Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat voor type telescoop past het beste bij mij:

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat voor type telescoop past het beste bij mij:

Zo mijn eerste post.
    Na al een aantal jaar machtig geinteresseerd te zijn in het heelal kwam ik plotseling op het idee om het maar eens zelf te gaan bekijken door een telescoop.

Ik ben wat telescopen betreft zo groen als een vers blaadje.
    Ik heb gelezen dat als je nog niet precies weet wat je wilt dat je dan het beste een 150mm refractor kan kopen.
    Astrowiki geeft aan dat het merk skywatcher een goede budget keuze is.

Mijn intresses liggen redelijk alround:
    - ik vind deepsky mooi (dit betekent vooral het bekijken van galaxys toch?)
    - sterrenhopen en nebulas misschien nog wel mooier
    - planeetjes kijken lijkt me ook erg leuk
    - en tot slot is het ook wel handig om er gewoon aardse objecten mee te bekijken (de buurvrouw e.d.) :P

Wat is een goede telescoop om mee te beginnen?
    Moet ik een reflector kopen of is een Maksutov-Cassegrain ook wat?
    Waarom zijn de Maksutov-Cassegrain zo veel goedkoper in vergelijking tot een Schmidt-Cassegrain trouwens?

Deze telescopen leken me wel interessant:
    http://www.astroshop.de/en/telescope...-1200mm-eq-3-2

http://www.astroshop.de/en/telescope...elmax-102-eq-2

De plek waar ik vandaan zal kijken zal vooral vanaf een balkon zijn waar er wel redelijk wat licht van de straat/stad af zal komen.

Waar doe ik goed aan?
    Meade LXD75 150mm newton

ow deze heb ik volgens mij in het verkeerde forum geplaatst excuses
    Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Geen nood , is al opgelost .

Commentaar

Ik sta in ongeveer dezelfde positie als GuuZ - ik zal de replies van de forumleden op deze thread met interesse volgen!
        Meade LXD75 6" Newton
        SPC900N
        Canon Eos 400D + Canon 35-105mm (old style!)

Commentaar

O.K. bij deze een voorzetje.

Wil even hiermee beginnen:

Ik heb gelezen dat als je nog niet precies weet wat je wilt dat je dan het beste een 150mm refractor kan kopen.
          Een werkelijk briljant advies !! - mijn advies: meteen weer vergeten, want deze uitspraak slaat werkelijk nergens op !

Daarnaast wil ik even opmerken dat een allround telescoop niet bestaat. Iedereen lijkt altijd op zoek te zijn naar een telescoop die alles even goed kan. Een dergelijke telescoop bestaat niet. Het wordt ALTIJD een compromis.

Uit je verhaal valt mij in ieder geval op dat je voornamelijk vanaf een balkon gaat observeren en het woord astrofotografie niet voorkomt in je interesse lijstje. (Voor het met je telescoop nader bestuderen van je buurvrouw zou ik toch eens een ander forum opzoeken

Neem aan dat de ruimte op je balkon relatief beperkt is, dus een compacte telescoop is dan wel zo handig. Tevens moet je telescoop makkelijk en snel op te zetten zijn (neem tenminste aan dat je niet een half uur met je telescoop wil gaan slepen voordat alles klaar voor gebruik is ?)

Om mijn verhaal wat meer vorm te kunnen geven en wat adviezen te kunnen afgeven zou ik graag nog willen weten wat je budget is en of dit je eerste telescoop wordt ?

Groeten,

Raimond.
          i love astronomie

Commentaar

Ha Raimond dank voor je reactie en intresse.

Dit word inderdaa mijn eerste telescoop.
            Ik denk dat mijn budget rond de 500E ligt iets meer kan ook (spaar ik wat langer).
            Ik wil er inderdaad geen foto's mee maken tenminste niet om mee te beginnen. Misschien wil ik wel een eyepiece kopen die ik aan kan sluiten op mijn laptop. Maar dit telt niet echt mee bij het aanschaffen van een telescoop.

