Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies aanschaf eerste telescoop gevraagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies aanschaf eerste telescoop gevraagd

Hallo allemaal,

ik ben een absolute leek op het gebied van telescopen, maar wil graag de eerste stap maken.
    Kunnen jullie me advies geven over het aanschaffen van een telescoop die geschikt is voor mijn doel? Ik zou dolgraag foto's willen maken van de maan en de planeten. Ook vind ik foto's van nevels erg mooi. Ik lees vrij vaak de term 'deepsky', waar ik me dan wel een beeld van kan vormen, maar in eerste instantie lijken de planeten me het leukst.
    Ik heb voor de telescoop zelf tussen de € 300,- en € 400,- over. (exclusief Webcam). Wel zou ik graag een statief erbij willen die me kan helpen de objecten makkelijker te vinden (monitoren?)

Alvast bedankt voor alle reacties!!

Met vriendelijke groet,

Roland
    WO FLT 110 | WO Megrez 72 | iEQ45 | SXV-H9C | SXV Autoguider | SSAG | Canon 40D

Hier is al erg veel over geschreven op het forum.

Ik kan alleen maar zeggen dat als je wilt gaan fotograferen er best wel wat gevraagd wordt van de spullen die daar voor nodig hebt.
    als eerste heb je een montering nodig die goed volgt. Voor planeten is die volgnauwkeurigheid iets minder nodig dan voor deepsky werk. Laat ik het zo zeggen dat de montering in dit geval belangrijker is dan de telescoop.
    ik denk dat je je eerst goed zou moeten laten voorlichten wat er minimaal nodig is om een foto (filmpje) te maken van planeten. Je hebt niet alleen genoeg aan een telescoop op een goede montering. Er is ook de nodige kennis nodig van de software waar je je beelden mee gaat bewerken.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar er komt best wel het een en ander bij kijken als je echt wilt gaan fotograferen. Er zullen genoeg mensen zijn die je hier in kunnen helpen. Maar het is wel belangrijk te weten hoe ver je kennis hierin strekt.

En het is al vaak gezegd er is geen allround telescoop voor alles. Voor planeten heb je andere technieken nodig, dan voor deepsky. En ook niet elke scoop is geschikt voor het fotograferen in het algemeen.

En ja, ik wil je best op weg helpen, maar ik denk dat 400 euro iets te weinig is om een goede set neer te zetten. Mits je de prijs van de montering hier niet bij in begrepen hebt.
    Groet, Jan

Commentaar

Beste Jan,

bedankt voor je antwoord. Uiteraard ben ik al een tijdje bezig met het bekijken van websites over astrofotografie middels een webcam.
      Alleen is het voor een leek héél moeilijk om uit te vinden hoe je moet beginnen. Eigenlijk zou een stap-voor-stap handleiding ideaal zijn.
      De sites die ik heb bezocht, zijn óf al enige jaren oud, terwijl juist de CCD techniek enorm aan het veranderen is, óf ze zijn zo moeilijk dat ik het niet snap.
      Van fotograferen en het bewerken van foto's heb ik wel enig verstand. Vooral het zgn stitchen van verschillende foto's tot één grote panoramafoto is een hobby van me. Daarom lijkt het me ook zo leuk om de volgende stap te gaan nemen, maar ik zou het zonde vinden als ik nu een model 'A' koop, terwijl model 'B' veel beter geschikt is voor b.v. fotografie van planeten.

Groetjes Roland

Commentaar

voor een volgmotor en montering ben je al gauw €500 kwijt. en dan heb je nog geen scoop. Daar betaal je toch ook nog gauw €200/€300 voor en dan heb je nog een stevig statief nodig dus je bent al zeer snel €800 lichter

Commentaar

Heb ik toch wat vragen voor je,

Ken je het verschil tussen een reflector - en een refractor telescoop?
          Weet je wat het verschil is tussen Altitude/Azimuth - en een eqatoriale montering?
          Wil je met een webcam of een ccd(astro)camera of beiden gaan werken?
          Ben je bekend met het stacken van beeld materiaal (avi's, hier wordt vaak registax voor gebruikt)?
          Heb je een DSLR (canon of Nikon) en zou je die willen gebruiken?
          Heb je enige kennis van de sterren hemel?
          Realiseer je je dat het niet even een kwestie is van een fotootje maken (niet negatief bedoeld)?
          Groet, Jan

Commentaar

Zelf heb ik een bresser messier N130, deze is goed te doen voor planeetopnamen en zal je rond de 310-320 euro kosten inclusief urenmotor en verzendkosten. (astroshop.de)

Let wel dat als je echt planeetopnamen wil doen je toch aardig wat meer geld moet neertellen, maar hiermee is iig een begin.

