Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke telescoop is nu slim om te kopen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke telescoop is nu slim om te kopen

ik ben qua telescopen echt een noob. Heb zelf zo'n ding van de aldi een skylux. En om nu te zeggen dat ik er echt iets mee kan zien, neej helaas. Nu wil ik eigenlijk best graag een andere nieuwe/tweedehandse telescoop. Maar ik ben ook nog maar een student dus niet echt veel geld. Maar iwl toch wel een goede telescoop.

Als ik een telescoop zou gaan kopen zijn er dan merken en types die jullie aanraden. Welke onderdelen moet hij zeker bevatten en wat is echt weggegooid geld.

Ik hoop dat jullie mij een beetje de weg kunnen wijzen.
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Ten eerste hangt het ervan af wat je budget is.
    Wil je voor relatief weinig geld veel opening hebben, kun je het beste een Dobson kopen. Dan heb je voor enkele honderden euro's een kijker van 20 cm of zelfs groter.
    Voor wat meer waarneemgemak is het beter om een (gemotoriseerde) equatoriale montering te hebben. Voor onder de 500 euro heb je dan bijvoorbeeld een celestron EQ-5 montering zonder motor(en). Dan komt er nog wel een telescoopbuis bij kijken, maar die hoeft ook niet zo duur te zijn.
    Wil je echt kwaliteit, dan kun je kijken naar bijvoorbeeld een Vixen Great-Polaris of een GP-DX, maar daar hangt ook een prijskaartje aan.

Je kunt bijvoorbeeld kijken naar:
    - 15 cm Newton op equatoriale montering
    - 20-25 cm Dobson
    - 8-12 cm lenzenkijker op equatoriale montering

Uit je verhaal maak ik op dat je gewoon een all-round telescoop wilt hebben, dus een Newton biedt dan veel kwaliteit voor z'n geld.

Een C8 is ook een prima kijker, maar dat is misschien wat duur en dan heb je ook een stevige montering nodig.

Wat je verder nodig hebt:
    2 of 3 goede oculairen, daar loopt momenteel een topic over in telescopen geloof ik.

Goede merken:
    Celestron, Vixen, Meade, Skywatcher etc etc.

Succes!
    Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Ooit is een geweldige teleskoopgids door de sterrenwacht bussloo geschreven. Die zou je even moeten lezen:
      http://www.volkssterrenwachtbussloo.nl/main9.htm
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Verder is ook http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/ een nuttige pagina.
        Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

ik denk dat mijn buget gwoon het grootste probleem is maar ik ga eens even kijken. iig bedankt, word vervolgd.
          [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

hmmmmmmm zo verschrikkelijk veel keuze echt niet normaal meer. En dan zijn er in die drie richtingen die je aan gaf nog eens tig telescopen.

Commentaar

een telescoop als deze:
              http://www.telescope-service.com/newton ... tml#n150mm

is dat volledig af te raden of dat niet. Zijn hier veel maars bij of valt dat ook wel weer mee?

ofwel zou dat een goede telescoop zijn?

Commentaar

Is best een leuke scoop hoor!
                Maar ik zou dan wel diegene nemen met de polar alignment scope erbij.
                die is 2 tientjes duurder, maar die kan zeker wel van pas komen.

Verder moet je niet vergeten dat je ook nog een aantal extra occulairs moet aanschaffen, en dat hakt ook wel in de prijs.

Wat is je preciese budget eigenlijk?
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                X