Het lijkt me vooral leuk met een sterrenkaart een beetje de hemel af te turen en dan een gat in de lucht te springen als ik er achter kom dat ik de maan gevonden heb.
            Voor het turen naar mijn buurvrouw zal ik opzoek gaan naar een ander forum misschien kan dat trouwens ook wel gewoon met een verrekijker.

Ik denk inderdaad dat ik niet echt veel ruimte heb op mijn balkon maar ik vind het ook geen probleem om te zoeken naar een goed plekje buiten mijn balkon.

Was die site wat die ik poste wat? of is dat niet de beste winkel om een telescoop aan te schaffen?
            Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Origineel geplaatst door GuuZ1982
              Het lijkt me vooral leuk met een sterrenkaart een beetje de hemel af te turen en dan een gat in de lucht te springen als ik er achter kom dat ik de maan gevonden heb.
              Brilliant, laat me weten als je hem hebt gevonden

Zullen we deze dan weer aanbieden? Plus al een aantal goede oculairen en mogelijk wat ander matriaal ruim onder de prijs van 500 euro voor de goede telescoop

Koop uiteraard niet te snel en orienteer zo goed mogelijk wat de vereiste van jezelf zijn. Kijk in de tussentijd goed rond op het forum om jezelf nog beter te analyseren wat je wensen en mogelijkheden zijn met je huidig budget.

Erg handige forumsectie, zie hier.
              "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Bij deze een aantal mogelijke telescopen voor je wensenlijstje binnen je budget. Let wel er komen meerdere adviezen omdat, zoals ik eerder al aangaf, een allround telescoop niet bestaat.

Ik ga bij deze alvast even mee met het advies van de vorige post. Dit is inderdaad een mogelijke kandidaat:

http://www.teleskop-service.de/einsteiger.htm#GSN1507SV

Een 6" f5 Newton is een leuk instrument om mee te beginnen en laat bovendien nog wat ruimte over binnen je budget voor de aanschaf van wat accessoires.

Wanneer je de equatoriale montering niet noodzakelijk vindt, kun je voor de goedkopere Dobson montering gaan. Je krijgt bij een Newton op een Dobson montering een wat grotere telescoop voor min of meer hetzelfde geld, omdat de besparing in de -niet aanwezige- equatoriale montering zit.
                http://www.teleskop-service.de/gsseiten ... .htm#TSD8e

Een ander alternatief zou bijv. ook deze kunnen zijn:
                http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#SKM102
                Deze kleine Mak is echter al wat minder breed inzetbaar dan de hierboven genoemde Newton.

En als laatste wil ik nog even een ED80 noemen:
                http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#SKED80
                Wanneer je deze combineert met bijv. een EQ-2 montering blijf je binnen je budget (alhoewel ik liever een iets stabielere montering eronder zou willen zetten) en je hebt een kwalitatief goede refractor zonder storende kleurfout.

Zoals ook mijn voorganger al schreef, koop vooral niet te snel !! Orienteer je eerst ruimschoots op het gebied van telescopen en de verschillende types. (incl. de voor- en nadelen van elk ontwerp) en bezoek indien mogelijk eens een sterrenwacht of bijeenkomst om eens wat telescopen nader te bekijken alvorens een telescoop aan te schaffen.

Groeten,

Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

Raimond hartelijk dank voor je uitgebreidepost.

Als ik ze zo bekijk spreekt de dobson mij het meeste aan een 8" of 10" zou ik dan willen. Een tweede zou voor mij de mak zijn omdat ie zo klein is.
                  Ik heb me al redelijk ingelezen over de veschillende types maar om echt te vergelijken zal ik door verschillende telescopen moeten kijken.
                  Zijn er sites waar de de kwaliteit van de telescopen kan zien (dmv foto's die er door gemaakt zijn?)

Ik ga op zoek naar sterrewachten waar ik op bezoek kan.
                  Tevens lijkt me het leuk om zo'n bijeenkomst eens te bezoeken.

