Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

voor ik aanschaf, kan het wel.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

voor ik aanschaf, kan het wel.

hoi,

tijdje terug wou ik een telescoop aanschaffen, wat me er van weerhield was meer dat ik in de stad woon, apeldoorn. en ik vraag me steeds maar weer af... zie ik dan wel wat?

zal ik geen last hebben van het licht van de stad en de lucht zelf?

ik denk namelijk dat je ergens in de middle of nowhere beter zicht hebt dan midden in een stad met smog en weet ik het wat nog meer in de lucht

Dat is in zijn algemeenheid niet zomaar te zeggen. Vanzelfsprekend zul je last hebben van licht. maar een en ander hangt ook af van bv de plaatsing van je tuin. Is die groot en aan de randen afgeschermd door bomen en struiken, dan heb je wellicht minder ls dan als je van een verlichte flatgalerij gaat observeren.
    Maar mogelijk schaf je een makkelijk transportabele telescoop aan. Dan kun je ergens buiten de stad gaan waarnemen. Steeds vaker waorden er starparty's gehouden en de Veluwe in jouw buurt is natuurlijk een goed gebied om naar toe te gaan.
    Persoonlijk zou ik me niet door stadslicht laten weerhouden. In Assen, waar ik dan woon, heb ik met hetzelfde probleem te maken gehad. Ik heb daarom bewust voor een Dobson gekozen die ik uit elkaar kan halen en achter in de auto kan vervoeren.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Je woont in Apeldoorn? Da's een kwartiertje rijden naar Kafoep ( http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... ght=kafoep ) en een kwartier naar Kootwijk. ( http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... t=kootwijk )

Vanuit de stad is het waarnemen van Planeten, Maan en Dubbelsterren trouwens net zo mooi als vanaf het platteland. Lichvervuiling heeft op zulke hedere objecten nauwelijks invloed. Voor serieus deepsky-werk zul je dus een kwartiertje moeten rijden...
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Gewoon gaan met die lichtvangendebanaan en genieten.
        Jij in Apeldoorn?
        Ik zit midden in de lichtsoep bij Haarlem!!
        Zelfs het fotograferen van deepsky lukt met het juiste filter.

En wat ze zeggen je hebt een hele beste waarneem(foto) stek vlak bij.
        Groet, Jan

Commentaar

dan moet ik toch maar eens zown scoop aanschaffen :P
          bedankt voor de reacties!

editje:
          oja op foto's hoef je neit te wachten hoor, eerst de scoop, later de cam :P

Commentaar

Werken...
          X