Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke oculairen op Meade ETX 105

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke oculairen op Meade ETX 105

HALLO
    IK HEB VANDAAG EEN MEADE ETX 105 GEKOCHT 2 HANDS MAAR ER ZIT MAAR 1 LENS BIJ EEN SUPER PLOSSL 26 MM LP WELKE LENZEN ZOU IK NOG MOETEN BIJKOPEN
    GROETEN JACKY

EDIT Demelza:
    Topictitel in kleine letters gezet.
    Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Vanwaar die hoofdletters? Graag eens eerst de forumregels lezen, Jacky.

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=6466

Commentaar

Afgezien van de hoofdletters... het meegeleverd 26mm plossl is een prima oculair waarmee veel binnen je bereik ligt. Alleen de echt grote open clusters vereisen een groter beeldveld om ze helemaal in beeld te krijgen, voor ongeveer alle andere DSO's is het prima. Voor planeten wil je misschien verder vergroten.

In dit topic kan je wellicht wat ideeën opdoen.

Succes,

Victor
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

sorry
        grts jacky
        Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jacky
          sorry
          grts jacky
          Al goed. Misschien had je een Caps Lock die bleef hangen ofzo.:P

Commentaar

Televue Plössls zijn heel goede oculairen.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Televue vind ik wel erg duur voor een ETX. Ik zou voor een maan en planeten oculair een 10 mm Plossl nemen van het huismerk van Robtics en voor deep-sky een 32 mm Plossl nemen met een zo groot mogelijk beeldveld, waarbij een groter beeldveld = duurder. Ik zelf vind 52 graden voldoende met het oog op randscherpte en een oplopende prijs.

Als je een 40 mm oculair neemt heb je een minder beeldveld dan 50 graden bij een 1,25 inch oculair. Je kijkt dan door een buisje als het ware. Let op: sommige advertenties jokken op het vlak van beeldveld.
              Een Maksutov (jouw ETX) is zowiezo wel erg makkelijk voor oculairen, door de lange brandpunt.

Heb je al gedacht aan een goede barlow, daarmee "verdubbel" je je aantal oculairen. Zo wordt jouw 26 mm ook een 13 mm.
              Ik zelf heb een 2x Tal Barlow (= goed) en een 3x ED Barlow, maar die vind ik minder want die heeft een behoorlijke kleurfout, zou niet mogen met ED glas.

Bert
              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Re: Welke oculairen op Meade ETX 105

Origineel geplaatst door Jacky
                MEADE ETX 105,WELKE LENZEN
                Persoonlijk zou ik zeggen een voor een minimale vergroting en maximaal beeldveld
                iets ala 40 of 32 mm en een voor de maximale vergroting om het maximal uit je scope te halen. Tav 52 graden possls vind ik persoonlijk de kortere brandpunt afstanden minder lekker kijken, dus je kunt ook nog een barlow proberen al zijn die ook niet ideaal. Bijkomend voordeel bij een Etx is dan wel dat je niet gelijk door de viewfinder hoeft te kijken daar deze soms in de weg lijkt te zitten bij korte brandpunts oculairen.

have fun.
                Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

bedankt allemaal
                  grtz jacky

Commentaar

Werken...
                  X