Is teleskop-service.de de beste winkel om een telescoop aan te schaffen?
                  Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Als ik ze zo bekijk spreekt de dobson mij het meeste aan een 8" of 10" zou ik dan willen.
                    Houd er wel rekening mee, dat een 8" of 10" al een flinke telescoop is.
                    Om er maar even een cliche in te gooien: "De beste telescoop is een telescoop die gebruikt wordt."

Je hebt weinig aan een telescoop doe in een hoekje stof staat te vangen omdat het apparaat zo groot en lomp is dat je de moeite niet wil nemen om de hele handel naar buiten te slepen.......

Zijn er sites waar de de kwaliteit van de telescopen kan zien (dmv foto's die er door gemaakt zijn?)
                    Foto's die door een telescoop gemaakt zijn zeggen (meestal) helemaal niets over de kwaliteit van een telescoop........

Is teleskop-service.de de beste winkel om een telescoop aan te schaffen?
                    Nee hoor, het is gewoon 1 van de vele winkels die er zijn.

/Raimond.
                    i love astronomie

Commentaar

hehe zon dobson van 10" is 32 kilo en de buis is al 120 dat ga je inderdaad niet zo maar even verslepen.

is het voordeel van een mak tegen over een normale newton alleen de grote van het apparaat?
                      Ik zit een beetje te kijken naar prestaties en volgens mij is een newton in alle opzichten beter.

Welke winkel staat het best aangeschreven om zijn service en prijzen?
                      Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Waar moet ik opletten in de specificaties van vergelijkbare telescopen?

apture ratio = ?? ik dacht dat hoe kleiner de ratio was hoe beter maar klopt dit?

wat zijn andere belangrijke eigenschappen en wat houden ze eigenlijk in?
                        Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Opening / objectiefdiameter
                          Dit is simpelweg de diameter van het objectief (de spiegel of de lens). Des te groter het objectief, des te meer licht je vangt. Meer licht is natuurlijk erg aantrekkelijk, maar met de diameter gaan ook de prijs en het gewicht omhoog.

Brandpuntsafstand
                          Het licht wordt gebogen of afgebroken door het objectief en komt vervolgens op 1 punt samen. Dit punt heet het brandpuntsafstand. Hier zitten een aantal voor- en nadelen aan. Bij een lenzenkijker betekent een langer brandpuntsafstand dat je minder last hebt van kleurfout. Bij een spiegelkijker houdt het in dat je centrale obstructie (dit is de vangspiegel die vooraan in de telescoop zit) kleiner is en dat je dus meer oppervlakte van je spiegel benut. Maar logicherwijs wordt je telescoop ook langer naarmate het brandpuntsafstand langer is. Dit is niet altijd wenselijk.

Brandpuntsafstandverhouding (F/?)
                          Het brandpuntsafstand in milimeters gedeeld door je obectiefdiameter in milimeters is je brandpuntsafstandverhouding. Een kijker met een 200mm opening en een brandpuntsafstand van 1000mm heeft zodoende een brandpuntsafstandverhouding van (1000mm / 200mm) F/5. Dit is de aperture ratio die je noemt. Kleiner is niet altijd beter. Naast dat een korter brandpuntsafstand, en dus een lagere verhouding, over het algemeen meer fouten bevat zoals ik hier boven al noem, heeft het fotografisch als nadeel dat je langer moet belichten om dezelfde lichtvangst op je sensor te krijgen.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                            Naast dat een korter brandpuntsafstand, en dus een lagere verhouding, over het algemeen meer fouten bevat zoals ik hier boven al noem, heeft het fotografisch als nadeel dat je langer moet belichten om dezelfde lichtvangst op je sensor te krijgen.
                            Je bedoelt toch juist het omgekeerde?? Een snelle telescoop (F/4) vraagt kortere belichtingstijden dan een trage (bv F/10) (uitgaande van fotografie in het primaire brandpunt van de telescoop).
                            Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Juist, dat bedoel ik... Zal wel ergens tegenaan gelopen zijn met mijn hoofd. Maar het is dus geen nadeel maar een voordeel, áls je aan fotografie gaat doen.

En nu ga ik mijn hoofd maar onder de kraan stoppen.
                              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X