Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aanschaf eerste telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aanschaf eerste telescoop

Ik heb al een hoop topics doorgelezen op dit forum, maar vond het toch handig om even een nieuwe topic aan te maken.

Ik wil eigenlijk al heel lang een keer een telescoop kopen maar het is er nooit van gekomen en nu dan toch maar de knoop doorgehakt om er een te nemen.

Nu dus de vraag: welke? :P

Ik wil ongeveer 200 - 300 besteden. Ik denk dat dit voor een beginner wel genoeg zou moeten zijn...

Dus graag wat advies over welke ik zou kunnen nemen.

Ik wil 'm later overigens ook voor fotografie kunnen gebruiken.

Alvast bedankt.

Wat wil je precies gaan waarnemen?
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Zoveel mogelijk?

Ik weet niet wat mogelijk is voor de prijs die ik noemde. Uiteraard planeten, zon , etc. Maar als het mogelijk is ook meer natuurlijk.

Commentaar

Ik raad je een 150/750mm Newton op een EQ3 aan. Ligt rond jouw budget en je kan later altijd nog een volgmotor aanschaffen als je deepsky wil gaan fotograferen.

http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#150750

Commentaar

word moeilijk...

Ik denk dat je met dat budget toch aardig beperkt wordt met waarnemen. Niet alleen de kijker kost geld maar ook oculairen e.d.
          Mijn eerste telescoop, net als zovele denk ik, was een zgn elfje.
          Een newton met een opening van 114 mm. Toch wel naar mijn bescheiden mening een zeer leuk en goed begin van je amateur- astronomie hobby. Die koste toen zo rond de 400 euro.
          Misschien een goede tweedehands?
          Veel succes in ieder geval.
          Gr,
          Jeremy.
          Celestron Nextstar 6SE

Commentaar

ik ben het met Freek eens en met 150 mm kan je wel al aardig veel zien zowel veel nevels als zon maan en planeten (zon moet je wel een objectief filter voor nemen en NIET een occulair filter ivm gevaar) ik heb zelf een 130 mm newton en ben er erg tevree mee.
            mvg roy

Commentaar

Origineel geplaatst door roy jansen
              ik ben het met roel eens en met 150 mm
              Niet teveel slapen op je werk he.

Commentaar

wellicht is dit iets voor je??

http://home.planet.nl/~lefeb019/telesco ... k_102.html

Ik heb nu de 150mm versie op EQ5, lijkt prima te bevallen
                - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                  Origineel geplaatst door roy jansen
                  ik ben het met roel eens en met 150 mm
                  Niet teveel slapen op je werk he.
                  aangepast en sorry freek.
                  punt is dat ik net klaar was met werken.

Commentaar

Voor 200 tot 300 euro kun je het beste tweedehands wat zoeken. Leuk om mee te beginnen is een niet al te grote en zware kijker. De bekende beginnerskijkers zijn de zogenaamde elfjes. Deze naam danken ze aan hun diameter van de spiegel van 114mm (11cm). Het zijn spiegelkijkers (het licht vangen ze met een spiegel, en niet met een lens) en daardoor helemaal niet zwaar. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb momenteel zo'n elfje te koop staan voor 150,-. Dit is inclusief oculair en glazen zonnefilter. Je moet nooit zonnewaarnemingen doen zonder filter. Je hebt dan alleen nog een montering nodig. Omdat de kijker erg licht is, hoef je ook geen zware montering aan te schaffen. Ik raad bijvoorbeeld deze EQ-3 aan. Je zit dan wel direct aan je 300,- maar het is een leuke set. Je kan dan zowel zon-, planeet- als deepskywaarnemingen doen. De kijker is het minst geschikt voor het laatste (deepsky) maar de bekende objecten zijn toch zeker te vinden en goed te zien.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                      Ik raad je een 150/750mm Newton op een EQ3 aan. Ligt rond jouw budget en je kan later altijd nog een volgmotor aanschaffen als je deepsky wil gaan fotograferen.

http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#150750
                      Als ik nu zou moeten kiezen zou ik die nemen.

Commentaar

Absoluut geen slechte keuze! Als je dan zonwaarnemingen wil doen, moet je wel nog even een filter aanschaffen. Dit kan een glazen zijn (100+) of van folie (een paar tientjes). De glazen koop je op maat en past er direct op, de folie moet je op maat knippen en in een kap plaatsen die je voor de telescoop schuift. Visueel vind ik een glazen zonnefilter wel iets beter, maar qua prijsverschil absoluut niet..
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dit is volgens mij best een leuke kijker. Alleen let op (Jeremy zei dit ook al) met de kijker en montering alleen ben je er nog niet. Dus als 300 echt het maximum is...

Zelf ben ik begonnen met deze kijker voor 160 euro:
                          http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#114500

De bijgeleverde oculairen en barlow waren maar redelijke kwaliteit dus daar heb ik al snel een stel 2de hands oculairen (50 Euro), een barlow (90 euro) en een 5mm oculair (85 euro) bij gekocht. Toen kwam daar nog een webcam + adapter bij en een UHC en IR/UV block filter.

Ik heb nu compleet nieuwe montering maar je kunt ook gewoon 1 motortje kopen maar die kost ook iets. Dus let op al die dingen als je je budget berekend.
                          Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Mijn genoemde budget was alleen bedoeld voor de telescoop en de montering. Als er iets extra's bij komt (andere oculairen, etc.) komt dan boven op die 300. Misschien was ik daarover niet helemaal duidelijk geweest

Commentaar

Ok. Voor die 300 moet je we wel wat leuks kunnen kopen.

Wilde je alleen waarschuwen want voor 300 kun je een leuke kijker + montering + extras kopen maar ook bv. 1 mooi oculair. :P Als je geld te veel hebt moet je deze hobby beginnen.
                              Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Werken...
                              X