Dan hou je nog wat geld over voor een webcam, ik raadt de logitech fusion aan voor planeet fotografie of de nieuwe versie logitech quickcam pro 9000, danwel philips spc 1000nc en spc 1300nc.

De Fusion heeft pixel grootte van 3.5 micron de ouwe toucams en vestas 5.6 micron. De Chip diameter is iets groter van de Fusion, totale resolutie is 1.3Mpixel vs 300Kilopixel.

Ook een barlow lens van 3x en 5x is geen overbodige luxe voor planeet fotografie.

Voor deepsky is het juist beter om minder lange brandpuntsafstanden te nemen, aangezien vergroting hier niet zo belangrijk is. Ook is bij een "snellere" telescoop (F4, F5) minder lange belichting nodig.
            Ook heb je hiervoor een gemodificeerde webcam, een speciale astrofotografie ccd, of een DSLR camera nodig. De webcam is dan het goedkoopste , maar dan moet je wel weten hoe er een te modificeren.

Commentaar

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor hun hulp!

In antwoord op de vragen van Jan:
              * Ken je het verschil tussen een reflector - en een refractor telescoop?
              - Ik weet dat de één middels lenzen (2 of 3) werkt, en de ander met spiegels. Maar wat de voordelen zijn ten opzichte van elkaar...geen idee.

Weet je wat het verschil is tussen Altitude/Azimuth - en een eqatoriale montering?
              - Nee, hier heb ik nog nooit van gehoord.

Wil je met een webcam of een ccd(astro)camera of beiden gaan werken?
              - Van wat ik ervan begrepen heb is een ccd camera beter in staat om mooie foto's te maken, maar dat ze ook een stuk duurder zijn. In eerste instantie wil ik daarom met een webcam gaan werken. Vanuit dat punt kan ik altijd beslissen of ik een stap verder / duurder wil.

Ben je bekend met het stacken van beeld materiaal (avi's, hier wordt vaak registax voor gebruikt)?
              - Ik heb wel gespeeld met het omgezetten van beeldmateriaal, maar niet het stacken wat gedaan wordt om scherpere foto's te krijgen.

Heb je een DSLR (canon of Nikon) en zou je die willen gebruiken?
              - Ik heb een Canon 400D maar wil die in eerste instantie nog niet gaan gebruiken. Wellicht als de full frame camera's iets betaalbaarder worden dan kan de 400D wel hiervoor gaan dienen.

Heb je enige kennis van de sterren hemel?
              - Nee. Wel altijd interesse gehad, maar nog nooit zo in verdiept als ik nu wil gaan doen.

Realiseer je je dat het niet even een kwestie is van een fotootje maken (niet negatief bedoeld)?
              - Ik realiseer me absoluut dat het geen plug and play zal gaan worden. Ook juist daarom heb ik de vraag hier gesteld. Ik begrijp ook dat het voor jullie overkomt als van 'daar heb je er weer een...' Ik ben echter wel serieus geïnteresseerd en wil graag iets leren, maar voordat ik daaraan begin wil ik eerst het financiële plaatje op een rijtje hebben. En als uit jullie advies blijkt om eerst een 'gewone' telescoop aan te schaffen om eerst een jaartje iets te leren over de sterren hemel, is dat ook een antwoord waar ik iets mee kan.
              Ook als blijkt dat het minimaal €800,- zal gaan kosten, zal ik er op dit moment niet aan beginnen. Wellicht is het mogelijk om de kosten te spreiden door bv eerst een telescoop aan te schaffen, daarna de monitoring enz.

Alvast bedankt voor de verdere reacties.

Groetjes Roland

Commentaar

* Ken je het verschil tussen een reflector - en een refractor telescoop?
                - Ik weet dat de één middels lenzen (2 of 3) werkt, en de ander met spiegels. Maar wat de voordelen zijn ten opzichte van elkaar...geen idee.

