Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraagjes MBT ETX125

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraagjes MBT ETX125

Wie heeft er hier allemaal een ETX125 en wat is er allemaal kwa astrofotografie en dergelijke mee mogelijk

Ik heb gisteren avond trouwens wat gekeken en ik zag wel wat nevels, maar allemaal heeel vaag en niet gekleurd, het was dan ook nog maar een uur of 23 maargoed dat moet wel beter kunnen. Kan ik hiervoor geschikte filters aanschaffen??
    Orion Intelliscope XT10i
    Meade ETX125-PE mak
    Coronado PST
    Nikon D40

nevels in kleur zal je met het blote oog door de telescoop niet zo veel zien ,want daar heb je lange sluitertijden nodig dus een camera.
    ik heb geen etx 125 maar een 13 cm newton.
    nog veel succes met het kijken.

Commentaar

Re: vraagjes MBT ETX125

Origineel geplaatst door geert01
      Wie heeft er hier allemaal een ETX125 en wat is er allemaal kwa astrofotografie en dergelijke mee mogelijk
      Op deze site is van alles te vinden over de ETX-serie.

Ik heb gisteren avond trouwens wat gekeken en ik zag wel wat nevels, maar allemaal heeel vaag en niet gekleurd, het was dan ook nog maar een uur of 23 maargoed dat moet wel beter kunnen. Kan ik hiervoor geschikte filters aanschaffen??
      Je zou eens wat reviews kunnen lezen over een UHC filter of een O-III filter. Goede filters die zowel voor visueel waarnemen als astrofotografie ervoor zorgen dat nevels beter te zien zijn. Voor andere objecten zou je een hier kunnen zoeken op 'filters', na wat gebladerd te hebben kom je een heleboel topics tegen over filters voor planeten en deepsky.

Commentaar

Het maakt niet uit hoe laat het is.
        Het menselijk oog kan in het donker nauwelijks tot geen kleur zien.

Daarom zijn alle nevels kleurloos ongeacht de grote van de kijker.
        Alhoewel sommige mensen beweren in bepaalde nevels vage groen tinten te zien is het mij nooit gelukt.

Alleen op echt heldere object zoals planeten en de maan zie je kleur.

Er zijn wel filters (OIII en UHC) die lichtvervuiling tegengaan wat helpt om meer detail zichtbaar te maken in nevels. Maar ook die laten geen kleuren zien.

Kleuren komen alleen naar voren als je er een foto van maakt.
        305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Re: vraagjes MBT ETX125

Ik heb een blue 'classic'. Maan en planeten zijn met webcam of LPI redelijk tot
          goed te doen al haal je niet de details van grotere kijkers.

Wil je DS dan denk ik dat je moet investeren in beeldopnemer en montering. Ik heb m42 wel ens geprobeerd (met focal reducer) maar sterren only en vrij snel strepen en vlekken (agv jerky volgen).

Maar het kan wel ... Ik heb in 'Astronomy' (Amerikaans magazine) foto's (stelsels met spiraalarmen) gezien die met een ETX 125 OTA gemaakt zouden zijn en dat moest ik 2 keer lezen of er echt etx125 stond. Dus het kan wel ... maar standaard out of de box ... wordt het lastig.

Met nevel filters heb ik geen ervaring maar met F/15 .... success.

ton.
          Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

In de Orionnevel kan je al een groene kleur zien met kleinere telescopen. Met grotere telescopen zijn ook andere kleuren te zien. Er is hier ergens een topic over kleuren in nevels maar ik vind het niet direct.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hallo daar!

Kijk eens op de site van de Werkgroep voor astrofotografie!
              http://www.vereniging-astrofotografie.nl

De astrofotograaf Job Geheniau doet heeft daar resultaten op staan die hij met z'n Meade ETX-90 heeft gemaakt.
              Heb je een beetje een idee!

Hij heeft volgens mij ook een eigen site.

Mvgr, Martijn
              Stellarvue 80/9 D refractor
              Intes MK-67 Maksutov met moonlite focusser
              Ioptron minitower
              Meade ETX-70 AT
              Coronado PST Ha
              Lunt LS35 THa

Commentaar

Bedankt voor alle informatie @Tijn: idd http://www.jgeheniau.nl

Hij gebruikt dezelfde tripod als ik heb en ook mijn kijker heeft UHTC, gezien de mijne een grotere opening heeft, zou ik met dezelfde middelen logischerwijs een beter resultaat moeten kunnen behalen. nou nog wat spulletjes aanschaffen alleen: een fatsoenlijk CCD, barlow's, filters (skyglow heb krijg ik nog nagestuurd), dauwkap en dauwheaters, en een veldaccu.

ATM heb ik een LPI, een 6mm celestron oculair, een 12,4mm en een 26mm series 4000 meade oculair. Een screw-on zonnefilter en that's it for now
                Orion Intelliscope XT10i
                Meade ETX125-PE mak
                Coronado PST
                Nikon D40

Commentaar

Werken...
                X