Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuw hier, en meteen een vraag!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuw hier, en meteen een vraag!

Ik ben net nieuw hier, dus bij deze hallo allemaal!

Ik ben al heel lang geďntresseerd in onze sterrenhemel.

Vroeger had ik een redelijke telescoop (bresser refractor)
    maar was zelf te jong.

Nu wil ik die interesse weer oppakken.

Ik heb een aanbod gehad en mijn vraag is of dit iets is voor mij.

Wat ik graag wil:
    planeten goed zien,
    deep-sky objecten goed zien.
    automatisch volgen en zoeken
    over een tijdje fotografie.

Wat ik aangeboden heb gekregen:

LXD 75, 6 inch Newton
    brandpuntsafstand is 762 MM
    een autostar met 30000 voorgeprogammeerde hemellichamen,
    een veldaccu, handleiding, een 6 keer 30 viewfinder

Mijn vragen:
    Is dit een teleurstelling voor mij of kan ik hiermee goed uit de voeten?
    is deze geschikt voor fotografie over een tijdje?
    Hoe is de optiek?
    Is er veel onderhoud aan?
    Hoe goed is het waarnemend vermogen?

hij vraagt er 600 euro voor. is dat veel voor wat ik krijg?
    of is het sowieso teveel voor deze telescoop?

Hopelijk ben ik niet te lastig!

Groeten,
    Dennis
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Over de telescoop zelf kunnen anderen je meer vertellen, maar wat ik je alvast wel wil melden is dat deze telescoop een tijdje geleden in de aanbieding was bij de Lidl voor € 599,- Vele van deze telescopen hadden ernstige problemen met de GOTO-sturing (doorgebrande motoren) Lees dit topic maar eens:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... orgebrande

en deze:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... orgebrande

Persoonlijk vind ik dit soort telescopen met een hoop gammele maar dure electronische snufjes helemaal niet geschikt voor beginners. Er zijn natuurlijk ook mensen die er anders over denken...

Ik zou zeer, zeer terughoudend zijn met het kopen van deze kijker. Ik raad je aan om eerst tijdens een heldere nacht de verkoper de telescoop te laten demonstreren. De prijs is zowiezo al te hoog, en het lijkt me dat je graag eerst met eigen ogen wil zien wat je van een dergelijke kijker mag verwachten.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
      Ik raad je aan om eerst tijdens een heldere nacht de verkoper de telescoop te laten demonstreren.
      Misschien met iemand erbij die verstand heeft van telescopen lijkt mij.

Commentaar

Inderdaad, Sterrenkijker! Als het de verkoper op Marktplaats betreft die deze zin in de advertentie heeft staan:

"je hoeft deze telescoop maar uit te richten op de polaris en de rest gaat vanzelf!!!!!!!"

weet ik genoeg. Zo simpel is het namelijk HELEMAAL niet!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb zelf ook zo'n setup en wat de scoop betreft, verwacht er niet te veel van. Deepsky goed zien, heb je meer opening nodig. Planeten gaat wel goed. Voor fotografie, je kunt leuke dingen doen met een webcam.
          Voor het serieuse werk is deze set niet geschikt.

Wat Roel al voorstelt lees die topics en oordeel zelf.

600 euro vind ik te veel!!
          Groet, Jan

Commentaar

mmmmm ik weet genoeg, dat gaat hem niet worden!!!

die op marktplaats, waar woont hij?
            en is dat een bekende ofzo?

Laat ik het anders stellen:
            Welk type adviseren jullie mij?

Wat ik graag wil:
            planeten goed zien,
            goede optiek

liefst zo goedkoop mogelijk, maar max 650 euro.
            Want het is steeds moeilijker aan het worden
            - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Origineel geplaatst door dutchdevil
              Wat ik graag wil:
              planeten goed zien,
              goede optiek

liefst zo goedkoop mogelijk, maar max 650 euro.
              Want het is steeds moeilijker aan het worden
              Dat zal moeilijk worden voor dat geld, zeker als je het fotografie verhaal er bij neemt. Ik denk dat je je eisen wat moet bijstellen. Met wat jij wilt ga je eerder richting de 1500 euro en waarschijlijk meer.
              Groet, Jan

Commentaar

oke, dat begrijp ik.

Ik koop nou eenmaal geen hubble voor een paar tientjes.
                Dan zou fotografie komen te vervallen, dat komt dan bij de volgende scope.

Ondertussen kan ik dan mooi ervaring opdoen etc waarna ik een duurdere/betere kan kopen.

