Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

hallo iedereen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

hallo iedereen

hey allemaal,

ik ben mark, ik ben 13 jaar en ik vind de ruimte en sterren heel erg interessant, ik had op de rommelmarkt voor 1 euro een kleine telescoopje gekocht zonder verschillende sterktes, maar nu heb ik 3 dagen geleden de luxon 76-700 bij de kijkshop gekocht voor 60 euro

dit zat er bij:

4 mm lens
    12.5 mm lens
    20 mm lens

2x barlow

EDIT: ook nog een zon en maanfilter(kan ik ook zonnevlekken zien?)

en nog een hele lange lens met t18 mm er op(kan iemand mij zeggen wat dit is? ik kan er wel gewoon door kijken maar weet ook niet wat de vergrotingsfactor is)

de eerste nacht kraakhelder en gelijk naar buiten gegaan natuurlijk, daar heb ik de maan heel mooi kunnen zien ondanks dat hij snel weer onder ging. daarna werd het goed donker en ik dus zoeken naar sterren, maar als ik dan een ster zag door de lens kon ik hem met zelfs 175x gewoon zien zoals ik hem normaal met het blote oog ook zie is dat normaal?

ook heb ik hier zitten rondsnuffelen en valt mij op dat iedereen prachtige foto's maakt, kan ik dat ook en zo ja, hoe?

wat is precies deepsky kijken? ik zie veel verhalen en prachtige foto's maar weet niet wat het is. ook heb ik veel naar planeten zitten kijken maar ik weet niet waar ik ze kan vinden, of zie je ze in deze tijd ook heel moeilijk?

ik heb al wel kaartjes bestudeerd en enkele sterrenbeelden gezien maar voor de rest kon ik er niet veel van zien.

heeft iemand enkele tips hoe ik goed planeten kan vinden en andere mooie dingen? ik ben er in iedergeval erg blij mee(het resultaat van de maan was super om te zien) ik hoop dat ik ooit zon mooie telescoop als jullie kan kopen :P

groetjes mark

Re: hallo iedereen

Origineel geplaatst door markje
    niet het zonfilter gebruiken, ik vermoed dat dit zo een filter is dat je in het oculair (de "lenzen" die je in je telescoop zet en je vergroting bepalen). Deze kunnen schadelijk zijn voor je ogen, ivm hitte die in de telescoopbuis opgewekt wordt en straling die doorgelaten wordt.

Een zonnefilter plaats je vooraan de telescoop.

en nog een hele lange lens met t18 mm er op(kan iemand mij zeggen wat dit is? ik kan er wel gewoon door kijken maar weet ook niet wat de vergrotingsfactor is)
    lees de handleiding eens door.

als ik dan een ster zag door de lens kon ik hem met zelfs 175x gewoon zien zoals ik hem normaal met het blote oog ook zie is dat normaal?
    sterren staan zo ver weg dat ze, ongeacht vergroting altijd punten blijven.

ook heb ik hier zitten rondsnuffelen en valt mij op dat iedereen prachtige foto's maakt, kan ik dat ook en zo ja, hoe?
    van de maan zou nog wel lukken, de rest kan je met deze telescoop vergeten in de basis. wat je nodig hebt: een digitale (web)camera, adapters en veel geduld.

wat is precies deepsky kijken? ik zie veel verhalen en prachtige foto's maar weet niet wat het is. ook heb ik veel naar planeten zitten kijken maar ik weet niet waar ik ze kan vinden, of zie je ze in deze tijd ook heel moeilijk?
    jupiter is rond deze tijd wel makkelijk te vinden.
    deepsky zijn zo'n beetje alle objecten die niet in ons zonnestelsel horen, sternevels, melkwegstelsels, etc.

voor de rest, klik bovenaan eens op de astrowiki link. Veel info.

Commentaar

Origineel geplaatst door marcof
      Origineel geplaatst door markje
      niet het zonfilter gebruiken, ik vermoed dat dit zo een filter is dat je in het oculair (de "lenzen" die je in je telescoop zet en je vergroting bepalen). Deze kunnen schadelijk zijn voor je ogen, ivm hitte die in de telescoopbuis opgewekt wordt en straling die doorgelaten wordt.

Een zonnefilter plaats je vooraan de telescoop.

ow, ik heb hem al wel iets van 2 minuten gebruikt, maar ik kon idd niet veel zien, ga hem nu niet meer gebruiken(inderdaad 1tje die ik er in moet draaien)

Commentaar

Code:
        lees de handleiding eens door
        na dat ik deze heb gelezen(bij de doos zelf zat een hele andere) kom ik er achter dat ik de hele voorkant er af moet halen in plaats van dat dopje dat er bij zit lol :smartass kan dit veel uitmaken in mijn zicht

het dopje had een diameter van ongeveer 3 cm en de hele van 7.6 dus dat zal wel dichterbij trekken toch?

Commentaar

een grotere opening haalt niets dichterbij, maar omdat je meer licht vangt zul je wel een beter beeld krijgen.
          Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

ja dat bedoelde ik eigenlijk ook maar door de haast omdat ik met mijn moeder naar de super de boer moest even een verwarringkje getypt

Commentaar

ow en nog een keer over die camera, kan je die gewoon voor je oculair houden? ik hoor mensen praten over 30 seconden belichten enz kan iemand me dit uitleggen

Commentaar

Een camera of webcam doe je dmv een adapterring vastkoppelen aan je telescoop. je hebt dan een telelens met de brandpuntafstand vd kijker.

veel plezier met je telescoopje
                Onderwaterhockey...... simpel adembenemend.

Commentaar

dankje maar dat zal wel lukken het ziet er naar uit dat het vanavond nog helder word ik ga zoeken naar jupiter

Commentaar

http://www.stellarium.org/

Hier staat een programma waarmee je kunt zien hoe de sterrenhemel eruit zal zien, kun je voordat je begint even zoeken waar Jupiter aan de hemel moet staan.
                    Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

haha, toevallig had ik het advies van marcof opgevolgd en op de astrowiki link geklikt, daar dit programma al gevonden maar toch bedankt, is jupiter een heldere stip in de lucht of juist een minder felle

Commentaar

Jupiter is niet te missen, staat helder in het zuiden, maar wel vrij laag.
                        Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

ok, ik zal het een andere keer weer proberen, en dan moet ik ergens gaan staan waar ik nog lager kan kijken

Commentaar

Dat heb ik gehad toen ik de zonsverduistering in Madrid ging bekijken.. gelukkig was ik nog aan het scherpstellen.. mijn snelle reactie was ook wel van belang.. Ik hoorde "tik" en het werd ineens heel erg fel in één oog, toen ik de schade bekeek, was het zonnefiltertje geheel door midden... voor mij dus ook nooit meer een zonnefilter in oculair.
                            - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Damn, dit zou toch voorkomen moeten kunnen worden !

Heb je de leverancier en de producent van je telescoop al ingelicht over jouw ervaringen ?

Je bent zou te lezen door het oog van de naald gegaan.

Commentaar

Werken...
                              X