Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

jupiter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

jupiter

hey,

ik zit nu net naar buiten te kijken en dacht aan de hand van stellarium dat ik jupiter zag, dus ik mijn telescoop er op gericht en tot een vergroting van 175x gegaan maar het stipje werd niets groter of helderder, kon dit jupiter zijn en is mijn telescoop gewoon super slecht of was het een ster?

edit: zelfs met 350 x niks helder of iets dat lijkt op jupiter

zag je een schijfje of bleeft het gewoon een puntje? Hoe meer je vergroot hoe zwakker het object wordt.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

het bleef echt een puntje, maar het was wel erg helder en ik zag hem ook niet echt fonkelen

Commentaar

hij bleef ook erg fel ondanks dat ik rond de 100 x vergroten zat en dat was zo bij elke vergroting die ik had

en welke vergroting gebruiken jullie meestal om een planeet een beetje mooi in beeld te krijgen?

Commentaar

Vlak bij Jupiter staat Antares, maar ik heb een vermoeden dat je misschien naar Arcturus kijkt.
          Hoe dan ook moet je een bolletje zien. Dat lukt zelfs met een verrekijker.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

arcturus is toch oranje achtig? dat was hij zeker niet hij was super wit

Commentaar

waar kijk je naar? Pal in het zuiden, enorm laag staat jupiter (bij dat '4'- achtige tekentje). Je moet je telescoopje bij wize van spreken bijna horizonteel houden.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

ik hield hem nu wel behoorlijk ver omhoog eigenlijk...mijn telescoop stond bij lange na niet horizontaal

Commentaar

Grote kans dat je Jupiter niet hebt gezien.
                  Probeer het Zuiden eerst te vinden. Kijk zo laag mogelijk, beetje naar rechts. Dan zie je met het blote oog een enorm felle 'ster'. Dat moet jupiter zijn! De sterren in de buurt zijn lang niet zo fel.

Commentaar

Origineel geplaatst door markje
                    ik hield hem nu wel behoorlijk ver omhoog eigenlijk...mijn telescoop stond bij lange na niet horizontaal
                    De ster Vega in Lier staat vrij hoog en is ook redelijk wit. Dat is het witte bolletje nabij het centrum op Nop zijn kaartje. Jupiter staat daarentegen laag boven de horizon.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

de ster was wel echt super fel nog wel bijna feller als de poolster

Commentaar

mmm, de poolster is niet echt een felle ster.... Ik denk dat je je nog niet goed kan oriŽnteren aan de sterrenhemel.

Commentaar

Wega is superfel.
                          Maar volg mijn advies nu maar op. Richt je op het zuiden, zo laag mogelijk. Pak een kompas en kijk naar de horizon, staat er een gebouw in de weg, ga dan op het dak staan oid.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                            mmm, de poolster is niet echt een felle ster.... Ik denk dat je je nog niet goed kan oriŽnteren aan de sterrenhemel.
                            oh ik dacht van wel, maar dat zal dan wel :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                              Wega is superfel.
                              Maar volg mijn advies nu maar op. Richt je op het zuiden, zo laag mogelijk. Pak een kompas en kijk naar de horizon, staat er een gebouw in de weg, ga dan op het dak staan oid.
                              ja onze schuur staat in de weg en daarna staan nog een hoop huizen dus ik zal een stukje moeten lopen om echt laag te kunnen kijken

Commentaar

Werken...
                              X