Wat ik zelf op het oog had, zijn de volgende modellen:

de 150 mm f 5newton S-W op EQ3 á 385 bij robtics
                de 127 maksutof op EQ3 á 625

voor deze 2 ben ik bang, omdat er geen goto op zit.
                Ik ben bang dat ik de objecten niet kan vinden!

de DS2130ATS-LNT van maede met goto lijkt me ook wel iets, al ziet het er uit als poppenspul.

Die 127 maksutof buis staat me zeker aan, maar dan heb ik geen goto met die montering..??

Commentaar

Hoi,

ik zou zelf ook geen GoTo aanschaffen want:
                  - je leert de sterrenhemel niet kennen
                  - je mist de lol van het opzoeken dat is namelijk de uitdaging

Commentaar

Het leren van de sterrenhemel is helemaal niet moeilijk. Dacht ik toen ik net begon ook, maar dat bleek juist reuze mee te vallen. Ik denk dat je meer plezier zal beleven aan het zelf zoeken en vinden van objecten dan met een goto. Een goede atlas is ook al het halve werk.
                    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

oké.

Maar hoe weet ik dan precies waar wat staat?
                      Is door een topic over? want ik kan me voorstellen dat jullie ook geen zin hebben om 60x dezelfde vraag te beantwoorden..

ik ben nu een planetarium aan het downloaden.
                      Voor deep sky hoef ik toch alleen naar de hemellichamen te kijken en op goed geluk een object te zoeken?
                      Of kiezen jullie een ster en gaan dan zoveel graden een kant op?

Dus goto ontneemt het plezier van het zoeken.
                      Ik dacht dat alleen 'de oude garde' dit vond en dat men tegenwoordig juist goto in gebruik nam.

Dus heb ik meer aan een stabiele montering met goede kijker als aan electronica?
                      is de de 127 maksutof op EQ3 dan een goede keuze?

Commentaar

zeker weten dat je de sterrenhemel snel leert kennen, als je een goede atlas hebt leer je al snel veel dingen

Commentaar

Veel oefenen. Je leert snel door bepaalde, herkenbare patronen. Kijk bijvoorbeeld eens in dit subforum: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=8319
                          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Misschien een rare vraag, maar wat verwacht je te zien?

De meeste deepsky objecten zijn in een scoop, van laten we zeggen 150mm opening, vage vlekjes. Wil niet zeggen dat dat niet leuk is om ze te vinden! Maar verwacht geen spectaculaire beelden.
                            het verkennen van de sterrenhemel is een boeiende hobby, het aanschaffen van een telescoop die aan de verwachting voldoet is een studie opzich, zeker als je een weloverwogen aanschaf wil doen.
                            Het mooiste zou zijn als je de mogelijkheid zou hebben om eerst door een paar scopen (verschillende typen) zou kunnen kijken. B.v. plaatselijke sterrenwacht of op een starparty.
                            Groet, Jan

Commentaar

Hoi Parsec,

Ik ga zeker eens een paar keer kijken!
                              Wat ik zoek is gewoon een goede telescoop voor de beginner.

Niet dat budget-spul van karwei, niet het goedkoopste beginnersspul van de betere merken,
                              maar een apparaat waar ik wel echt wat mee kan.
                              Dan betaal ik liever iets meer, zodat ik ook echt wat zie zeg maar.

ik ben niet van plan om duizenden euro's uit te geven voor een eerste scope, dat kan altijd nog.
                              Maar ik zoek gewoon iets goeds, waarmee ik planeten goed kan zien en ook mooie beelden krijg van wat deep-space zodat de hobby boeiend blijft en het apparaat niet binnen 4 weken op marktplaats staat, snap je?

Vandaar dat ik er achter probeer te komen wat nou echt goed is voor mij.
                              En ik merk dat dat niet meevalt.

Er zijn zoveel dingen waar ik aan moet denken..
                              goto ja/nee (dacht zelf dat ik dat zeker nodig had, maar men zegt dat het juist de sport is om zelf te zoeken)
                              spiegel of lenzenkijker
                              brandpunt
                              F= waarde
                              verschillende types
                              etc etc

en ik lees wel overal vanalles van dit is goed dat is goed, maar hoe weet ik dat nou zeker?

Vandaar dat ik jullie om advies vraag.
                              Wat zouden jullie in mijn geval aanschaffen?

uiteraard zijn bezoeken aan een sterrenwacht en starparty's een verrijking aan kennis etc!
                              Die tip ga ik zeker meenemen!

Commentaar

Werken...
                              X