Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraag...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraag...

Ik heb een vraag.

Ik heb een maksutov 150mm van skywatcher met 10 en 20mm kellner.

Wanneer ik bijv naar mars kijk zie ik slechts een oranje bolletje.
    Is het niet zo dat ik toch wat details moet kunnen zien?

Ligt dit aan de oculairen?

bij bijv. jupiter zie ik wel 2 of 4 maantjes, maar ook nagenoeg geen details op de planeet.

Hoe komt dit?
    Heeft iemand advies voor mij?

Collimatie lijkt goed te zijn bij stertest.
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Kellner oculairs zijn eigenlijk uit de tijd. Je kan ze beter vervangen door Plössls of door orthoscopische. Zeer goed voor planeten zijn TMB-Super Monocentrische Oculairs. Hun beeldveld is weliswaar maar 30° maar voor planeten maakt dat niet zoveel uit. Wil je toch meer all-round zou ik voor plössls gaan. Zelfs de goedkoopste plössl made in China, zal stukken beter presteren dan een Kellner. Atmosferische omstandigheden kunnen eervoor zorgen dat details soms moeilijk waarneembaar zijn, maar normaal zou je op Mars en zeeker op Jupiter toch detail moeten zien. Collimatie toch maar eens (laten) nakijken.

Commentaar

Vergeet ook niet de telescoop goed te laten afkoelen voordat je begint met kijken. Hoe hoger de planeet aan de hemel staat hoe beter. Met een vergroting van 60x ga je zowiezo niet veel kunnen zien op planeten en waarschijnlijk is de 10mm (120x) van een mindere kwaliteit.
      Mars is momenteel nog heel klein dus het zal niet gemakkelijk zijn om detail te zien op het oppervlak. De poolkap is voor het ogenblik heel klein. Normaal is dit een van de gemakkelijkste fenomen om te zien. Op Jupiter zou je toch zeker de zones en banden moeten kunnen zien, alsook de GRS.
      Ik heb hier zonet nog een leuke How-To over Mars gevonden.
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Wat je niet mag vergeten is dat planeten objecten zijn met laag contrast .
        Nochtans zouden de equatoriale banden op jupiter (al is het er maar 1 tegenwoordig?) redelijk makkelijk te spotten moeten zijn .
        Het wel of niet zien van details hangt af van verschillende factoren .
        Enerzijds heb je de kwaliteit van het optiek alsook collimatie en het gebruik van filters en vergroting .
        Anderzijds heb je de plaatselijke omstandigheden zoals de hoogte boven de horizon , seeing , transparantie en vochtigheid .

Commentaar

Vannacht kon ik ook geen goed beeld van Jupiter krijgen. Het was de tweede keer dit seizoen dat ik hem in de Lightbridge kon zien (eerste keer sessie in Wateren). De atmosfeerconditie was niet optimaal: ook ik kon slechts de omtrek zien met enkele zeer vage banden. Bovendien verkleurden de randen steeds. Ik had ook nog eens last van grondmist.
          Collimatie was prima. Als ik naar een object in het zenit keek was dat gestoken scherp en ook de stertest op Polaris was zeer goed. Het ligt dus niet aan de optiek maar aan de lage stand van Jupiter en de soms slechte conditie van de atmosfeer.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Afgelopen nacht in Kootwijk rond 0:4:00 ook naar Mars gekeken door een 30 (of misschien wel) 35 cm Newton van een kennis.
            Daardoor bleef Mars ook een onbeduidend fel rond schijfje in zonder details.

Kennis dacht ook al dat z'n kijker niet in orde was, maar bleek gewoon goed te zijn, na collimatie-check.
            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
            Auteur:Ik

Commentaar

hmm.. nog maar even afwachten dan.

Ik wil sowieso wat extra oculairen aanschaffen.
              - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Persoonlijk prefereer ik de natuurlijke kleuren , maar een setje kleurenfilters is ook een optie .
                Ik heb zo ondervonden dat een groen of blauw filter wilt helpen op jupiter .
                Vooral de blauwfilter help om het contrast te verhogen van de equatoriale banden .
                Een roodfilter hielp niet op jupiter in tegendeel .
                Op Mars kan een roodfilter wel helpen .