- Nee, hier heb ik nog nooit van gehoord.
                Roland, kijk anders ook eens op Astrowiki. Hier staat het een en ander over kijkers en hier iets over monteringen.
                Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Kijk ook even op de site van Patrick http://hemelspeurders.nl/index.html onder "beginnerstips" en op de site van sterrenwacht Bussloo " http://www.volkssterrenwachtbussloo.nl/index.htm onder "teles-koophulp
                  16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Volgens mij kun je best voor redelijk weinig geld een hoop lol hebben en heel veel leren. Als ik sommige dingen hierboven lees dan lijkt het net alsof je al een zware montering met motoren een een 8 inch kijker nodig hebt om een simpel plaatje te schieten van de maan.

Ik ben zelf beginnen met een simpel kijkertje van 160 euro. Als ik dan mijn barlow en webcam + adapter bij tel zit ik op zo'n 370 euro en het kan een stuk goedkoper als je een tweedehands kijker koopt. En ik vind dat ik best leuke fotos heb gemaakt (en het kan nog een heel stuk beter).

Mijn eerste fotos heb ik gemaakt met een eigen gemaakte adapter voor mijn webcam en gewoon door te volgen met de hand. Is een hoop gedoe soms maar het kan! Als je het dan echt leuk vind kun je een motortje erbij kopen zodat je niet meer met de hand hoeft te volgen (is al een hele verbetering) of je koopt net als ik een zware montering 'op de groei'.

Je moet vooral bedenken wat je verwachtingen zijn. Als je dit: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=8620 wilt dan kom je er niet met 400 euro. Maar als je de meeste fotos ziet in het 'Astrofoto's zonnestelsel' topic zijn de meeste met een klein budget best mogelijk (al zeg ik het zelf). Pas op alleen dat je je niet verliest in het aankopen van vannalles en nogwat want dan ben je zo het dubbele kwijt. Deepsky fotos zijn van een andere orde.

Probeer zoveel mogelijk te leren en kijk eens bij de 2de hands topic want daar staan leuke kijkers bij om mee te beginnen.
                    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Roland, alvorens geld uit te geven aan een telescoop kan je mischien beter een poosje lid worden van een volkssterrenwacht of astronomische vereniging. Ook in uw buurt zal er wel ééntje zijn. Dit heeft het voordeel dat je onder begeleiding de hemel en de verschillende soorten kijkers leert kennen. Een volkssterrenwacht beschikt over degelijke kijkers die door de leden gebruikt mogen worden, daardoor kan je het aankoopbedrag voorlopig uitsparen. Vele leden hebben zelf een kijker waar je zeker mag door waarnemen, zo leer je het verschil kennen tussen lenzen-spiegel- en catadioptische kijkers. Na een tijdje kan je dan voor jezelf beslissen of deze hobby iets voor jou is en welke kijker en montering het best geschikt is. Zelfs een kijker met een computersturing is compleet waardeloos als je als volslagen leek niet weet hoe je hem moet aflijnen en welke gegevens je er moet inzetten. Een eerste stap die je kan zetten is de aanschaf van een verrekijker (hoeft geen hele dure te zijn) een 7 x 50 of 10 x 50 heeft de voorkeur en een draaibare sterrenkaart.

Commentaar

Beste Hyperion en Big Bang, bedankt voor de links.
                        Ik ben nu al een stuk wijzer geworden. Dit was precies wat ik zocht.
                        Uiteraard levert al deze informatie weer meer vragen op, maar dat is natuurlijk de grap van een hobby .

Commentaar

Beste Borix, de foto waar jij naar verwijst ligt inderdaad nog niet in het beeld wat ik verwacht. Uiteraard is het een schitterende foto. Mijn gedachten gaan uit naar de foto's op de site: http://hemelspeurders.nl/index.html onder het kopje foto's. Zoiets.
                          En tweedehands klinkt ook best interessant. Ik weet niet of het wordt aangeraden. Bij 'gewone' fotografie koop ik liever geen tweedehand objectief, je weet immers niet of het ooit gevallen is of zo. Graag hoor ik daar ook jullie mening over.

Commentaar

Beste EricG, ik ben al bezig geweest om een sterrenwacht bij mij in de buurt te zoeken, maar de dichtstbijzijnde ligt op 30 km. En die heeft op dit moment geen open avonden. Die beginnen pas weer in september. Maar ik ben nog niet uitgezocht. Wellicht vind ik iets wat dichter in de buurt ligt. Bedankt voor de tip.

Commentaar

Roland,

Waar woon je dan?

Gr. Dennis
                              - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Werken...
                              X