Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

aankoop scoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

aankoop scoop

Beste allemaal,
    Van jongsaf ben ik ongelooflijk geïnteresseerd in alles wat met de ruimte heeft te maken. Vroeger veel gewerkt met een verrekijker 10X50, veel lol aan beleefd, zeker nadat ik hem met wat schroefjes en zo op een fotostatief had bevestigd. Pas een cursus "sterrenkunde voor beginners" gevolgd, bij ASH Polaris uit Herentals (België). Interesse is fel aangewakkerd, geldbeugel is gelukkig al wat beter gevuld dan een aantal jaren geleden. Ik plan de aanschaf van de newton SkyWatcher 25 cm op EQ6 montering. Iemand daar ervaring mee? Wat denken jullie van deze scoop? Sommige "kenners" vinden SkyWatcher blijkbaar ietwat minderwaardig materiaal. Dank bij voorbaat voor jullie -hopelijk talrijke- reacties. Luc, Lille, Belgie

Met 250mm opening ga je een hoop licht vangen. Misschien geen top kijker, maar ik heb al hele mooie dingen gezien en over gehoord. Zorg dat ie goed gecollimeerd is en dan ga je mooie dingen zien.
    Groet, Jan

Commentaar

Ik weet dat Jeffrey Bout (ook op dit forum en op sterrenkunde.nl/deepsky) een dergelijke combinatie bezit, en dat is echt een doorgewinterd amateur. Ik heb zelf een C11 (28cm) op een EQ6 en dat is reuzestabiel, ondanks het forse gewicht van de kijker. Fotografen die het uiterste willen halen uit hun montering zeuren wel eens over Skywatcher. Ik vind het zelf ontieglijk veel waar voor je geld. Maar ik ben voornamelijk een visueel waarnemer. Fotografie is trouwens goed mogelijk.
      Weet je wat je ongeveer prefereert? Fotografie of visueel?
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Daar zouk ik niets op aan te merken hebben Luc. Een prima kijker/montering combinatie zou ik zeggen.
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Luc,

zeker geen slechte scoop. Persoonlijk heb ik wel meer problemen met de EQ-6. Heb hem enkele keren gezien, vindt deze slecht afgewerkt (persoonlijke mening). Zeker niet mijn voorkeur, maar wel een gunstige prijs.
          Orion 80mm f7.5 ED
          GSO 8" f4 Newton
          OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
          Canon 350D (Rebel XT)
          Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Dank voor de reacties, mijn voorkeur gaat nu nog voornamelijk uit naar visueel, maar....wie weet? Daarom had ik graag ineens behoorlijk materiaal aangekocht, waar in de toekomst eventueel ook nog mee te fotograferen valt. Prijs/kwaliteit zit ik dus vermoedelijk wel goed. Ik weet dat voor planeetwaarneming de brandpuntsafstand belangrijk is. Deze scoop heeft een brandpunt van 120 cm, hoe zou hij het doen op de maan en planeten? Iemand daar een idee over?
            Luc

Commentaar

Nog vergeten te vragen : ik hoor hier en daar al eens dat één van de minpunten de focusser is. Kan je een focusser gemakkelijk vervangen? zo ja, welke focusser schaf ik mij dan best aan? Hoeveel kost zo'n ding?
              Dank (nogmaals) bij voorbaat.
              Luc

Commentaar

Dit wordt er over gezegd:

Sky-watcher 250mm Newton

Met 25 cm. opening behoort deze telescoop tot een echt deep-sky kanon! De snelle F ratio 4.7 maakt deze kijker zeer geschikt voor astro fotografie. De montering heeft ingebouwde motoren, ingebouwde verlicht poolzoeker en is de meest stabiele in zijn prijsklasse. Bijgeleverd wordt één 9X50 zoeker, een stalen driepoot, twee contra gewichten, een 2" apex 28mm oculair en een adapter voor piggy-back fotografie.

Dit is een echt groooooootttteeee telescoop.

Ook voor het waarnemen van maan en planeten is deze telescoop uitermate geschikt.

Specificaties:

Diameter: 250mm;
                Brandpuntafstand: 1200mm;
                F/ratio: F/4.7.

