Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke telescoop is nu slim om te kopen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke telescoop is nu slim om te kopen

ik ben qua telescopen echt een noob. Heb zelf zo'n ding van de aldi een skylux. En om nu te zeggen dat ik er echt iets mee kan zien, neej helaas. Nu wil ik eigenlijk best graag een andere nieuwe/tweedehandse telescoop. Maar ik ben ook nog maar een student dus niet echt veel geld. Maar iwl toch wel een goede telescoop.

Als ik een telescoop zou gaan kopen zijn er dan merken en types die jullie aanraden. Welke onderdelen moet hij zeker bevatten en wat is echt weggegooid geld.

Ik hoop dat jullie mij een beetje de weg kunnen wijzen.
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Ten eerste hangt het ervan af wat je budget is.
    Wil je voor relatief weinig geld veel opening hebben, kun je het beste een Dobson kopen. Dan heb je voor enkele honderden euro's een kijker van 20 cm of zelfs groter.
    Voor wat meer waarneemgemak is het beter om een (gemotoriseerde) equatoriale montering te hebben. Voor onder de 500 euro heb je dan bijvoorbeeld een celestron EQ-5 montering zonder motor(en). Dan komt er nog wel een telescoopbuis bij kijken, maar die hoeft ook niet zo duur te zijn.
    Wil je echt kwaliteit, dan kun je kijken naar bijvoorbeeld een Vixen Great-Polaris of een GP-DX, maar daar hangt ook een prijskaartje aan.

Je kunt bijvoorbeeld kijken naar:
    - 15 cm Newton op equatoriale montering
    - 20-25 cm Dobson
    - 8-12 cm lenzenkijker op equatoriale montering

Uit je verhaal maak ik op dat je gewoon een all-round telescoop wilt hebben, dus een Newton biedt dan veel kwaliteit voor z'n geld.

Een C8 is ook een prima kijker, maar dat is misschien wat duur en dan heb je ook een stevige montering nodig.

Wat je verder nodig hebt: