Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies aanschaf eerste telescoop gevraagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies aanschaf eerste telescoop gevraagd

Hallo allemaal,

ik ben een absolute leek op het gebied van telescopen, maar wil graag de eerste stap maken.
    Kunnen jullie me advies geven over het aanschaffen van een telescoop die geschikt is voor mijn doel? Ik zou dolgraag foto's willen maken van de maan en de planeten. Ook vind ik foto's van nevels erg mooi. Ik lees vrij vaak de term 'deepsky', waar ik me dan wel een beeld van kan vormen, maar in eerste instantie lijken de planeten me het leukst.
    Ik heb voor de telescoop zelf tussen de € 300,- en € 400,- over. (exclusief Webcam). Wel zou ik graag een statief erbij willen die me kan helpen de objecten makkelijker te vinden (monitoren?)

Alvast bedankt voor alle reacties!!

Met vriendelijke groet,

Roland
    WO FLT 110 | WO Megrez 72 | iEQ45 | SXV-H9C | SXV Autoguider | SSAG | Canon 40D

Hier is al erg veel over geschreven op het forum.

Ik kan alleen maar zeggen dat als je wilt gaan fotograferen er best wel wat gevraagd wordt van de spullen die daar voor nodig hebt.
    als eerste heb je een montering nodig die goed volgt. Voor planeten is die volgnauwkeurigheid iets minder nodig dan voor deepsky werk. Laat ik het zo zeggen dat de montering in dit geval belangrijker is dan de telescoop.
    ik denk dat je je eerst goed zou moeten laten voorlichten wat er minimaal nodig is om een foto (filmpje) te maken van planeten. Je hebt niet alleen genoeg aan een telescoop op een goede montering. Er is ook de nodige kennis nodig van de software waar je je beelden mee gaat bewerken.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar er komt best wel het een en ander bij kijken als je echt wilt gaan fotograferen. Er zullen genoeg mensen zijn die je hier in kunnen helpen. Maar het is wel belangrijk te weten hoe ver je kennis hierin strekt.