Zegt genoeg lijkt mij.
                Groet, Jan

Commentaar

Als je vooral visueel wil gaan werken zou ik een 250mm dobson (= een newton op een azimutale montering) overwegen. Ik heb ook een tijdje 250mm newton op een EQ6 gehad en vond het uiterst oncomfortabel werken. Je hebt regelmatig een keukentrap nodig om door het oculair te kunnen kijken en je moet je vaak in de meest onmogelijke posities manoeuvreren om wat te kunnen zien. Buiten dat is het is een behoorlijk inspannende aangelegenheid om zaakje opgesteld te krijgen. Een dobson is in dat opzicht veel fijner in het gebruik. Bovendien ook een stuk goedkoper terwijl je er hetzelfde mee kunt zien.

Ik zou in ieder geval eerst eens de montering en telescoop ergens uitproberen want ze zijn groter en zwaarder dan je waarschijnlijk denkt.
                  "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Bedankt voor de reacties. Weet je wat? Ik ga hem kopen.

Commentaar

Ik heb net een EQ6 (Pro) gekocht en het is een monster van een montering. Kop is al 16 kilo en statief 7.5 en dan krijg je dus nog de tegengewichten en de kijker. Je zult dus alles in delen moeten verplaatsen.

Ik zeg een monster maar de kop + statief is nog wel handzaam. Ik vind zelf dat ze aan elkaar het beste te vervoeren zijn - tenminste een klein stukje (huiskamer naar balkon bijvoorbeeld). Je moet dan wel de ruimte hebben. De kop los is een beetje onhandig vast te houden.

Ik heb er nu maar een 114 mm newton kijker op staan en dat staat als een huis. Ik heb geen ervaring met een 25cm maar ik geloof dat dat wel een enorm kanon is.

Ik zelf ben heel blij dat ik de EQ6 gekocht heb maar ben ook blij dat ik binnenkort meer ruimte en toegang tot een tuin krijg. Voor op mijn balkonnetje is hij veels te groot - zeker als ik er nog een groetere kijker op zet.

Als je je niet rotschrikt van de afmetingen denk ik dat je best veel plezier van je kijker kan gaan hebben. Maar weet waar je aan begint.
                      Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Prototype schreef:
                        Ik heb ook een tijdje 250mm newton op een EQ6 gehad en vond het uiterst oncomfortabel werken. Je hebt regelmatig een keukentrap nodig om door het oculair te kunnen kijken en je moet je vaak in de meest onmogelijke posities manoeuvreren om wat te kunnen zien.
                        Het is waar dat een Newton op een EQ-montering tot gevolg heeft dat het oculair zich vaak op de meest uitéénlopende plekken bevindt en dat je daardoor regelmatig tot atletische houdingen wordt gedwongen. Om het kijkcomfort iets te vergroten heb ik zelf een variant op de "Wilcox rotating rings" toegepast. Daarmee kan je in ieder geval makkelijk je kijker in de buisringen zodanig draaien dat het oculair op een zo bereikbaar mogelijke plek komt, zonder dat je de kijkerbalans verstoort of risico loopt dat je kijker tussen je buisringen uitglijdt.

Voor een artikel over de Wicox ringen klik op:
                        http://www.andysshotglass.com/wilcox_ro ... rings.html

Mijn variant op dit ontwerp bestaat uit:
                        - slechts één ring toepassen i.p.v. twee per kijker
                        - als bekleding van het spanmechaniek een tuinslang gebruiken of de buitenisolatie van een dikke stroomkabel.

Het werkt echt super makkelijk en het geeft een geruststellend gevoel dat je kijker niet uit de buisringen kan glijden als die open staan of per ongeluk te los aangespannen zijn.
                        16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Ik zag onlangs op één of andere site een artikeltje over een soort stervormig (met 3 "benen") "wagentje", op wielen dus, waarin enwaarop de driepoot precies paste. Eigenaar van het ding kon dus vrij gemakkelijk zijn volledige opstelling naar de waarneemplaats rijden. Uteraard kan dit niet over een grotere afstand. Ikzelf moet alles slechts een tiental meter verslepen van mijn droge en koele bergplaats tot in mijn (vrij donkere) tuin. Zal dus wel loslopen, veronderstel ik.

Commentaar

Ja, die heb ik ook gezien. Handige uitvinding, maar persoonlijk zou ik er gelijk grotere wielen onder zetten. Dat rijdt beter en anders kom je nevernooit door de blubber.

Commentaar

@ luc en capella: Bedoelen jullie deze van Paul Gerlach?

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... ght=#56794
                              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Werken...
                              X