Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke moet ik nemen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke moet ik nemen?

Hallo,
    ik wil graag een telescoop zoeken, maar ik weet niet welke het handigst voor mij is. Ik wil er vooral mee fotograferen en gewoon waarnemen. Met behulp van een webcam wou ik dan gaan fotograferen.
    Het liefst een telescoop die niet te duur is, het liefst nog onder de 1000 euro.
    Is dit genoeg informatie?

Jeroen

Kijk eens op hemelspeurders.nl onder het kopje beginners info.

wat specifiekere info is altijd handig
    - wat wil je waarnemen, fotograferen
    - moet er een autom. volg installatie bij/op
    - kan je vanuit huis waarnemen of moet je slepen

etc

(enneh.. zoek eens op "beginner" en "telescoop" op dit forum )

Commentaar

Ik wil graag planeten, manen en dergelijke fotograferen. Ook deepsky lijkt me leuk.
      Een autom. volginstallatie is wel handig maar hoeft niet per se.
      En ik kan vanuit mijn huis waarnemen, hoewel er vlakbij ook rustige plekken zijn om te gaan kijken.

Commentaar

Dit antwoord is hier wel vaker gegeven, maar een telescoop die zowel goed is in astrofotografie van planeten en waarnemen van deepsky bestaat eigenlijk niet. Een volgmotor is ook voor het fotograferen van planeten sterk aan te bevelen, de aarde draait daarvoor te snel om zijn as.

Commentaar

Dan ga ik liever voor het fotograferen, kan dat wel planeten en deepsky?

Commentaar

Jeroen,

Mijn tip: net als Marco, gebruik de zoekfunctie eens. We hebben deze vraag vaak gehad van beginnende astronomen. Ik denk dat je met de zoekfunctie heeeeel veel info over je vraag kan krijgen.

En lees veel sites door inderdaad. Koop eens een boek, bezoek eens een starparty en een sterrenwacht. Daarna kunnen wij je nog veel beter helpen! Dan heb jij je basis en wij zetten je neus daarna in de goede richting.

Het is niet dat ik geen direct antwoord op je vraag *wil* geven, maar de antwoorden bestaan al in veelvoud in het beginners topic.
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door jeroentju
              Dan ga ik liever voor het fotograferen, kan dat wel planeten en deepsky?
              Ook dat is een moeilijke combinatie voor 1 telescoop, bovendien is astrofotografie niet makkelijk en vereist veel geduld en ervaring om het goed te doen, nog even afgezien van de hoge kosten die je moet maken om het voor elkaar te krijgen. Misschien kan je beter eerst beginnen met het opdoen van ervaring met waarnemen, dan weet je ook waar de objecten staan, dat komt later weer van pas als je ze wilt fotograferen. Zoals Patrick al aangaf is hierover op dit forum wel meer te vinden, lees gewoon eens een tijdje mee daar leer je veel van.

Commentaar

Oke, ik heb al een paar sites doorgelezen en ik kijk nu in dit forum.
                Maar met fotograferen bedoel ik eigenlijk met een webcam.

Commentaar

Planeten is te doen met een webcam, maar deepsky niet, dan zul aan een digitale spiegelreflex moeten denken of een speciale (en dure) CCD-camera voor astrofotografie.

Commentaar

Werken...
                  X