de prijs als een Astro-5 dus misschien moet ik maar eens naar 2de-handsje gaan zoeken...
                Meade LXD75 6" Newton
                SPC900N

Commentaar

Ik zit met hetzelfde probleem dat ik de poolster aan een kant van de flat niet kan zien. Ik vraag mij echter af of de poolas op het zuiden richten zo'n goed idee is, de volging klopt dan zeker niet.
                  Wat betreft uitlijnen kun je voor visueel gebruik natuurlijk zo goed mogelijk proberen uit te vinden wat het exacte zuiden is en de poolas dan precies de andere kant op te laten wijzen.
                  Ik zeg ook niet dat je hem op het zuiden moet richten. Zoek alleen uit waar het zuiden ligt. Als je dan de poolas in tegenovergestelde richting van het zuiden zet dan wijst hij naar het noorden.

Ik vind overigens je advies voor een HEQ-5 ietwat overdreven, om nog maar te zwijgen over een Losmandy. Hartstikke leuk spul allemaal, maar een Astro-5 is prima om mee te beginnen en heeft nog wel wat ruimte voor extra lading.
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik zeg niet dat het onmogelijk is hoor. Ik wil het zelf ook proberen met een Celestron CG-5 (of ADM). Maar er zal best wel een behoorlijke periodieke fout in zo'n montering zitten en als je foto's verwacht te maken ala Arend van de Salm dan moet je toch echt aan een andere montering denken lijkt mij.

Commentaar

Dat ligt er aan hoeveel tijd je er in stopt. Maar ik vind dingen als periodieke fouten zaken voor later. Ik snap dat het heel verleidelijk is je kennis te delen en mensen ergens op voor te bereiden, maar met een Losmandy neem je wel een flinke stap. De Astro-5 is degelijk, draagt een C8 (wat de vraag was) en niet extreem zwaar of duur. Bovendien is er ook nog een heleboel van en mee te maken!
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Bedankt voor alle adviezen tot nu toe iedereen - zeer gewaardeerd!

ik heb nu denk ik wel een aardig beeld van wat ik wil/nodig heb om een begin te kunnen maken. Ik ga eens goed rondkijken op de 2de hands markt etc..

Nu alleen nog een goede waarnemingsplek rond Enschede vinden!
                        Meade LXD75 6" Newton
                        SPC900N

Commentaar

Maar ik vind dingen als periodieke fouten zaken voor later.
                          Die kunnen je opname anders aardig verpesten.

Ik had het overigens ook over een HEQ5 Steem ... :P

Commentaar

Werken...
                          X