Commentaar

kan iemand mij het volgende vertellen?
                  Ik snap er niets van namelijk..

Ik kijk nu naar de M31. Gevonden! dat vond ik al een hele kunst..
                  Het enige wat ik zie is een vaag vlekje, wat helemaal niet veel lichtopbrengst heeft.
                  Ik zie met mijn verrekijker haast hetzelfde.

ik gebruik een 20mm kellner in de mak 150.
                  met 10mm zie ik nog minder.

lenzen zijn verder goed schoon en hij is in collimatie.

is dit bij iedereen zo momenteel?

Commentaar

Dat is altijd zo, deepsky weet je wel
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Net iets uit het midden kijken.....

Dutchdevil: Een goede tip is die ik altijd gebruik en die echt werkt probeer
                      als je het vage object in beeld hebt niet in het midden te kijken maar net een stukje aan de zijkant. Je zal merken dat je bijv bij een bolhoop of een nevel ineens meer kan zien. Hoe dat komt weet ik niet precies het zal met het lichtval op je netvlies te maken hebben ofzo.

Probeer maar eens, je zal het verschil wel merken.
                      Groet,
                      Jeremy.
                      Celestron Nextstar 6SE

Commentaar

bedankt voor de goede tips, daar ga ik zeker wat mee doen!

Commentaar

Re: Net iets uit het midden kijken.....

Origineel geplaatst door jeremy
                          als je het vage object in beeld hebt niet in het midden te kijken maar net een stukje aan de zijkant. Je zal merken dat je bijv bij een bolhoop of een nevel ineens meer kan zien. Hoe dat komt weet ik niet precies het zal met het lichtval op je netvlies te maken hebben ofzo.
                          Klopt, waarom dit zo is weet ik ook niet, maar heb het al vaak gemerkt. Zo kijk ik namelijk met het blote oog ook altijd naar de hemel.. Als ik rechtstreeks naar een object kijk zie ik dit minder goed dan dat ik ernaast kijk.

Volgens mij heeft dit ermee te maken dat de ooghoeken van het menselijk oog erg lichtgevoelig zijn. Je kan vaak ook al iemand zien als diegene schuin achter je loopt.
                          "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

als je het vage object in beeld hebt niet in het midden te kijken maar net een stukje aan de zijkant. Je zal merken dat je bijv bij een bolhoop of een nevel ineens meer kan zien. Hoe dat komt weet ik niet precies het zal met het lichtval op je netvlies te maken hebben ofzo
                            Heren, welkom bij het echte waarnemen! Waarschijnlijk hebben jullie ongemerkt het perifeer kijken ontdekt. Kijk bijvoorbeeld eens op
                            http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/technieken-wn.htm
                            Als je hier goed op oefent zul je merken dat je met perifeer kijken minstens één magnitude (en vaak meer, tot 1,5 - 2,0 aan toe) aan zwakkere sterren zult zien. Ook nevelachtige objecten profiteren enorm bij het perifeer zien.

Het is zelfs zo dat als je helderheidschattingen van kometen en veranderlijke sterren maakt, je dit enkel perifeer mag doen.

Een goede vuistregel is dat als je oculair een beeldveld heeft van ongeveer 50 graden, je het object in het centrum moet zetten en je zelf naar de rand van het beeld moet kijken (afwijking is dan zo'n 25 graden) terwijl je wel de aandacht op het centrum moet vasthouden. Klinkt ingewikkeld, maar na wat oefening gaat het vanzelf. Welke kant, dat hangt af van het oog dat je gebruikt. Zowel links, rechts, boven en onder zitten gevoelige plekken in je oog en die zijn per persoon verschillend. Gewoon uitproberen. Je moet enkel oppassen dat het object niet op je blinde vlek valt, want dan zal je het niet meer zien!

Groeten,
                            Guus

Commentaar

Werken...
                            X